شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۳
کد خبر: ۸۳۹۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کارگروه تخصصی شبکه‌های عمومی کتابخانه‌ای دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات وفعالیت‌های فرهنگی با حضور صاحبنظران این عرصه و تعدادی از اعضای فعال کتابخانه‌های شهر تهران در محل مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حامد طراحی مدیر امور کتابخانه‌های سازمان به همراه چند تن از کتابداران کتابخانه‌های سازمان و دیگر فعالان حوزه کتابداری به طرح مسائلی برای کیفی سازی وضعیت کتابخانه‌ها پرداختند. 

در ابتدا مریم بیرامی در اشاره به برگزاری این نشست بیان کرد: فعالیت دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت در مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران پیش بینی شده است و سازمان فرهنگی هنری با مشارکت جدی دستگاه‌های فرهنگی قصد دارد با بهره‌گیری از تجارب صاحبان فن، گامی موثر در استمرار عرصه مطالعات کیفیت فرهنگی بردارد. 

وی درباره لزوم اهمیت پرداختن به موضوع ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی گفت: ما در ابتدا به دنبال چیستی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی هستیم و اینکه با توجه به پویایی و متغییر بودن محیط، شناخت ذائقه و خواسته طیف و سیعی از افراد جامعه چه نقشی در این روند دارد. چون بسیاری از تولیدات فرهنگی اعم از محصول و یا ارائه خدمات فرهنگی مانند کتابخانه‌های عمومی در خواستگاه فرهنگی جامعه شکل می‌گیرد. 

حامد طراحی درباره معرفی کتابخانه‌های سازمان و تعداد نیروی انسانی فعال در آن مطرح کرد: در سازمان تا تیرماه ۸۲ باب کتابخانه داشتیم که ۲۴ باب کتابخانه مستقل بودند. از ابتدای تابستان امسال قرار شد که ۳۰۰ مجموعه که زیر مجموعه معاونت اجتماعی شهرداری تهران فعالیت می‌کردند، به سیستم کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری اضافه شود تا فضای شبکه شده یک پارچه با مدیریت یکسال برای مدیریت کتابخانه‌های شهرداری تهران داشته باشیم. 

وی پس از اشاره به وضعیت نیروی انسانی فعال در کتابخانه و سطح دانش کتابداران گفت: قرار است درباره وضع مطلوب و آنچه شبکه عمومی کتابخانه‌های شهری باید داشته باشند صحبت کنیم. اینکه برای استاندار شدن کتابخانه‌ها چه اقداماتی باید کرد؟ فضای فیزیکی، اقامت و تجهیز مد نظر نیست. اولویت با برنامه‌های کتابخانه‌ای که مخاطب پیدا کنند در چه قالب و استانداردهایی داشته باشیم؟ چه چیزی باعث می‌شود که مخاطب به مکرر مراجعه کند و نیازمند به حوزه کتابخانه شود؟ 

نوش‌آفرین انصاری با ابراز خرسندی نسبت به حضور در این کارگروه سوالاتی را درباره نحوه پذیرش و عضویت افراد، چگونگی ارائه خدمات مطرح کرد و گفت: در بدنه شهرداری بخش کتابدار‌ها را تاسیس کنید و با آن‌ها صحبت کنید. من دوست دارم با کتابداری مجموعه‌ها آشنا شوم. استاندارد مهم است. در طول سال‌ها کتابخانه ملی استاندارد کار کرده است. شما احتیاج دارید که یک بانک اطلاعاتی تدارک ببینید و برای دست یابی به راهکار تلاش کنید. 

طراحی در پاسخ به سوالات دکتر انصاری از حق عضویت هشت هزار تومانی برای عضویت در کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: متاسفانه در کتابخانه‌های ما امکانات محدودی برای کودکان یک تا دوساله وجود دارد و یا برای مسن‌تر‌ها که خواندن کتاب هم چندان برایشان ساده نیست، نیازمند تجهیزات بهتری هستیم. اگرچه ما در حال رفتن به سمت کتابخانه دیجیتال و صوتی هستیم اما نهایی شدن این تصمیم زمان بر است. 

کاظم حافظیان رضوی با تاکید بر ایجاد فضایی برای مادران به همراه فرزندان کوچکشان گفت: باید مکان کتابخانه به نحوی باشد که کودک از ماندن در آنجا ‌‌نهایت لذت را ببرد، همچنین می‌توان کارهای آزمایشی را در فضاهایی به صورت نیمه کتابخانه‌ای ایجاد کرد. 

ابراهیم عمرانی در تاکید بر اهمیت مراجعه کننده و همچنین کتابدار بیان کرد: هم مراجعه کننده و هم کتابدار مانند گیاه هستند. یکی از خصوصیات گیاه رشد است. اگر یک گیاه در فضای بسیار زیبا و شیشه‌ای محصور شود، تنها می‌توان گفت که جلوی رشد آن با یک چیز زیبا گرفته شده است. هرچقدر هم برای مراجعه کننده فضایی زیبا درست کنیم اگر محدود شود، از رشد او جلوگیری کرده‌ایم. از طرف دیگر وضعیت کتابدار هم چنین است. 

وی ادامه داد: من وقتی به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنم متوجه می‌شوم که چه کتابدارهای خوب و عاشقی هستند. برخوردشان واقعا خوب است. اگر کارگاهی آموزشی بگذارید باز هم این نکات مثبت و جزئیات برای کتابدار‌ها و مراجعه کننده‌ها باز‌تر و بهتر فراهم می‌شود. 

ابراهیم افشار که بیش از چهل سال تجربه کتابداری دارد، درباره عوامل ایجاد یک کتابخانه خوب گفت: باید فضا و رفتار طوری باشد که وقتی کسی به کتابخانه می‌آید، احساس کند این محل ادامه خانه‌اش است. آن وقت است که شما به منظورتان رسیده‌اید. 

وی افزود: رفتار مناسب و حرفه‌ای کتابدار بسیار تاثیر گذار است. او باید بداند که وظیفه و حرفه‌اش چیست؟ اگر این دو تامین شود مردم خیلی بیش از این استقبال خواهند کرد. همچنین باید این نکته را دانست که استفاده از کتابخانه عمومی نه هزینه عادی داشته باشد و نه هزینه معنوی. در واقع باید در نظر داشت که کتابخانه برای همه افراد سهل الوصول بوده و برای تمامی افراد با توانمندی‌های مختلف قابل ورود باشد. 

زهره میرحسینی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات بزرگ مسئولان در ایران جدی نگرفتن علم است، گفت: شما اگر می‌خواهید مردم به کتابخانه‌ها بیابند باید به توسعه فرهنگی و کار علمی بیاندیشید. در کنار آن باید در نظر داشت که نیازسنجی در هر دوره مثلا هر پنج سال یکبار صورت بگیرد. 

وی درباره این نیاز سنجی ادامه داد: با نیاز سنجی مشخص می‌شود که مردم چه می‌خواهند و همچنین وضعیت مجموعه در چه حدی است. مثلا مشخص می‌شود که چه کتاب‌هایی بهتر است دور ریخته شود و چه کتاب‌هایی استفاده نشده و مسائلی از این قبیل روشن می‌شود. 

وی با تاکید بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی گفت: کارگاه‌ها هم باید برای کتابدار‌ها برگزار شود و هم برای استفاده کنندگان تا سواد اطلاعاتی ایشان، کار با کامپیو‌تر و جستجو در پایگاه‌ها را آموزش ببینند.
نظر شما