دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۸
کد خبر: ۸۴۶۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
به مناسبت اربعین حسینی و رحلت پیامبر اکرم (ص)، کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آذر ، در گالری شماره ۲ ارسباران، با حضور استاد محمدرضا پورفرزانه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این کارگاه یک اثر نقاشی قهوه‌خانه‌ای با مضمون «سقای دشت کربلا» با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم طراحی و اجرا شد.

در نقاشی قهوه‌خانه‌ای، اشقیا در مقابل پاکان روزگار صف بسته‌اند. نقاش، چهره‌های نورانی را در مقابل چهره‌های تیره و سخیف قرار می‌دهد؛ و بیننده بدون هیچ پیچیدگی و مشکلی به سهولت تشخیص می‌دهد که هنرمند پیشاپیش عشق خود را در چهره‌های منور و نفرت خود را از اشقیا برای او عیان می‌سازد.

محمدرضا پورفرزانه درتابلوی «سقای دشت کربلا» از چنین سیاقی پیروی کرده است و در کارگاه نقاشی ارسباران، بار دیگر سنت ارزشی نقاشی آیینی به سبک قهوه خانه‌ای را درمقابل چشم مخاطبان به اجرا درآورد. 
 
پیشینه برگزاری مجموعه کارگاه‌های نقاشی قهوه خانه‌ای در ارسباران، به مناسبت‌های مرتبط با این گرایش هنری به سال ۱۳۸۲ تاکنون باز می‌گردد. 

حاصل این کارگاه‌ها منجر به برخورداری از ۱۴ اثر نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوعات مذهبی و شاهنامه‌ای در آرشیو ارسباران است.  ۲ اثر از حسین همدانی و قوللر آغاسی در سال ۱۳۸۱ خریداری شده‌اند و بقیه آثار در مجموعه کارگاه‌های هنری توسط هنرمندانی چون: مرحوم احمد خلیلی، سیدحسین حسینی، منصور وفایی و محمدرضا پورفرزانه خلق شده است. از این آثار ۲ اثر با موضوع داستان‌هایی از شاهنامه و بقیه آثار از جمله ۲ اثر خریداری شده موضوع مذهبی دارند. 
 
محمدرضا‌پور فرزانه نیز همچون اسلاف هنرمند خود، اثرش را نوعی جدال با ستم و کفر تلقی کرده و با این اثر کارگاهی بسیار نفیس، بار دیگر دفاع ازحق و عدالت را بر پرده نقش زده است. 
  
هنرمندان مکتب قهوه‌خانه‌ای، شاید تنها هنرمندانی باشند که در یک قرن گذشته، مضمون آثارشان را با شهدای راه خدا، سرشار از نور و پاکی کرده و بر تاریکی و جهل تاخته‌اند.
 
محمد رضا پورفرزانه متولد سال ۱۳۳۹ از مشکین شهر است که از سال ۱۳۵۸ نقاشی را نزد زنده یاد استاد محمدرضا ایرانی آغاز کرده و در سال ۱۳۹۳ موفق به دریافت گواهینامه درجه یک هنری در رشته نقاشی خیالی نگاری (قهوه خانه) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.
نظر شما