سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۹
کد خبر: ۸۴۱۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
«سوگواره عاشورایی» در بخش‌های تعزیه و نمایش‌های مذهبی و با هدف انتقال مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی فلسفه قیام عاشورا و نهضت حسینی به دانش آموزان، در مدارس مناطق ۸، ۱۴ و ۱۵ برگزار می‌شود.
سوگواره عاشورایی در مدارس شرق پایتخت برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ رضا دوستعلی مدیر فرهنگی هنری منطقه چهارده و رییس فرهنگسرای اخلاق گسترش و تعمیق شناخت نوجوانان از الگوهای دینی و نهادینه سازی پیام‌های اخلاقی عاشورا در قالب نمایش را از اهداف این سوگواره برشمرد و افزود: برای اولین بار توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در محدوده شرق تهران در مناطق ۸، ۱۴و ۱۵ «سوگواره عاشورایی» در قالب اجرای تعزیه مجلس حضرت علی اکبر (ع) در بین دانش آموزان پسر و نمایش‌های مذهبی با موضوع زنان عاشورایی در بین دختران دانش آموز دوره متوسطه به اجرا در می‌آید. 

رییس فرهنگسرای اخلاق تاکید کرد: در مناطق ذکرشده با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش، در هر منطقه پنج مدرسه پسرانه برای تشکیل گروه تعزیه و پانزده مدرسه دخترانه برای نمایش‌های مذهبی انتخاب شده و امکانات اولیه اجرای تعزیه مثل کلاهخود، شمشیر، طبل، نسخه تعزیه و لباس همراه با نمونه اجرای تعزیه حضرت علی اکبر (ع) و موسیقی مناسب در قالب لوح فشرده و همچنین متن نمایشنامه در اختیار مدارس منتخب قرار داده شده است. 

وی افزود: با مشخص شدن مشخصات مدارس، کار‌شناسان تعزیه و نمایش از ۲۳ آبان تا ۱۰ آذر برای هماهنگی و آموزش در مدارس مورد نظر حضور پیدا کرده و قبل از اربعین حسینی نیز، گروه‌های دانش‌آموزی در مدارس خود، مجلس تعزیه حضرت علی اکبر(ع) را برای دانش آموزان اجرا می‌کنند. 
 
رییس فرهنگسرای اخلاق به مرحله داوری سوگواره عاشورایی اشاره کرد و گفت: هيئت داوران در بخش تعزیه پسران از بین گروه‌های تعزیه هر منطقه، گروه و نفرات بر‌تر و دربخش نمایش‌های مذهبی دختران نیز در هر منطقه هیئت داوران در یکی از مراکز محوری یا مدرسه، سه گروه بر‌تر را انتخاب می‌کنند. 
 
دوستعلی زمان برگزاری مراسم اختتامیه سوگواره عاشورایی، را روز ۱۷ آذرماه و در آستانه ۲۸ صفر سالروز رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اعلام کرد که با حضور گروه‌های برگزیده تعزیه و نمایش‌های مذهبی و مسئولان فرهنگی و مذهبی در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود. 
 
دبیرخانه سوگواره عاشورایی در فرهنگسرای اخلاق، خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی جنب بوستان گلزار واقع است و تلفن ۳۳۳۵۵۰۳۶ آماده ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطبان است.
نظر شما