دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۸۵۰۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
نشست «بشنو از نی» با موضوع شرح و تفسیر مثنوی معنوی روز دوشنبه ۱۴ دی ماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست «بشنو از نی» تفسیر حکایات مثنوی، جهان بینی مولانا و تحلیل اشعار او، با حضور کریم سلگی در فرهنگسرای گلستان شرح و رمز گشایی شد.
 
سلگی با اشاره به حکایتی از حضرت عیسی(ع)، عنوان کرد: رنگرزی لباس‌هایش را به عیسی (ع) می‌سپارد تا رنگ‌آمیزی کند. چون هنگام نماز می‌رسد عیسی (ع) لباس‌هایش را در یک خم می‌ریزد و به عبادت می‌پردازد. هنگامی که رنگرز باز می‌گردد، می‌بیند تمام لباس‌ها خراب و رنگی شده است. رنگرز از خراب شدن لباس‌ها دچار آشفتگی می‌شود. 
 
وی ادامه داد: این پیامبرخدا دست در خم رنگرزی کرد و به اذن خدا هر لباس را به‌‌ همان رنگ که بود و بدون ایراد بیرون می‌آورد.
  
سلگی با اشاره به نتیجه‌گیری مولوی از این داستان، بیان کرد: از نظر این عارف، خم نماد عالم وحدت است که در آنجا میان افراد و اشیا با هر رنگ و شکلی نوعی یگانگی و عدم تمایز دیده می‌شود. در عالم فانی و کثرات است که تغییرات و رنگ‌های ظاهری موجب تمایز و تفاخر میان افراد و اقوام می‌شود.
  
سلگی با اشاره به دعوت قرآن به وحدت گفت: خداوند در سوره انبیا می‌فرماید: ما پیامبر را به عنوان رحمت العالمین فرستادیم و در سوره مریم آمده است: عیسی مبارک است و در هرکجا که باشد رحمتی برای جهانیان است. آنچه از کتاب مسلمانان و معجزه پیامبر برمی‌آید دعوت اهل کتاب به وحدت و پرهیز از تفرقه است.
  
این مفسر مثنوی اضافه کرد: در نزد حضرت باری تعالی جز وحدت و یگانگی چیزی وجود ندارد. این جهان ظواهر پراکنده و متکثر است و در آن وحدت جز به شیوه‌ای ظاهری راه ندارد. اما در درگاه خداوند تمام کثرات و تظاهرات به وحدت می‌رسد. انسان باید خودش را به مقام بالا و دوری کثرات برساند تا با روح عالم و جان جهان یکی شود.
 
وی در پایان با اشاره به اهمیت ذاتی انسان گفت: دل نفس ناطقه است و جان نفس رحمانی است که می‌خواهد به نیستان وحدت راه پیدا کند. در قرآن کریم آمده است که ما انسان را با فطرت پاک می‌آفرینیم. این نفس پاک ما می‌خواهد که از زندان تن و دنیا بیرون برود و به بقا برسد.
 
نشست «بشنو از نی» با حضور علاقه‌مندان ادبیات عرفانی روز ۱۴ دی ماه در فرهنگسرای گلستان برپا شد.
نظر شما