به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیتش در عرصه تئاتر گفت: مشغول تمرینهای پایانی نمایش «راز مهر راز سپهر» برای اجرا در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر هستیم.
وی درباره اینکه چطور با اینکه در تدارک اجرای نمایش «سیمرغ و سهرود» بود متنی دیگر را برای کار انتخاب کرد، توضیح داد: با طولانی شدن روند پیگیری اجرای نمایش «سیمرغ و سهرورد» به این نتیجه رسیدم که نمیتوانم منتظر مشخص شدن زمان اجرای این نمایش باشم و کار تئاتر نکنم چون در این صورت از خودم راضی نیستم بنابراین نمایش «راز مهر راز سپهر» را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر ارایه دادم که خوشبختانه پذیرفته شد.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: این نمایشنامه درباره رزم رستم و اسفندیار است. زمانی که این داستان شاهنامه را میخواندم به این نتیجه رسیدم که این روایت ظرفیت تبدیل شدن به نمایشنامه را دارد. این داستان یکی از بینظیرترین آفرینشهای ادبی جهان است و به تعبیر اندیشمندان داستان رستم و اسفندیار بهترین داستان شاهنامه به حساب میآید چون رزم دو پهلوانی را به نمایش میگذارد که هر دو از هفت خوان گذشتهاند و بسیار قدرتمند هستند.
این کارگردان و پژوهشگر تئاتر متذکر شد: این داستان عناصر پیدا و پنهان بسیاری دارد که در نمایشنامه «راز مهر راز سپهر» سه عنصر آن را پررنگ کردهام. اولین مساله مهمی که در این داستان مطرح میشود مساله جانشینی اسفندیار است. در حقیقت در اینجا سازوکار آشکار و پنهان شده قدرت نمود مییابد. گشتاسپ پدر اسفندیار برای حفظ قدرت پسرش را به جنگ رستم میفرستد تا کشته شود. در واقع در این داستان مساله فرزندکشی، آگاهانه شکل میگیرد. نکته دیگری که در این نمایشنامه روی آن تمرکز کردهام موضوع شیفتگی اسفندیار به امر قدسی و دین تازه زرتشت است. به عنوان نمونه اسفندیار هر کاری را در راستای گرویدن مردم به دین زرتشت درست میداند و حتی در یک شب ۱۸۰ هزار نفر را که حاضر نبودند به این دین نو بپیوندند، میکشد. افراد بسیاری از جمله رستم سعی میکنند او را از این کار بازدارند اما اسفندیار به حرف هیچکدامشان گوش نمیدهد.
گودرزی یادآور شد: یکی دیگر از مسایلی که در این داستان مورد توجه است چشمهای اسفندیار است. در کتاب «عقل سرخ» سهروردی حکایت رستم و اسفندیار و چگونگی مرگ اسفندیار از نگاهی متفاوت نقل میشود که برای من بسیار جذاب است و در این نمایش نیز به آن استناد کردم. معتقدم منظور از نابینایی اسفندیار آسیب پذیری او از جهل و قایل نبودن حق برای دیگر افراد است. اسفندیار نمیخواهد واقعیتها را ببیند بنابراین از جایی آسیب میبیند که از دریچه آن به ظواهر دنیا نگاه میکند. او همیشه خودش را در جایگاه حق میبیند و از رستم هم میخواهد که از این منظر با جهان او همراه شود.
کارگردان نمایش «بهرام چوبینه» تصریح کرد: اسفندیار نماینده افراد خود مرکزبینی است که همیشه حق را به خودشان میدهند. این افراط گراییها که در دنیای امروز هم مشاهده میشود لطمه جبران ناپذیری بر پیکر انسانیت فرود میآورد.
بازیگر نمایش «ساقی» درباره نحوه پرداخت و شیوه اجرایی این اثر نمایشی توضیح داد: این نمایش را نمیتوان با شیوه اجرایی سنتی به صحنه برد. در اجرای این اثر نمایشی به سمت و سوی کمینهگرایی در عناصر رفته و از این طریق اجرایی روان و جاری خواهیم داشت. برخی از صحنههای نمایش به شیوه خنیاگری روایت میشود و از موسیقی زنده نیز در اثر بهره خواهیم برد. نمایشنامه «راز مهر راز سپهر» نیز برای انتشار به نشر نگاه معاصر سپرده شده که امیدوارم همزمان با جشنواره تئاتر فجر منتشر شود.
وی در پایان صحبتهایش درباره گروه بازیگران نمایش گفت: در این نمایش محمد صادقی در نقش رستم، کاظم هژیرآزاد در نقش پَشوتن برادر اسفندیار، محمد ساربان در نقش گشتاسپ، مجید جعفری در نقش جاماسب، ساغر عزیزی در نقش کتایون، نوید گودرزی در نقش اسفندیار، مانلی حسینپور در نقش ماه چهر، رضا جعفری در نقش بهمن پسر اسفندیار، مهدی علینژاد در نقش پیک و یاسر خاسب در نقش سیمرغ به ایفای نقش میپردازند. فرشته لیوانی و نیما گودرزی نیز خنیاگران نمایش هستند.
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از مجری طرح: هادی کرمی، دستیار کارگردان و مدیر تولید: نیما گودرزی، طراح صحنه: فریبرز قربانزاده، طراح لباس: مژگان عیوضی، دستیار دوم کارگردان میلاد حسینی، منشی صحنه: لیلا صوفی، عکاس: امیر خدامی.