يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۳
کد خبر: ۸۴۰۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
در فرهنگسرای گلستان «خوشحالی» چخوف بررسی شد
کارگاه داستان‌نویسی «محفل داستان» با حضور محمدرضا گودرزی و در روز ۱۹ آبان به نقد داستان «خوشحالی» آنتوان چخوف اختصاص داشت.
داستانی برای نمایش حقارت آدم‌هابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای جدید‌ترین نشست ادبی  «محفل داستان» فرهنگسرای گلستان در روز سه شنبه ۱۹ آبان، تعدادی از داستان‌های اعضا قرائت و سپس نقد و بررسی شد.

پس از آن، محمدرضا گودرزی با اشاره به پیشینه داستان کوتاه‌نویسی، عنوان کرد: داستان کوتاه به شکل امروزی در قرن نوزدهم ظهور کرد. «ادگار آلن پو» و «گوگول» را می‌توان پدران داستان کوتاه دانست. پو در سال ۱۸۴۲ اصول انتقادی و فنی خاصی ارایه داد که تفاوت میان شکل‌های کوتاه و بلند داستان‌نویسی را مشخص می‌کرد، گرچه بسیاری از آن اصول همچنان در داستان کوتاه نویسی نقض می‌شد.

نویسنده «نعش‌کش» با اشاره داستان کوتاه‌نویسان، اضافه کرد: از قرن نوزده تا قرن ۲۱ تغییرات، تحولات، و به عبارتی سیر تکاملی سریعی در داستان کوتاه رخ داده است که مدیون نویسندگان بزرگ داستان کوتاه است؛ نویسندگانی چون: ایوان تورگنیف، گوستاو فلوبر، لو تولستوی، گی‌دومو پاسان، آنتوان چخوف، هنری جیمز، جوزف کنراد، او هنری، ماکسیم گورکی، جک لندن، شروود اندرسن، استفن کرین، دی اچ لارنس، فرانتس کافکا، جیمز جویس و... 

وی با قرائت داستان «خوشحالی» نوشته آنتوان چخوف، تصریح کرد: این داستان درباره کارمند ساده‌ای است که خیلی دوست دارد در جامعه سر‌شناس باشد. یک بار به صورت اتفاقی در خیابان جلو درشکه‌ای می‌افتد و خبر این واقعه در روزنامه درج می‌شود. اوبا خوشحالی روزنامه را به خانه برده و آن را به تمام دوست و آشنایانش نشان می‌دهد. 

نویسنده «اگه تو بمیری» افزود: نویسنده در این داستان کوتاه حقارت افرادی را که می‌خواهند به هر طریق خود مطرح کنند، نقد می‌کند. 

این منتقد با اشاره به شیوه داستان‌نویسی چخوف گفت: آنتوان پاولوویچ چِخوف داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجسته روس است. او در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی آفرید. او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس برمی‌شمارند که در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود به‌جا گذاشته‌است. وی را پس از شکسپیر بزرگ‌ترین نمایش‌نامه‌نویس می‌دانند. چخوف در ۴۴ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت. 

گودرزی با اشاره به ایجاز و خلاصه‌گویی در نوشته‌های چخوف، تصریح کرد: آنتوان چخوف چهل و چهار سال بیشتر زندگی نکرد، اما هنگامی که چشم از جهان فرو بست چهره داستان‌نویسی جهان را تغییر داد و تاثیری عمیق بر نمایشنامه‌نویسی بر جای نهاد. آثار ارزنده‌ای که از او به جا مانده هدفی پیش پای انسان نمی‌گذارد، اما ابزاری به او می‌دهد برای بهتر زیستن. او یکبار به یکی از دوستانش گفت: «می‌دونی من چطوری داستان می‌نویسم؟». سپس به میزی که روبرویش بود نگاهی انداخت و با اشاره به یک زیر سیگاری گفت: «آهان! ببین، داستان همینجاست! فردا برات یه داستان می‌نویسم به اسم زیر سیگاری! به همین سادگی!». 

کارگاه داستان‌نویسی «محفل داستان» روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه با حضور محمدرضا گودرزی و علاقه‌مندان ادبیات داستانی در فرهنگسرای گلستان برپا شد.
نظر شما