يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۴
کد خبر: ۸۴۲۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
با حضور شهروندان و عزاداری برای سید‌الشهدا؛
مردم شهر تهران در بزرگ‌ترین سفره حضرت رقیه(س) گرد هم آمدند و عزای دختر امام حسین (ع) را اقامه کردند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شامگاه دیروز، دوشنبه ۲۵ آبان، بزرگ‌ترین سفره حضرت رقیه(س) در میدان امام حسین(ع) با حضور گسترده مردم و کودکان خردسال بعد از نماز مغرب برپا شد. 
 
در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام قدس گفت: این سفره، سفره عزای امام حسین(ع) است که هر شب به نیت بزرگی از بزرگان عاشوراساز برپا می‌شود. سفره امشب مربوط به دستان کوچکی است که گره‌های بزرگ عالم انسانیت را می‌تواند باز کند، یعنی حضرت رقیه(س). از این سفره می‌توان غذاهای روحی انسان‌ساز برداشت کرد. 
  
بزرگترین سفره حضرت رقیه(س) در میدان امام حسین(ع) گسترده شد

وی با بیان مفهوم کلمه «اکل» گفت: ما باید از سفره حضرت رقیه(س) غذای بهشتی اکل کنیم، یعنی انسانیت ما افزایش یابد. امشب غذای عزت در سفره الهی پیدا می‌شود. این عزت به مومنان هم داده شده است، به آن کسی که ایمان آورده یعنی پیامبر (ص) نیز داده شده است. و باید دعا کنیم که همین عزت نصیب ما نیز بشود. زندگی عزتمندانه داشتن، از سفره الهی است. 
 
وی با اشاره به گفت‌وگوی ابن زیاد و حضرت زینب(س) گفت: در طول سفر اسارت خاندان پیامبر(ص) به آن عزیزان نه تنها غذایی ندادند، بلکه شلاق هم زدند، توهین هم کردند، اما گزارش یک کلمه بی‌صبری و بی‌قراری از آن‌ها در تاریخ نیامده است. حتی یک بار هم گزارش نشده است که این افراد با یکدیگر دعوا کرده باشند. آن‌ها عزتمندانه این راه را طی کردند. 

بزرگترین سفره حضرت رقیه(س) در میدان امام حسین(ع) گسترده شد

قدس در ادامه گفت: حضرت رقیه(س) طفل ۳ ساله‌ای بود که گریه عزتمندانه کرد و نه ذلیلانه. ما نباید دست از آیین خود برداریم. ایشان می‌خواست با گریه خود نقاب‌های تزویر را پاره کند. در مکتب اهل بیت ۳ ساله‌ها و ۶ ماهه‌ها می‌دانند که چگونه باید بجنگند. 
 
سید جواد هاشمی، مجری برنامه نیز گفت: هم اکنون در ۲۵ شهر ایران و دیگر کشور‌ها، سفره حضرت رقیه (س) برپا شده است. 

دختران باید رقیه‌وار بزرگ شوند
عبدالرضا کردی، رئیس مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: برنده‌ترین فرد در این جمع هم‌سن و سال‌ترین شخص با حضرت رقیه (س) است. کودکانی که باید یاد بگیرند در آینده رقیه‌وار به پدرانشان عشق بورزند و رقیه‌گونه دست از خدا و اهل بیت برندارند. هرچه فرزندان شما به حسین و اهل بیت (علیهم السلام) او نزدیک‌تر شوند، سلامتشان بيشتر تضمین می‌شود. کسی که به فکر رقیه‌گون شدن باشد، هیچ‌گاه پدر و مادرش را تنها نمی‌گذارد و هیچ‌گاه به دارایی مملکت بی‌اعتنا نیست. 

بزرگترین سفره حضرت رقیه(س) در میدان امام حسین(ع) گسترده شد

وی افزود: امشب از مناطق ۲۰، ۱۳، ۱۴، ۱۷ و بسیاری از مناطق دیگر به میدان امام حسین (ع) آمده‌اند تا ثابت کنند که هوای سرد و گرم، تاریکی و روشنی هوا نمی‌تواند عشق به حسین (ع) را در جان و فکر ما کمرنگ کند. علمداران اصلی نهضت حسینی، پای این سفره جمع شده‌اند تا عهد ببندند که درک دینی خود را افزایش بدهند. 

این مراسم با روضه‌خوانی حاج حیدر خمسه و دعوت از حنانه خلفی، حافظ کل قرآن کریم، ادامه یافت. 

سفارش‌های اسلام به دخترداری
سپس حجت الاسلام پناهیان، ضمن اشاره به ارزش دختر و دخترداری در اسلام گفت: در فرهنگ ما دختر بسیار عزیز است و اساسا بسیار توصیه شده است که به دختران خود مهربان باشید. پسر مثل نعمتی است که خدا از آن محاسبه می‌کند و دختر حسنه‌ای است که بابت آن به شخص پاداش هم می‌دهند. درباره شیوه دخترداری سخن‌های زیادی بیان شده است. حتی شنیده‌اید که می‌گویند نسبت به دختر‌ها سهل‌گیر باشید. این‌ها برای ما انسان‌های معمولی است. زندگی اولیای خدا سرشار از عاطفه است. 

بزرگترین سفره حضرت رقیه(س) در میدان امام حسین(ع) گسترده شد
 
وی افزود: بزرگ‌ترین مصیبت برای اباعبدالله چه بود؟ هنوز بسیاری از روضه‌ها خوانده نشده است. برای محاسبه بزرگ‌ترین مصیبت واردشده به ایشان، می‌توان یک منطقی را در نظر گرفت. در روایات آمده است که: البلاء للولاء. یا ما می‌گوییم: هرکه در این بزم مقرب‌تر است / جام بلا بیشترش می‌دهند.

این مراسم با اقامه عزا برای شهدای کربلا به پایان رسید.
نظر شما