دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۳
کد خبر: ۸۴۸۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
نشست انجمن شعر و ترانه شامگاه یکشنبه ۶ دی‌ماه با توجه به همزمانی با هفته وحدت و فرا رسیدن میلاد رسول اکرم (ص) به سرایش آثاری با محوریت وصف آن حضرت و موضوعاتی همچون اخلاق و مهربانی اختصاص داشت که در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست انجمن شعر و ترانه شامگاه یکشنبه ۶ دی‌ماه با توجه به همزمانی با هفته وحدت و فرا رسیدن میلاد رسول اکرم (ص) به سرایش آثاری با محوریت وصف آن حضرت و موضوعاتی همچون اخلاق و مهربانی اختصاص داشت که در فرهنگسرای فردوس برگزار شد. 

بهروز یاسمی، شاعر و منتقد ادبی، اشعار سروده‌شده در نعت پیامبر (ص) را از زیبا‌ترین اشعار فارسی معرفی کرد و گفت: توجه به اشعار زاهدانه و عارفانه اواخر قرن پنجم آغاز می‌شود که در رأس آن اشعاری در مدح پیامبر اسلام (ص) است. 

وی افزود: فاخر‌ترین، سوزناک‌ترین و عاشقانه‌ترین شعر در مدح ائمه اطهار (ع) به‌ویژه حضرت محمد (ص) در سروده سنایی دیده می‌شود که:

‌ای گزیده مر تو را از خلق رب‌العالمین
آفرین گوید همی بر جان پاکت آفرین

مرگ با مهر تو باشد خوش‌تر از عمر ابد
زهر با یاد تو باشد خوش‌تر از ماء معین

ای سواری کت سزد گر باشد از برقت براق
بر سر پروین لگام و مه رکاب و زهره زین

بر تن و جان تو بادا آفرین از کردگار
جبرئیل از آسمان بر خلق تو کرد آفرین

ای سنایی گر ز دانایی بجویی مهر او
جز کمالش را مدان و جز جمالش را مبین

یاسمی پس از خواندن این شعر در ادامه گفت: از آن زمان توجه بیشتر شاعران بعد از ذات حق باریتعالی به حضرت محمد (ص) بوده و هر کدام به اندازه کمال و معرفت خود زبان به نعت پیامبر  اسلام (ص) گشودند و این روند تا کنون نیز ادامه داشته است. 
 
در ادامه این محفل ادبی، جمعی از شاعران جوان اشعار خود را با موضوع هفته وحدت و در مدح پیامبر اکرم (ص) قرائت کردند و سپس از سوی کار‌شناس برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
نظر شما