دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۰
کد خبر: ۸۴۶۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
این روز‌ها خانه فرهنگ شیخ هادی نمایشگاهی مفهومی از تقلب‌هایی که افراد چه در محیط درس و دانشگاه و چه در زندگی روزمره، انجام می‌دهند تا حقیقت را وارونه جلوه کنند، به نمایش گذاشته است.
وارونه نشان دادن واقعیت در نمایشگاه «قلب‌شناسی»به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه قلب‌شناسی با مدد گرفتن از معنای این شعر حافظ «گفت و خوش گفت برو خرقه بسوزان / یارب این قلب‌شناسی زِ که آموخته بود» از ۲۳ تا ۲۸ آذرماه در خانه فرهنگ شیخ هادی پذیرای علاقه‌مندان است. 

حامد علائیان تهیه‌کننده این نمایشگاه درباره هدف از برگزاری این نمایشگاه گفت: «قلب» در عنوان این نمایشگاه به معنی وارونه کردن است. تقلب هم از همین واژه قلب گرفته شده است. در واقع افراد با تقلب حقیقت را وارونه می‌کنند و چیزی را که نمی‌دانند اغراق می‌کنند که می‌دانیم و نداشتن خود را داشتن نشان می‌دهند. 

وی افزود: در این نمایشگاه با شکل و چیدمان خاص تعدادی تقلب را در معرض نمایش قرار داده‌ایم. مثلا کتابی را به نمایش گذاشتیم که در آن لاک می‌بینیم یعنی فرد در حین مطالعه کتاب به مسائل دیگر فکر می‌کند. یا ابزار ورزشی در کنار سیگار به نمایش درآمده است. همه این‌ها نشانگر این است که افراد وقتی از حقیقت دور می‌شوند هیچ چیزی دستشان را نخواهد گرفت و اتفاق مثبتی برایشان نخواهد افتاد. 

علائیان که این نمایشگاه را از تقلب‌های دانشجویان خود تهیه کرده است، ادامه داد: از مدت‌ها پیش احساس خلا و کمبود نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های مفهومی می‌کردم. به نظر من این اتفاقی بود که باید پیش از این نیز رخ می‌داد. در واقع همیشه نمایشگاه‌هایی از قبیل خطاطی و نقاشی رخ می‌دهد که البته نیاز هم هست، اما اگر در کنار این دست نمایشگاه‌ها در هر فصلی یا سالی دو مرتبه نمایشگاه‌هایی داشته باشیم که خرق عادت کند، جذابیت بیشتری خواهد داشت و مخاطب را بیشتر راضی خواهد کرد. 
وارونه نشان دادن واقعیت در نمایشگاه «قلب‌شناسی»
علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی خیابان جمهوری، خیابان شیخ هادی، نگارخانه شیخ هادی مراجعه کنند.
نظر شما