چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۹
کد خبر: ۸۳۹۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
همزمان با چهلمین روز درگذشت شهدای منا، فرهنگسرای بهمن نمایش «رمی جمرات» را با حضور خانواده این شهدا روی صحنه می‌برد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نمایش «رمی جمرات» به کارگردانی محسن معینی این شب‌ها در فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود و امشب میزبان برخی از خانواده‌های درگذشتگان در حادثه منا است. 
 
«رمی جمرات» را برای تسلای خاطر بازماندگان حادثه منا ساختیم

محسن معینی کارگردان «رمی جمرات» درباره ایده اصلی این نمایش گفت: بعد از اتفاق اندوهناکی که چندی پیش در کشور عربستان و منطقه «منا» رخ داد و همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داد من هم بسیار ناراحت بودم و وظیفه خود می‌دانستم که در حد و اندازه خودم بتوانم نسبت به این فاجعه واکنش نشان دهم به همین خاطر تصمیم به بازخوانی متن «بر فَرَس تندرو» که سال ۹۲ آن را در برج میلاد روی صحنه بردیم که اقتباسی از «گنجینه اسرار» عمان سامانی بود، گرفتیم تا به مناسبت چهلمین شب درگذشت هموطنانمان باتوجه به فرصت کمی که داشتیم بتوانیم اثری قابل دفاع درباره این موضوع را روی صحنه ببریم. 

«رمی جمرات» را برای تسلای خاطر بازماندگان حادثه منا ساختیم

وی افزود: تقریبا ۵ روز بعد از فاجعه سرزمین منا به طور جدی کارمان را آغاز کردیم حدود یک ماه هم با گروه تمرین داشتیم و ۱۱ آبان ماه این نمایش را با عنوان «رمی جمرات» روی صحنه بردیم که امروز این فرصت به ما دست داد تا میزبان خانواده برخی از این شهدای گرانقدر باشیم. 

این کارگردان درباره ترکیب بازیگران این نمایش در مقایسه با کار قبلی «بر فرس تندرو» گفت: امیرعباس توفیقی و رضا حسنی بازیگران جدید ما هستند و بقیه افراد‌‌‌ همان دوستانی هستند که در نمایش قبلی حضور داشتند. 

معینی ادامه داد: ‌شناختی که اعضای گروه از یکدیگر داشتند کار را راحت‌تر کرد و بخش سخت کار بیشتر زمان بازخوانی متن بود که البته این سختی‌ها قابل مقایسه با آنچه هموطنانمان در مکه تحمل کردند نیست. 

وی تاکید کرد: به نظر من هنرمند باید نسبت به شرایط جامعه خود واکنش نشان دهد نمی‌دانم چطور برخی می‌توانند بی‌تفاوت باشند البته درباره این موضوع همه هنرمندان دغدغه‌مند بودند و واکنش نشان دادند. 

این کارگردان بیان کرد: برخی از دوستان سعی می‌کنند نسبت به شرایط جامعه بی‌تفاوت باشند یا اعلام می‌کنند که سیاسی نیستند اما همین جمله به نوبه خود یک واکنش سیاسی است. وقتی ما متنی را که نسبتی با ما ندارد و به اروپای چند قرن پیش مربوط است می‌توانیم بازخوانی کنیم چطور نمی‌توانیم درباره مسایلی که امروز در کشور ما رخ می‌دهد و ما در داخل و خارج از کشور با آن مواجه هستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

«رمی جمرات» را برای تسلای خاطر بازماندگان حادثه منا ساختیم

معینی ادامه داد: این روز‌ها در فضای منطقه و جغرافیایی که به سر می‌بریم گرفتار برداشت‌های غلطی چون آدمکشی، افراطی‌گری، خشونت و... از سوی گروه‌های تندرو شد‌ه‌ایم و من که در این فضا نفس می‌کشم و نمی‌توانم نسبت به همه این‌ها بی‌تفاوت باشم. بعد از این واکنش‌هایم ادامه دار خواهد بود تا در چنین شرایطی هم یاد عزیزانمان زنده بماند هم در جامعه حساسیت ایجاد کند تا مطالبه گر بودن درباره اتفاقات را فراموش نکنیم. 

نمایش رمی جمرات در سالن ۲۵۰۰ نفری شهید آوینی فرهنگسرای بهمن با هنرمندی ایرج نوذری، مهدی فقیه، پردیس افکاری، امیرعباس توفیقی، رضا حسنی، محمد مقدسی، محمد تنهایی، فریبا فصیحی، زهرا پورعزیزی، آزاده اکبری، احسان زمانی، رومینا نعلبندیان و وجیهه لاریجانی تا جمعه ۱۵ آبان ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.

علاقه‎مندان برای دیدن این نمایش می‌توانند به فرهنگسرای بهمن واقع در انتهای بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، خیابان شهید وفائی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۵۵۰۵۱۳۸۶ تماس بگیرند.
نظر شما