شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۸۵۱۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
کارگردان مستند «تنگی نفس» بیان کرد این مستند بلند فاجعه «منا» را از نگاه بازماندگان روایت می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ فرود عوض‌پور مستندساز با اشاره به ساخت فیلم مستند «تنگی نفس» با موضوع جانباختگان فاجعه «منا» گفت: با وقوع این حادثه در عربستان تصمیم گرفتم تا مستندی را درباره واکاوی اتفاقات رخ داده در زمان اجرای مناسک حج جلوی دوربین ببرم و با توجه به اینکه در حادثه منا تعداد جانباختگان ایرانی قابل توجه بود بیشتر ترغیب شدم روی‌ این سوژه و اتفاق کار کنم. 
 
وی ادامه داد: دو روز بعد از فاجعه «منا» ساخت این مستند را آغاز کردیم و در حال حاضر مشغول تدوین هستیم. «تنگی نفس» در دو شهر تهران و قائم شهر فیلمبرداری شده است. انتخاب شهرستان قائم شهر به این دلیل بود که یک کاروان ۵۰ نفره شامل ۲۵ زوج از این شهر به سفر حج می‌روند و بعد از فاجعه «منا»، تنها ۲۵ نفر که شامل زنان کاروان بودند به کشور باز می‌گردند. 

این مستندساز با اشاره به اینکه به دلیل شلوغی و گرمای هوا مردان روز و زنان شب‌ها به «رمی جمرات» می‌روند و به همین دلیل زنان این کاروان زنده مانده و بدون همسران خود به کشور باز گشتند، توضیح داد: ۲۵ خانم بازمانده از این کاروان روایتگر این فاجعه بزرگ هستند و در کنار آن از اظهار نظر شاهدان عینی نیز استفاده شده است. تعدادی از خانم‌های این کاروان بعد از شنیدن خبر فاجعه، به محل حادثه می‌روند و در بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها به دنبال همسران خود می‌گردند. این خانم‌ها از بخشی از اتفاقات و حاشیه‌های رخ داده در منا فیلمبراری کرده‌اند که از این تصاویر در این مستند استفاده شده است. 

وی تاکید کرد: تصاویر آرشیوی به کار رفته شده در این مستند، برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شود و در این اثر ۶۰ دقیقه‌ای ۸ دقیقه تصویر آرشیوی که توسط بازماندگان گرفته شده است، می‌بینیم. 
 
عوض‌پور در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه خاصی در این مستند گرفته شده است یا خیر، گفت: من به عنوان فیلمساز این اثر می‌توانستم نتیجه گیری خود را نشان دهم، اما سعی کردم کار به گونه‌ای به پایان رسد که مخاطب خود تصمیم نهایی را بگیرد. 

مستند «تنگی نفس» روایت فرود عوض‌پور از جنایت سعودی‌ها در منا یکشنبه ٢٧ دی ماه در سالن ایوان شمس با حضور خبرنگاران و اهالی هنر و سینما رونمایی می‌شود.
نظر شما