دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۶
کد خبر: ۸۴۸۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
مجموعه ۲۱ جلدی «فرهنگ گفتاری درموسیقی ایران» اثر کیوان پهلوان در ژانر پژوهشی فولکلور موسیقی آوا‌ها، ترانه‌ها، بازی‌ها، افسانه‌های آهنگین، ضرب المثل‌ها جمعه ۱۱ دی ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این برنامه احمد صدری، مدرس دانشگاه و محقق موسیقی؛ علی بیانی، معاون هنری فرهنگستان هنر؛ بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی سازمان و عبدالرضا مجدی، ساز‌شناس و نوازنده موسیقی به تحلیل و بررسی این کتاب پژوهشی می‌پردازند. 

پخش نماهنگی از کیوان پهلوان، اجرای موسیقی افغانستان با حضور استاد محمدجواد تابش، خواننده برجسته افغان و نوازنده هارمونیوم؛ و حامد دل‌آهنگ، نوازنده تبلا، اجرای موسیقی زنده و حرکات موزون مازندرانی به سرپرستی هنرمند ارجمند ناصرامینی بخش دیگر این برنامه است. 

کیوان پهلوان فارغ‌التحصیل مقطع دکتری فیلولوژی با گرایش فولکلور از تاجیکستان، این مجموعه پژوهشی را در ۲۱ جلد با هدف معرفی یک ژانر پژوهشی تازه و تجربه ‌نشده در ایران تدوین کرده است. ۱۹ مجلد این کتاب به استان‌های ایران و دو جلد آن به ادبیات شفاهی اقوام فارسی زبان افغانستان، تاجیکستان وازبکستان خارج از ایران اختصاص دارد.

این ژانر پژوهشی oral literature in the context of music نام دارد که ترجمه لغت به لغت آن «ادبیات شفاهی در زمینه موسیقی» است. این شیوه پژوهشی تاکنون در ایران تجربه نشده است. این مجموعه تمامی مباحث موجود در ژانر فولکلور موسیقی اعم از: آوا‌ها، ترانه‌ها، عبارات آهنگین تا لالایی‌ها، بازی‌ها، افسانه‌های آهنگین، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، دعا‌ها و محتوای شنیداری برخی مراسم مذهبی را دربرمی‌گیرد.

محتوای موسیقایی و ریتمیک این مجموعه مشتمل بر داستان‌ها، حکایات، دعا‌ها نقش بسزایی در حفظ آن‌ها دارد و چه بسا محتوای داستانی و معنایی آن‌ها بسیار پیش از این‌ها به فراموشی سپرده می‌شد. 

مقدمه کتاب نخست به استان تهران اختصاص دارد و به شرح اهمیت موسیقی در حفظ آثار فرهنگیِ فولکلور می‌پردازد. در بخش دیگر مقدمه این کتاب آمده است: «موسیقی» تمامی آن چیزهایی است که ارتباط مستقیم با آهنگ، ریتم، و ملودی دارند یعنی علاوه بر رقص‌ها، ساز‌ها و لالایی‌ها، دعا‌ها، حکایات و چیستان‌ها را هم باید در دسته آثار موسیقیایی قرار داد و به طور کلی فهم موسیقیایی بوده که مجموعه این آثار را حفظ کرده است. 

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالا‌تر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند یا با شماره‌های ۲۰- ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.
نظر شما