شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۳
کد خبر: ۸۴۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
آیین رونمایی نمایشنامه «اروند خون» در فرهنگسرای بهمن برگزار شد؛
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین رونمایی از نمایشنامه «اروند خون» بر ظرفیت‌های قابل توجه تئا‌تر برای انتقال مفاهیم فرهنگی به شهروندان تاکید کرد و گفت: باید جامعه هنری را تشویق، ترغیب و حمایت معنوی و مالی کنیم تا شکوفا شوند و مردم بهره آن را ببرند و با توجه به گستردگی تهران نیازمند تبلیغات وسیع‌تری برای حمایت از جامعه هنری هستیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم رونمایی از نمایش‌نامه «اروند خون» همزمان با هشتمین اجرای این نمایش در فرهنگسرای بهمن با حضور محمود صلاحی، رئیس و امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری؛ منصور احمدلو، رئیس فرهنگسرای بهمن، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، محمدعلی اسفنانی، سخنگوی مجلس شورای اسلامی و خانواده معزز شهدای عملیات کربلای چهار و علاقه‌مندان، شامگاه دیروز ۱۵ آذر در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد. 
 
تعداد اجراهای تئاتر در سطح تهران کم است

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم با بیان اینکه تعداد نمایش و تئا‌تر در شهر تهران کم است، گفت: بعضی از شهرهای هم‌تراز تهران مانند مسکو و پاریس، هر شب پنجاه تا صد نمایش را روی صحنه می‌برند؛ باید در نظر داشت که یکی از جلوه‌های بزرگ هنر، نمایش و تئا‌تر است و می‌توان بسیاری از مفهوم‌های فرهنگی را از طریق تئا‌تر ماندگار کرد. در واقع جلوه‌های هنر همگی قالب هستند و باید فرهنگ را در این قالب‌ها ریخت. 

صلاحی: تهران نیازمند تبلیغات وسیع‌تر برای حمایت از جامعه هنری است 

صلاحی با اشاره به تمدن هفت هزار ساله ایران ادامه داد: ما باید بتوانیم مفاهیم فرهنگی و تاریخی کشورمان را در قالب هنر به مردم و به‌خصوص نسل جوان ارائه کنیم. این کاری است که دنیا در حال انجام آن است و برخی از کشورهایی که حتی یک دهم کشور ما سابقه شکل‌گیری ندارند، از هنر برای این موضوع بهره می‌برند. 
  
وی با بیان اینکه در حال حاضر سالن‌های مناسبی زیر نظر سازمان فرهنگی هنری قرار دارد، افزود: بیش از بیست میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن هزینه شده است که ما امیدواریم روزی برسد که این سالن ساعت خالی نداشته باشد. همچنین پردیس‌های تئا‌تر خاوران و صبا به زودی تحویل سازمان خواهند شد که استفاده ویژه از این ظرفیت‌ها را در دستور کار داریم؛ من از مردم دعوت می‌کنم که حتما وقت ویژه‌ای را به دیدن تئا‌تر، فیلم و موضوعات هنری اختصاص دهند. 
  
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با یادآوری روز تشییع شهدای غواص در تهران، افزود: روزی که غواصان شهید در تهران تشییع می‌شدند حقیقتا از حضور جمعیتی که در مراسم شرکت کردند، غافلگیر شدیم. جمعیت به قدری بود که تا ساعت یازده شب هم تخلیه کردن خیابان‌ها به سختی انجام شد. 
 
وی افزود: همه عمر به افتخار این شهیدان در کشور خواهیم ایستاد و با گردن برافراشته از حماسه‌ها و افتخار آفرینی‌های ایشان دفاع می‌کنیم. جامعه هنری نیز برای این موضوع سنگ تمام گذاشت. چهل و پنج روز بعد از مراسم تشییع تئا‌تر شهدای غواص را نوشتند، تمرین کردند و در محوطه تئا‌تر شهر به اجرا درآوردند. 
 
صلاحی با انتقاد از تبلیغات کمی که نسبت به برگزاری تئا‌تر اروندخون در سطح شهر تهران انجام شده، گفت: تهران وسعت و جمعیت زیادی دارد و نیازمند تبلیغات وسیع‌تری است. باید بتوانیم جامعه هنری را تشویق، ترغیب و حمایت معنوی و مالی کنیم تا نبوغ ایشان شکوفا شود و مردم بهره آن را ببرند. 
 
نگاهی دیگرگونه به دفاع مقدس
در این مراسم ایوب آقاخانی نویسنده اروندخون در معرفی سومین نمایشنامه خود که براساس مستندات جنگ هشت ساله ایران و عراق نوشته است، گفت: دوسال پیش به این گود کشیده شدم که نتیجه‌اش آغاز پژوهش درباره زندگی مصطفی چمران و همزمان با آن، نوشتن نمایشنامه‌ای درباره خانواده شهید احمد کشوری با نام «کابوس شب نیمه آذر» شد. 

وی افزود: نمایشنامه اروندخون درباره موثر‌ترین و دردناک‌ترین تراژدی جنگ تحمیلی است که اردیبهشت امسال اثری نافذ و شدید برمن گذاشت. تمام تلاش من در این سه نمایشنامه این بود که خیانتی که به ژانر دفاع مقدس صورت گرفته، تکرار نشود. یعنی از نوشتن کارهایی تکراری، بی‌مایه، شعار زده و بد که باعث شود مخاطبان ازاین ژانر فراری شوند، دوری کنم. تلاش من این بود که دیگر گونه نگاه کردن به این ژانر در این نمایش‌ها اتفاق بیافتد. این نگاه دیگرگونه خوشبختانه امتحان خود را در اجرا‌هایش پس داده و خوشبختانه امروز به اروندخون رسیدیم. من با تمام قدرت مقابل خانواده و روح بلند این شهدا با احترام سالیان سال می‌ایستم. مفتخرم چنین افرادی در چنین کشوری به دنیا آمدند و شهید شدند و من هم در همین کشور به دنیا آمدم و از‌‌ همان اکسیژن استفاده می‌کنم. 

