يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۴
کد خبر: ۸۴۴۴۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
در نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای رازی عنوان شد:
محمد تقی فهیم منتقد در نشست نقد انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» عنوان کرد: در این انیمیشن نمونه اعتماد به نفس چند جوان را می‌بینیم. جوان‌هایی که با خلاقیت‌های فردی خود قصه‌ای را به تصویر کشیدندکه در عین بیان یک قصه با محتوای دینی و ارزش‌های معنوی، یک قصه ناگفته است.
«شاهزاده روم» یک قصه ناگفته را بیان می‌کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ جلسه نقد و بررسی «شاهزاده روم» با حضور محمد تقی فهیم، منتقد در پردیس سینمایی رازی برگزار شد. 
 
ایران از پنج هزار سال پیش انیمیشن داشته است 
در ابتدای نشست محمدتقی فهیم، منتقد به گفت‌وگو با کودکان حاضر در جلسه درخصوص انیمیش‌های مورد علاقه‌شان پرداخت. 

وی در آغاز صحبت‌های خود با استناد به پاسخ‌های کودکان گفت: «احساس تاسف می‌کنم از انقلابی که آن را انقلاب فرهنگی می‌نامیم اما مسئولان فرهنگی ما یا خواب هستند و یا در پی کسب رتبه‌های بالا‌تر سیاسی. اگر امروزه شاهد مسائلی همچون اختلاس هستیم همه ناشی از مشکلات فرهنگی ماست.» 

منتقد برنامه بیان کرد: «ما با وجود ادعای یک کشور فرهنگی باید شاهد آن باشیم که کودکانمان کارتون‌هایی همچون، زیبای خفته، پرنسس، سیندرلا و.. را می‌شناسند و پیگیری می‌کنند اما هیچ یک از آن‌ها اطلاعاتی درباره چهل گیس، امیر ارسلان رومی، حسین کرد شبستری و.. ندارند. 
 
وی در ادامه عنوان کرد: «جالب است بدانید که ایران اولین کشوری بوده است که نقاشی متحرک در آن کشف شده است. کوزه‌ای را در شهر خفته کشف کرده‌اند که برای ۵ هزار سال پیش بوده است. روی آن کوزه بزی را نشان می‌دهد که با چند حرکت به سمت یک درخت می‌رود و نشان می‌دهد که کشور ما از ۵ هزار سال پیش انیمیشن داشته است.» 
 
والدین باید بستر انتخاب‌های فرزندان را مشخص کنند
محمد تقی فهمیم خطاب به مادران، تاثیر تصویر بر ذهن و روح را بیان کرد و به آن‌ها هشدار داد که با وجود تصویرهایی که در طول روز فرزندانمان با آن‌ها روبه رو هستند، این وظیفه ماست که آن‌ها را به درستی هدایت کرده و ضمن حفظ استقلال فرزندان، بستر انتخاب را برای آن‌ها فراهم کنیم. وی افزود: همین تاثیر بسیار زیاد تصویر بر ذهن است که امام از سینما به عنوان هنر مدرن نام برد و اجازه نداد سینما بعد از انقلاب از فعالیت‌های خود جا ماند. هرچیزی که با قصه و تصویر گفته شود ماندگاری آن در ذهن بیشتر است. 

محمدتقی فهیم بیان کرد: ما مسئولیت بزرگی درباره بسترسازی انتخاب کالاهای فرهنگی فرزندانمان بر عهده داریم. باید دنیای بچه‌ها را درک کرد و متناسب با موقعیت زیستی، هویت ملی و.. برای آن‌ها انتخابی مناسب را انجام دهیم. هرچقدر به سمت کالای مصرفی برویم به سمت خودباختگی پیش رفته‌ایم و شرایط آسیب‌پذیری بچه‌هایمان را آماده کرده‌ایم. مسئولیت والدین بسیار سنگین است. چیزهایی که در کودکی نهفته است در بزرگسالی نمی‌شود آن‌ها را از بین برد. هرچقدر بچه‌های ما هویت داشته باشند در آن سوی دنیا هم که باشند سربلند خواهند شد. 

«شاهزاده روم» نمونه اعتماد به نفس چند جوان است
در انیمیشن «شاهزاده روم» نمونه اعتماد به نفس چند جوان را می‌بینیم. جوان‌هایی که با خلاقیت‌های فردی خود قصه‌ای را به تصویر کشیدند که در عین بیان یک قصه با محتوای دینی و ارزش‌های معنوی، یک قصه ناگفته است و همچنین فضای مفرحی را برای بچه‌ها به ارمغان می‌آورد. بسیاری از مردم شاید ندانند که مادر امام زمان یک پرنسس رومی بوده است. 

این فیلم یکی از بهترین کارهای انیمیشن است که در موقعیت فعلی ساخته شده است ولی نباید با انیمیشن‌های دنیا مقایسه شود. 

ناشدنی‌ها را باید با انیمیشن شدنی کرد
محمد تقی فهمیم در پاسخ به پرسش پناهلو مبنی بر علت ناشناخته مانده شخصیت‌های کارتونی ایرانی، گفت: «نکته اصلی در ساخت انیمیشن باور پذیر کردن و قبل از آن خلق دنیای فانتزی است. انیمیشن باید با فانتزی عجین باشد. در دنیای غرب می‌گویند ناشدنی‌ها را باید با انیمیشن شدنی کرد. در این انیمیشن دوستان تلاش کردند با روایت یک قصه واقعی به فانتزی هم نزدیک شوند. دنیای فانتزی متعلق بچه هاست. اگر انیمیشن نتواند بچه‌ها را جذب کند شکست خورده است. حالا باید در لابه لای خلق این دنیای فانتزی به بچه‌ها پیام‌های مختلفی نیز بدهیم. 

در پایان این نشست میهمانان برنامه، تابلوی یادبود این جلسه را امضا کردند و با مخاطبان برنامه عکس یادگاری گرفتند. 

نشست نقد و بررسی انیمیشن «شاهزاده روم» عصرگاه چهارشنبه ۴ آذر در پردیس سینمایی رازی برگزار شد.
نظر شما