دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۰
کد خبر: ۸۴۲۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
سلسله جلسات «دوستی با کتاب» با حضور مریم اسلامی و کودکان مدارس در کتابخانه گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به منظور ترغیب کودکان به کتابخوانی و آشنایی با فنون نویسندگی نشست «دوستی با کتاب» با حضور دانش آموزان مدارس و مریم اسلامی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد. این گروه همچنین به بازدید از غرفه‌های فرهنگی هفته کتاب در میدان نبوت پرداختند. 

در این برنامه بخش‌هایی از کتاب «چرا می‌چیل نخوابیده؟» توسط اسلامی نویسنده کتاب روخوانی و سپس به دانش آموزان اهدا شد. 

اسلامی با اشاره به شیوه‌های داستان نویسی، بیان کرد: مسئل اول در داستان نویسی انتخاب موضوع است. در میان ماجراهای مختلفی که در طول زندگی برای شما به عنوان یک نویسنده اتفاق می‌افتد یا خود شاهد آن بوده یا از دیگران شنیده یا تخیل کرده‌اید تنها ماجرا‌هایی قابل تبدیل به داستان هستند که آنقدر غیر معمولی، غیر تکراری و واجد آنچنان تازگی‌ها و ارزش‌هایی باشند که قابلیت بازگویی برای جمعی وسیع را داشته باشند. 

وی اضافه کرد: نویسنده‌ای که در انتخاب موضوع داستانش و کار روی آن به این موارد و خواست‌های مخاطبانش بی‌توجه باشد، متقابلا نباید از آنان توقع استقبال و همدلی داشته باشد. نویسنده‌ای که می‌خواهد هم در حد کافی خواننده داشته باشد و هم اثری فرا‌تر از یک وسیله تفریحی و سرگرمی برای مخاطبان خود خلق کند باید مراقب باشد که موضوع داستانش را با دقت کافی انتخاب نماید. 

نویسنده «چرا می‌چیل نخوابیده؟» با اشاره به شیوه معرفی شحصبت‌ها در داستان، بیان کرد: شخصیت‌پردازی با آوردن و معرفی شخصیت در داستان کامل نمی‌شود بلکه نویسنده باید شخصیت را از آغاز داستان تا پایان به آگاهی و‌شناختی تازه برساند. شخصیت باید در پایان داستان با شخصیت آغاز آن تفاوت داشته باشد، زیرا تجربه‌ای را گذرانده است و پس از این تجربه باید به نوعی بینش و شناخت دست یافته باشد. شخصیت داستانی موقع ورود به داستان از خود هویتی مشخص نشان نمی‌دهد با پیشرفت داستان شخصیت در حوادث شرکت می‌کند و در طول زمان دگرگون می‌شود. 

مجموعه «چرا می‌چیل نخوابیده؟» نوشته مریم اسلامی و تصویرگری الهام عطایی آذر است. در بخشی از این داستان آمده است: هر بچه‌ای که شت نمی‌خوابد، یک راز دارد. مثل می‌چیل، بجه مورچه‌ای که یک شب مادرش هرکاری کرد نتوانست او را بخواباند. تا اینکه... 

مریم اسلامی متولد ۱۳۵۵ نیشابور است. او شاعری است که بیش از ده سال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است. تا کنون بیش از ۳۱ مجموعه شعر در زمینه کودک و نوجوان و همچنین بزرگ‌سالان از او به چاپ رسیده. برخی از این کتاب‌ها درسال ۸۸- ۸۹ به عنوان کتاب سال انتخاب شدند.

«نامه‌ات همین الان رسید»، مجموعه ۶ جلدی «شعرهایی برای دخترکوچولو‌ها» و «شعرهایی برای پسرکوچولو‌ها»، «سی شعر، سی ضرب‌ المثل»، «سلام به بابا سلام به مامان»، «مامانی می‌خوام بزرگ بشم!»، «باهم بودن» ازجمله کتاب‌های اوست.
نظر شما