دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۸۴۱۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
با حضور محمدرضا شمس برگزار شد:
نشست «دوستی با کتاب» با حضور محمدرضا شمس و کودکان مدارس در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای گلستان به منظور ترغیب کودکان به کتابخوانی و آشنایی با فنون نویسندگی نشست «دوستی با کتاب» را با حضور ۵۰ دانش آموز و محمدرضا شمس برگزار کرد. این گروه همچنین به بازدید از غرفه‌های فرهنگی هفته کتاب در میدان نبوت پرداختند.

شمس در ضمن بازدید از غرفه‌های کتابخوانی منطقه ۸، کتاب «ل بازیگوش» را برای کودکان و علاقه‌مندان امضا کرد.
 
محمدرضا شمس با اشاره به حضورش در فرهنگسرای گلستان عنوان کرد: در این جلسه دو قصه از نوشته‌های خودم را برای بچه‌ها خواندم و نکاتی درباره نحوه نوشتن قصه، ملزومات نویسندگی، تمرکز و گوش دادن دقیق به داستان‌های کودک تشریح شد.
  
وی ضمن مهم خواندن تمایل به نوشتن در کودکان، بیان کرد: دو شرط اساسی برای نوشتن داستان، تعادل و عدم تعادل در روایت است. اتفاق‌ها و حوادث باعث عدم تعادل شده و عدم تعادل برای نویسنده تجربه بیشتر و نگاه دقیق‌تر به مقوله داستان را به همراه می‌آورد.
  
شمس در ادامه افزود: به عنوان مثال کودکی که هر روز به مدرسه می‌رود، به لحاظ روایی در مرحله تعادل است. ولی رویداد خاصی مانند دزدیده شدن کیف مدرسه سبب می‌شود شخص به کلانتری مراجعه و رفت و آمد کند؛ این اتفاق باعث عدم تعادل می‌شود. چرا که در این کشاکش کودک وارد مرحله جدیدی شده، و در ‌‌نهایت به تعادل بازمی‌گردد و دیدگاه جدیدی به‌دست می‌آورد. 
 
نویسنده «ل بازیگوش» گفت: در این نشست، همچنین کارگاه کوچکی با بچه‌ها داشتیم، به این صورت که موضوعی را انتخاب کردیم تا کودکان با آن موضوع قصه‌ای بنویسند. با رای بچه‌ها قصه «آدم برفی» انتخاب شد و در انتها قصه‌های بر‌تر را برای آن‌ها خواندیم.
 
ارتباط رو در رو با مخاطب موجب شناخت نیاز او می‌شود
وی ضمن بازدید از غرفه‌های فرهنگی منطقه ۸، گفت: یکی از اتفاق‌های مثبت «هفته کتاب» ارتباط بی‌واسطه و رو در رو با مخاطب است که امری مهم برای نویسنده کودک و نوجوان است چون نویسنده از نیازهای مخاطب باخبر می‌شود و عکس العمل‌های آن‌ها را مشاهده می‌کند. این غرفه‌های کتاب نیز به رشد کتابخوانی درمیان شهروندان کمک شایانی می‌کند.
  
شمس اضافه کرد: من به عنوان نویسنده کتاب کودک و نوجوان برای نوشتن داستان به کودک درون خود مراجعه می‌کنم ولی ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مخاطب باعث می‌شود بفهمم کجای داستان جذابیت بیشتری دارد که در ‌‌نهایت روند داستان‌نویسی را در من بهبود می‌بخشد.

وی در پایان اشاره کرد: من همیشه با کودکان و نوجوانان ارتباط مستقیم دارم که این امر کیفیت کار مرا بالا برده است.

محمدرضا شمس متولد تهران است. وی سال اول هنرستان، با گروه تئا‌تر مرکز رفاه خانواده نازی‌آباد آشنا شد. در این گروه با بازیگرانی مانند پرویز پرستویی همکاری کرد. پیامد این همکاری، بازی در نمایش‌های «خانه بارانی»، «چشم در برابر چشم» و «شب» بود. او در کنار بازیگری، هم شعر می‌گفت و هم نمایشنامه می‌نوشت. 

شمس پس از انقلاب اسلامی، همکاری خود با نشریه «کیهان بچه‌ها» را آغاز کرد. نخستین شعر او به نام «نیلوفر من» در سال‌های نخست انقلاب به چاپ رسید. سپس به نوشتن داستان پرداخت. محمدرضا شمس بعد‌ها با مجله‌های رشد نوآموز، کودک و دانش‌آموز، سروش کودک و نوجوان، باران، سلام بچه‌ها، پوپک و گلک همکاری کرده است. 
 
نخستین کتاب این نویسنده با عنوان «اگر این چوب مال من بود»، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. بعد‌ها با انتشارات سروش، امیرکبیر، مدرسه، قدیانی، پیدایش، افق، محراب قلم، به نشر، حنانه، شباویز، و رویش همکاری داشت. حاصل این همکاری، چاپ بیش از ۳۰ عنوان کتاب است.

نشست «دوستی با کتاب» روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

علاقه‌مندان برای اطلاع بیشتر از آخرین اخبار برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران و منطقه هشت می‌توانند به نشانی ساب پورتال Golestan. farhangsara. ir و رسانه خبری www. fhnews. ir مراجعه کنند.
نظر شما