يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۲
کد خبر: ۸۴۷۶۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
ششمین کارگاه آموزش نویسندگی «کاغذ سفید» روز گذشته شنبه ۲۸ آذرماه با هدف بررسی موضوع ویژگی‌های داستان کودک و نوجوان و تفاوت آن با داستان بزرگسال برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه آموزشی نویسندگی با عنوان «کاغذ سفید» روز شنبه  ۲۸ آذرماه با حضور مهدی طهوری، نویسنده کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

مهدی طهوری، نویسنده کودک و نوجوان قاعده تکرار را از ویژگی‌های داستان کودک معرفی کرد و گفت: در این قاعده داستان کودک به داستان‌های عامیانه نزدیک می‌شود، به عنوان نمونه در داستان عامیانه «مهمان‌های ناخوانده»، اول سگ با یک دیالوگ وارد می‌شود، بعد از او گنجشک و کلاغ و الاغ نیز با‌‌ همان دیالوگ وارد می‌شوند که نمونه خوبی است زیرا علاوه بر تکرار کنش، تکرار دیالوگ هم دارد.

وی افزود: از جمله ویژگی‌های داستان‌های کودک می‌توان به مطلق‌گرایی، تغییر اندازه‌ها، تخیل، شخصیت‌پردازی منطبق بر شکل ظاهری و پایان خوش اشاره کرد.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به استفاده از ترفندهای داستانی در رمان نوجوانان گفت: در شخصیت‌پردازی‌های رمان‌های نوجوان بهتر است به این ترفند‌ها توجه شود، مثلا در رمان «جام جهانی در جوادیه» نوشته داوود امیریان، یک شخصیت قهرمان حضور دارد به نام سیاوش که نویسنده برای برجسته کردن این شخصیت یک سری توانایی منحصر به فرد به آن داده و در کنار آن ضعف‌هایی مثل بیماری قلب به شخصیت داده تا عواطف خواننده را برانگیزاند.

طهوری در پایان این نشست به معرفی دیگر ویژگی‌های داستان‌های نوجوان پرداخت و گفت: ماجرا محور بودن، غافلگیری، استفاده از نماد‌ها و نشانه‌ها و گنجاندن عناصر دنیای نوجوان از جمله ویژگی‌های این داستان به شمار می‌رود.
نظر شما