دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۷
کد خبر: ۸۴۹۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
نشست «بشنو از نی» با موضوع شرح و تفسیر مثنوی معنوی روز دوشنبه ۷ دی ماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست «بشنو از نی» تفسیر حکایات مثنوی، جهان‌بینی مولوی و تحلیل اشعار او، توسط کریم سلگی شرح و رمز گشایی شد. 

سلگی با اشاره به داستان «جهودی که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب» گفت: پادشاهی یهودی بود که در زمان ظهور مسیحیت با پیروان مسیح دشمنی می‌کرد و هر کجا پیروان مسیحی را می‌دید، آنها را می‌کشت تا اینکه وزیر زیرکش به او می‌گوید با کشتن، کار درست نمی‌شود بلکه  باید از درون آن‌ها را نابود کرد. تو من را شکنجه کن و با آثار شکنجه ببر پای چوبه دار که مثلا اعدامم کنی (البته به جرم گرویدن من به مسیحیت) و به شفاعت کسی مرا عفو کنی. بعد وقتی من که سابقه سیاسی پیدا کردم، حرفم پیش پیروان عیسوی خریدار پیدا خواهد کرد و در میان آن‌ها نفوذ می‌کنم.

وی ادامه داد: پیامبران الهی تفاوتی در رسالت و نحوه هدایت نداشته‌اند، جز آنکه هر کدام به مقتضیات شرایط و پذیرش مردم راه و معجزه‌ای را انتخاب می‌کردند. اما همه آن‌ها از سوی خداوند برای هدایت بشر انتخاب شده‌اند. این پادشاه چون چشم حقیقت‌بین ندارد نمی‌تواند رسالت پیامبران حقیقی را درک و دریافت کند و با انتخاب راهی منافق‌صفتانه سعی می‌کند میان قوم یهود و مسیحیان جدایی بیندازد.

سلگی با اشاره به دعوت قرآن به وحدت، بیان کرد: خداوند در سوره انبیا می‌فرماید ما پیامبر را به عنوان رحمت العالمین فرستادیم و در سوره مریم آمده است: عیسی مبارک است و در هرکجا که باشد رحمتی برای جهانیان است. آنچه از کتاب مسلمانان و معجزه پیامبر برمی‌آید دعوت اهل کتاب به وحدت و پرهیز از تفرقه است. 

این مفسر مثنوی در پایان گفت: انجیل کتابی است که ۳۰ سال پس از مرگ عیسی بن مریم جمع آوری شد و بسیاری از مسائل مربوط به سیره حضرت مسیح (ع) در آن آمده است که حواریون آن‌ها را نقل و روایت کردند. در انجیلی نام ائمه اطهار بیان شده است اما آن انجیل را هیچ کدام از مسیحیان قبول ندارند.

نشست «بشنو از نی» با حضور علاقه‌مندان ادبیات عرفانی روز ۷ دی ماه در فرهنگسرای گلستان برپا شد.
نظر شما