دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۸
کد خبر: ۸۴۰۸۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
محمود صلاحی در آیین اختتامیه نوگلان حسینی در فرهنگسرای اندیشه خبر داد:
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین اختتامیه نهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی با اشاره به تشکیل باشگاه نخبگان فرهنگی تهران در این سازمان، از عضویت دانش‌آموزان شرکت کننده در ادوار مختلف برنامه نوگلان حسینی در گروه نوگلان این باشگاه خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه نهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی، مداحان دانش آموز شهر تهران پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۲۱ آبان با حضور محمود صلاحی رئیس، حجت الاسلام ناصری‌پور معاون فرهنگی و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی اصغر خسروی مشاور رییس و مدیرکل حوزه  ریاست سازمان فرهنگی هنری، مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور، علی حسینی مسئول قرآن و عترت آموزش و پرورش، تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و محمدرضا مهدلو رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

محمود صلاحی در این مراسم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان برنامه نوگلان حسینی گفت: هزینه‌ای که پرداخت شده تا مراسم عزاداری امام حسین (ع) به ما برسد، کم نیست. خون‌ها ریخته شده و افراد بزرگی شکنجه و زخمی شدند تا این سنت بزرگ بماند. ۱۴۰۰ سال اجداد و پدران ما تلاش کردند و همواره در برابر تحریفات ایستادند تا امروز خود واقعه و نه داستان‌های انحرافی به گوش ما برسد. 

آمادگی سازمان فرهنگی هنری برای کلاس های مرثیه‌سرایی
وی تاکید کرد: حالا نوبت ماست که نگذاریم تحریف، دامن اعتقاداتمان را بگیرد و برگزاری چنین مسابقه‌ای قدم محکم نسل امروز برای همین امر است. اینکه کودکان، نوجوانان و جوانانی را تربیت کنیم که این سنت را به درست‌ترین شکل ممکن به نسل‌های بعدی ما منتقل کنند. 

صلاحی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری کلاس‌های آموزش مرثیه‌سرایی گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این امکان را دارد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کانون مداحان و شاعران آیینی کشور، مکتب‌خانه‌ای برای این نوگلان فراهم کند و آن‌ها را پرورش دهد. 

مشاور شهردار تهران اضافه کرد: در تمام این سال‌ها، خیلی از منافقان سعی کردند که این سنت را نابود کنند و حتی سعی در نابودسازی مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) داشتند؛ اما جوانان ما همان‌گونه که در ۸ سال دفاع مقدس اجازه ندادند که حتی اندکی از خاک ما به دست منافقان بیافتد، امروزه مدافع حرم شدند و جان خود را برای حفظ این فرهنگ بزرگ می‌دهند. این وظیفه ما را برای حفاظت فرهنگی از این میراث گران‌بها سنگین‌تر می‌کند. 

تشکیل کانون نخبگان شهر تهران در سازمان فرهنگی هنری
محمود صلاحی در ادامه از تشکیل باشگاه نخبگان فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد و افزود: این باشگاه که با مسئولیت بنده و دبیری معاون فرهنگی تشکیل شده، دارای ۴ زیرگروه است. دانش‌آموزان شرکت کننده در ۹ دوره گذشته ویژه برنامه نوگلان حسینی، به عضویت گروه نوگلان این باشگاه درمی‌آیند. سعید گل‌شناس معاون برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری مسئول این گروه و سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه دبیر گروه نوگلان باشگاه نخبگان خواهند بود. 

وی در پایان گفت: کانون بچه‌های محراب که یکی دیگر از برنامه‌های ویژه سازمان در سال گذشته بود، کانون جلسات قرآنی و کانون محصولات فرهنگی دیگر زیرگروه‌های باشگاه نخبگان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهند بود. 

ثبت نام هشت هزار نفر در دوره نهم نوگلان حسینی
در ابتدای این مراسم نیز سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ با اشاره به اینکه نوگلان حسینی‌، مسابقه همت‌، شوق، ‌ اخلاق و اخلاص بچه‌ها در تمامی مقاطع است، گفت: به شکر خداوند تاکنون طی ۹ سال این مراسم با همت تمامی عزیزان برگزار شده است. امسال هم نزدیک به ۸ هزار نفر شرکت کننده در مرحله مقدماتی ثبت نام کردند که از این تعداد ۶۰۰ نفر به مرحله استانی راه پیدا کرده و ۶۰۰ نفر طی ۴ روز در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مورد آزمون قرار گرفتند و ۶۴ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. 

