شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۸
کد خبر: ۸۴۱۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
تئا‌تر آئینی «ایوان آخر» به مدت ۴ روز به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی در سالن شهید مطهری فرهنگسرای خاوران روی صحنه می‌رود.
«ایوان آخر» تعزیه تئا‌تر ویژه بانوان در فرهنگسرای خاورانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هنر اسلامی در طول تاریخ به جهات مختلف اعم ازگستردگی تاریخی بودن راز آلود بود و ارائه مفاهیم معنوی همواره مورد توجه شرق‌شناسان و حتی هنرمندان و صاحب نظران مسلمان به ویژه بانوان مسلمان بوده است. و ما حصل این علاقه و انگیزه تشکلی شده است به نام هنر مقدس که افق آن تئا‌تر اسلامی بانوان و شکوفایی هنر قدسی بود. 

حال به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله‌ الحسین (علیه السلام) تئا‌تر آئینی «ایوان آخر» به مدت چهار روز از ۲۵ تا ۲۸ آبان از ساعت ۱۵:۳۰ در فرهنگسرای خاوران اجرا می‌شود. 

داستان ایوان آخر، از زبان هند، همسر یزید روایت می‌شود که در کودکی فلج و نابینا متولد می‌شود. پدرش که یهودی بوده، او را پیش امام علی می‌برد و می‌گوید که اگر بتوانی فرزند مرا شفا بدهی، من مسلمان می‌شوم. امام علی هم امام حسین (ع) را برای شفا معرفی می‌کند و ایشان هم این دختر یهود را مداوا می‌کند و این خانواده مسلمان می‌شوند. داستان نمایش از هند شروع می‌شود و به مصیبت‌های کربلا می‌رسد.» نیروی خیر و شر، شهادت حضرت زهرا، جهان پس از ظهور و موضوعاتی از این دست از موارد دیگری هستند که این گروه در نمایش‌های خود به آن پرداخته‌اند. 

این اجرا که توسط گروه تعزیه بانوان نجام می‌شود، تلفیقی از هنر تئا‌تر و تعزیه است که فاطمه نوری، سیده ریحانه ذاکر، منا شعبانی، ریحانه افخم‌رضایی، مبینا حمزوی، سبا رضایی و محبوبه حشمت الواعظین در آن نقش آفرینی می‌کنند.
نظر شما