سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۸۳۹۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
فرانک دوانلو شاهنامه‌پژوه و عضو هیات موسس کانون درگذشت
کانون «نوای شاهنامه» فرهنگسرای فناوری اطلاعات در غم از دست دادن فرانک دوانلو، شاهنامه پژوه و عضو هیئت موسس این کانون به سوگ نشست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرانک دوانلو یکی از شاهنامه‌پژوهان جوان کشورمان  و عضو هیات موسس کانون نوای شاهنامه شامگاه روز دهم آبان‌ماه در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن چهل و چهار سالگی درگذشت.

وی در چندین نشست کانون نوای شاهنامه به نقد و بررسی  نقش و جایگاه  بانوان در شاهنامه پرداخت.

از آثار چاپ شده این شاهنامه‌پژوه می‌توان از دفترهای پارسی‌نگاشته شاهنامه فردوسی، رویدادهای تاریخ‌دار شاهنامه فردوسی، فرهنگ نام‌های ایرانی بر بنیاد شاهنامه فردوسی، راهنمای نمودارشاهنامه فردوسی دوره پیشدادیان و کیانیان، گات‌های زرتشت (متن تطبیقی بر پایۀ هشت برگردان پارسی) و بانوان شاهنامه (ارنواز، شهرناز و فرانک) زیر چاپ نام را برد.

دوانلو در دفتر پژوهشی پارسی‌نگاشته شاهنامه فردوسی آورده است «خواندن و دانستن داستان‌های شاهنامه بر هر ایرانی بایسته است... این دفتر به مردمان سرفراز و سرزمین اهورایی پیشکش شده، باشد که سرگذشت پیشینیان و پیوستگی سرنوشت‌هایی که با پندِ آموزگار زمانه سرفرازی یافتند و یا آنان که سبب پیدایش کُنش‌ها و منش‌های دون فرهنگ آریایی شدند، آشنا گردیم».

وی علاوه بر ویراستاری به سره‌نویسی واژگان بیگانه نیز می‌پرداخت و از دیگر فعالیت‌های فرهنگی وی کارهای اجرایی بود که در اواخر دهۀ ۷۰ با بازدیدهای میدانی از یادمان‌های هخامنشی پارسه (تخت‌جمشید)، نقش‌رستم و پاسارگاد در اجرای چاپ چندین کتاب همکاری داشت.

مراسم بزرگداشت این بانوی شاهنامه‌پژوه سه شنبه 19 آبان از ساعت 17 تا 19  با حضور اعضای کانون نوای شاهنامه در فرهنگسرای فناوری اطلاعات واقع در تقاطع خیابان های کارگر و جمهوری برگزار می شود.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 66902138 تماس بگیرند.
نظر شما