در ادامه برنامه مصطفی خرسندی، رییس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور ضمن تشکر از زحمتکشان برگزارکننده این مراسم گفت: حتی کوچک‌ترین ذاکر امام حسین در این داوری‌ها بزرگ است. ۹ سال است که دوستان زحمت می‌کشند تا این برنامه هر سال بهتر از سال گذشته برگزار شود و به نتیجه هم رسیده‌اند. 
 
وی ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت پرورشی آموزش و پرورش، پیرغلامان عرصه مداحی، همکاران فرهنگسرای اندیشه و هم‌چنین یادی از مرحوم حاج آقا آهی گفت: در دوره‌های قبل ۲ نفر به داوری مداحی‌ها می‌پرداختند. امسال، در هر گروه تعداد داوران را به ۳ نفر افزایش دادیم. داوری مسابقات مداحی بسیار دشوار است و نکته مهم اینجاست که ما هیچ بازنده‌ای در این عرصه نداریم و همه برنده هستند. ما تمام شرکت‌کنندگان را به عنوان اعضای افتخاری کانون مداحان می‌پذیریم و لوگوی کانون به تمام دانش‌آموزان تحویل داده می‌شود. 
 
وی ضمن اشاره به اختصاص اتاق فکری برای نوگلان حسینی گفت: از نوگلان مداح می‌خواهم که در انتخاب استاد دقت کافی داشته باشند. برای هر حرف از حروف کلمات مداح می‌توان یک نکته را همواره در ذهن داشت؛ از حرف می‌م، متدین بودن؛ از حرف دال، داشتن دانش لازم در مداحی؛ از حرف الف، ادب و اخلاص؛ و از حرف ح، حسن سلیقه و حسن انتخاب. 

جای خالی نوگلان حسینی در صدا و سیما

محمدرضا مهدلو، رییس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران نیز ضمن تشکر از مربیان فعال در شکل‌گیری این برنامه گفت: امیدوارم چنین برنامه‌هایی که طی آن چند سازمان با یکدیگر اقدام به فعالیت می‌کنند، همواره افزایش یابد. همچنین امیدوارم این مراسم که امروز نهمین دوره آن برگزار شد، به نودمین دوره نیز برسد. کاش صدا و سیما نیز در ایام محرم، برنامه‌هایی را برای مداحی نوگلان حسینی در نظر می‌گرفت تا طی آن افراد بیشتری با مداحی آشنا و فرزندانمان به این راه ترغیب شوند. 
 
وی افزود: برگزاری نهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای اندیشه و کانون مداحان برگزار شد. داوری‌ها در این دوره، آنقدر دقیق بود که امسال هیچ تماسی مبنی بر اعتراض به داوری یا پایمال شدن حق دیگری، با ما گرفته نشد. 

تجلیل از برگزیدگان
شعرخوانی حمیدرضا برقعی، اجرای گروه موسیقی آیینی بیت الزهرا(س) و حمل پرچم مرقد مطهر امام حسین(ع) از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

محمدحسین جواد‌زاده رتبه سوم مقطع ابتدایی، امیررضا رمضان‌پور رتبه دوم و حسین نیری فلاح رتبه اول مقطع ابتدایی را کسب کردند. در مقطع متوسطه اول، محمدحسین خطیب رتبه سوم، امیرحسین رافعیان رتبه دوم و حسین پایدار رتبه اول را کسب کردند. در مقطع متوسطه دوم نیز، محمدعاقلی مقدم به مقام سوم، حسین عباسی به مقام دوم و رضا نوروزی به مقام اول رسیدند.

در پایان مراسم معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران به سه نفر اول دوره متوسطه کمک هزینه اعزام به عتبات عالیات، مسئول قرآن و عترت آموزش و پرورش به دانش آموزان تجلیل شده دوره متوسطه اول کمک هزینه به مشهد مقدس و همچنین رئیس سازمان دانش آموزی شهرتهران به نفرات اول تا سوم دوره ابتدایی کمک هزینه مشهد مقدس به همراه یک نفر را اهدا کردند. محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم به خانواده دانش آموزان برگزیده این مسابقات سفر زیارتی به مشهد مقدس هدیه کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما