دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۳
کد خبر: ۸۵۰۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
در نشست نقد داستان جمال میرصادقی در خانه فرهنگ سلام مطرح شد:
نشست نقد و بررسی «همسفر با کتاب» با حضور جعفر توزنده جانی در خانه فرهنگ سلام برگزار شد.
نقد داستانی از جمال میرصادقیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، توزنده‌جانی در نشست نقد و بررسی «همسفر با کتاب» که در خانه فرهنگ سلام برگزار شد، درباره جمال میرصادقی گفت: او به عنوان نویسنده‌ای رئالیست و متعلق به نسل دوم نویسندگان ایران، در خلال برخی از آثار خود، نظیر رمان «درازنای شب» (۱۳۴۹) و دو داستان کوتاه «فاجعه» و «مطرود»، تصویر دقیقی از شرایط حاکم بر خانواده‌ها و جامعه در تقابل با این مشکل، ارائه کرده است.

وی ادامه داد: یکی از نویسندگان معاصر در حوزه داستان‌نویسی و متعلق به نسل دوم نویسندگان ایران، جمال میرصادقی است که فعالیت خود را با نوشتن داستان‌های کوتاه آغاز کرد و با چاپ آن‌ها در مجلاتی همچون سخن و نگین به شهرت رسید. وی در آغاز داستان‌نویسی به تشریح موضوع‌هایی نظیر فقر و جهل و مشکلات و کمبودهای زنان در بستر اجتماع و بازده ایران، به‌ویژه میان طبقات محروم در دهه ۳۰ و ۴۰ پرداخت. اما پس از آن، رویکرد داستان‌های وی به‌ویژه در رمان‌ها، به مسائل و تحولات عمیق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور معطوف شد.

وی با اشاره به داستان «تاپ تاپ» میرصادقی، بیان کرد: در این داستان میرصادقی توجه اجتماعی زیادی به شرایط اجتماعی نشان داد. قهرمان این اثر کارمندی است که پس از پایان کار به خانه آمده است و می‌خواهد استراحت کند، اما پسرش مرتباً توپ خود را به دیوار می‌زند و رشته افکار او را پاره می‌کند.

از نوشته‌های میرصادقی می‌توان به «چشم‌های من خسته»، «شب‌های تماشا و گل زرد»، «درازنای شب»، «این شکسته‌ها»، «داستان‌های منتخب»، «آن سوی تل‌های شن»، «نه آدمی نه صدایی»، «شب چراغ»، «هراس»، «آن سوی پرچین»، «دوالپا» و.... اشاره کرد.

همچنین مجموعه «هشتاد سال داستان کوتاه ایرانی» شامل سه جلد است که هر کدام مربوط به دوره‌ای از داستان‌های کوتاه از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۸۰ است و گردآوری، انتخاب و بررسی آن به عهده حسن میرعابدینی بوده است. داستان «تاپ تاپ» از جلد اول این مجموعه برای خوانش در برنامه «همسفر با کتاب» انتخاب شده بود.
نظر شما