يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۵
کد خبر: ۸۳۸۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
مینا قاسمی درباره نمایشگاه «آخرین در نیمه باز» گفت: این نمایشگاه در پی یادآوری برای عدم فراموشی بخش بزرگی از سرزمین ماست که به جرم ناتوانی در رسیدن به تجدید، تنها و خالی مانده اند.
نوستالژی مهاجرت از روستا به شهر در «آخرین در نیمه باز»به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه «آخرین در نیمه باز» عنوان نمایشگاهی است که مینا قاسمی از  درب های قدیمی روستاهای شهرستان اردستان و بخش زواره عکاسی کرده و به صورت نمادین، مهاجرت از روستاها را با درهای بسته شده و قفل زده به نمایش در آورده است.

این نمایشگاه شامل ۲۲عکس از ۲۲روستا است که در این سالها با مهاجرت مردم از روستا به شهر و حوادث دیگر، دستخوش تغییرات ریز و درشت شده است.

مینا قاسمی در گفتگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: این مجموعه سری دوم عکس هایی است که از روستاهای شهرستان اردستان بخش زواره گرفته ام. درواقع این مجموعه عکس از زادگاه پدر و مادرم انتخاب شده است. این نمایشگاه در پی یادآوری برای عدم فراموشی بخش بزرگی از سرزمین ماست که به جرم ناتوانی در رسیدن به تجدید، تنها و خالی مانده اند.

قاسمی که دانش آموخته رشته کارگردانی و عمران روستایی است، ادامه داد: کل محتوای نمایشگاه از شهرستان انتخاب شده است اما زواره نمونه ای از سطح کلان کشور است. یعنی ما در همه روستاها و شهرها این مشکل را داریم و روستاها دچار یک وضع بحرانی شده اند.

وی درباره مجموعه اول عکاسی از شهرستان اردستان که اردیبهشت‌ماه سال جاری در نگارخانه کلک خیال به نمایش درآمده بود، بیان کرد: مجموعه اول این آثار با نام «خاموش روشن» درباره منزل پدری استاد محیط طباطبایی در شهرستان اردستان بود. می توان گفت که عکس ها در نوع خود و در نوع فضای فیزیکی شاخص بودند. آن عکس‌ها مربوط به ۴ سال پیش بود اما در نظر بیننده اینطور می‌آمد که حداقل ۵۰ سال پیش را نشان می‌دهد. یعنی ایشان طوری زندگی می‌کردند که دیگر کمتر کسی آن‌طور است. متاسفانه امروز آن خانه تخریب شده است.
نوستالژی مهاجرت از روستا به شهر در «آخرین در نیمه باز»

این هنرمند درباره عکس‌های نمایشگاه گفت: نمایشگاه آخرین در نیمه باز شامل۲۱ عکس می‌شود که ۲۰ تا از آن‌ها با درهای بسته و قفل زده به نمایش درآمده است و تنها یک در نیمه باز است که مربوط می‌شود به روستایی که نسبت به جاهای دیگر رونق بهتری دارد. در واقع نماد و هشداری است که اگر کاری صورت نگیرد، این در هم بسته خواهد شد. در واقع عکس های نمایشگاه همه شبیه هم هستند در یک زاویه، یک قاب با رنگ سیاه و سفید و قفل های رنگی که نشان از بسته شدن سالها خاطره و روزگارانی پرهیاهو است.این در ها شبیه هم هستند که بینندگان باید متفاوت نگاه کنند تا به عمق حرف های پشت این در های بسته پی ببرند.آخرین در نیمه باز، آخرین عکس این مجموعه می باشد که پایان سخن این درها با بازدید کنندگان است.

نمایشگاه عکس "آخرین در نیمه باز" کاری از مینا قاسمی زواره در روزهای ۱۱ تا ۱۸ آبان، از ساعت ۹ الی ۱۹ در فرهنگسرای اخلاق، نگارخانه کلک خیال واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار، دایر می باشد و بازدید برای عموم آزاد است.

نظر شما