صلاحی: تهران نیازمند تبلیغات وسیع‌تر برای حمایت از جامعه هنری است

این نمایش‌نامه نویس در پایان گفت: از شما می‌خواهم نگاه متفاوت به جنگ را مثل تمام جهان تحمل کنید و ازآن استقبال کنید. در واقع همه جای دنیا به دلیل نگاه خاصی که به جنگ دارند، بلوغ پیدا می‌کنند. متاسفانه ما درگیر نک و نال‌های این ژانر ماندیم. با این حال خوشبختم که در این جهان کسانی مثل صدیقه جاویدی مدیر نشر سیراف و کوروش زارعی (کارگردان اثر) و حمید نیلی (تهیه کننده) هستند که برای باورشان تلاش می‌کنند. 

شهدای غواص مظلوم‌ترین شهدا هستند

محمدعلی اسفنانی سخنگوی مجلس شورای اسلامی و از غواصان و جانبازان عملیات کربلای چهار، سخنران بعدی این مراسم بود که پشت تریبون رفت. وی ضمن تشکر از عوامل اجرایی این تئا‌تر گفت: آنچه که مسلم است اینکه این آرامش، پایداری و اقتداری کشور قطعا و یقینا مرهون رشادت‌های کسانی است که امشب می‌خواهیم نمایش آن را ببینیم. 

وی با بیان اینکه شهدای غواص مظلوم‌ترین شهدا هستند، افزود: این نمایش بنا است بخشی از زندگی کسانی را به شما نشان دهد که همه هستیشان را در طبق اخلاص گذاشتند و رفتند تا ما جامانده‌های از این کاروان بمانیم و رسالت آن ها را دنبال کنیم. 

تبلیغات مخاطب بیشتری را برای تماشای تئاتر می‌آورد
سپس مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با ابراز خرسندی نسبت به حضور برای تماشای این تئا‌تر بیان کرد: خوشحالم که دوباره در این تالار اجرای نمایش را شاهد هستم. آخرین اجرایی که من در این تالار دیدم نمایش بی‌نوایان بود. امیدواروم همچنان چراغ نمایش‌های این تالار روشن بماند و همیشه برای مخاطب نمایشی بر صحنه تالار باشد. 
 
وی افزود: تئا‌تر به عنوان هنری که تولید آن جمعی است خیلی خوب این ظرفیت را دارد که به اتفاق‌ها و جریان‌های اجتماعی واکنش نشان دهد. نمونه بارز آن بحث عملیات کربلای چهار و بازگشت پیکر شهدای عزیز غواص بود. بیش از ۱۰ اثر از هنرمندان خوش فکر درباره بحث عملیات کربلای چهار و شهادت غواصان روی صحنه رفت. این اتفاقی بود که تئا‌تر به آن مباهات می‌کند و این ظرفیتی است که مدیران و سیاست‌گذاران باید به آن پی ببرند. 
 
صلاحی: تهران نیازمند تبلیغات وسیع‌تر برای حمایت از جامعه هنری است

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور با اشاره به اینکه تعداد نمایش‌هایی که روی صحنه می‌رود بسیار کم است، گفت: به طور کلی حدود ۱۱۰ نمایش تئا‌تر در ماه داریم که در تهران روی صحنه می‌رود. اگر این اجرا‌ها که عمدتا توسط فارغ التحصیلان و هنرمندان خوب ما تولید می‌شوند پیوست تبلیغاتی خوبی داشته باشد، می‌توانیم با بهره‌گیری از فضاهای مجازی و تبلیغات شهری بیش از گذشته مخاطب بیشتری را به سالن‌ها جلب کنیم. 
  
ابراهیم شیبانی که پیش از کوروش زارعی پشت تریبون رفت، از حاضران درخواست کرد به احترام شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی و به‌خصوص شهیدان کربلای چهار و غواصان یک دقیقه ایستاده و سکوت کنند. در ادامه کوروش زارعی کارگردان این تئا‌تر نسبت به شناخت خود از ایوب آقاخانی بیان کرد: ایوب را وقتی شناختم که او را برای بازی در نمایش «مثل ماه برای آسمان» که نمایشی با مضمون آقا امام زمان بود، دعوت کردم. شب‌ها وقتی صحنه را کنترل می‌کردم می‌دیدیم ایوب بالای دکور با خودش حرف می‌زند. می‌گفت دارم با عزیز دلم امام زمان (عج) خلوت می‌کنم. آنجا بود که فهمیدم  او سیمش به جای دیگری وصل است. وقتی هم که شهدای غواص را به حوزه هنری آوردند پیش خودم گفتم خدایا توفیقی نصیب من کن که بتوانم برای این‌ها کاری ارزشمند و در شان انجام دهم. دو سه روزی نگذشته بود که این آرزوی من مستجاب شد. 
 
در پایان آیین رونمایی کتاب اروندخون - بیست و ششمین کتاب ایوب آقاخانی - با حضور محمود صلاحی رئیس و امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان، صدیقه جاویدی، مدیر انتشارات سیراف، اصغر همت و دیگر مسئولان هنری و علاقه‌مندان برگزار شد و پس از آن همگی به تماشای تئا‌تر «اروندخون» نشستند. 
نظر شما