دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۳
کد خبر: ۸۵۲۶۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
در نشست تخصصی رویکردهای چاپ دستی در ایران، ابعاد مختلف مدیای چاپ دستی، جایگاه و وضعیت آن در هنر معاصر و مسائلی که هنرمند باید بعد از یادگیری تکنیک چاپ رعایت کند از منظر، احمد وکیلی، حمید پازوکی و مهرداد ختایی بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست تخصصی رویکردهای چاپ دستی در ایران در نشست رویکردهای چاپ دستی ایران باحضور احمد وکیلی، حمید پازوکی و مهرداد ختایی در نگارخانه لاله برگزار شد. 
 
در این نشست احمد وکیلی چاپ دستی را در ایران رو به رشد و موفق دانست اما سرعت آن را کند ارزیابی کرد و افزود: باید تلاش کرد که با امکانات موجود کار کرد. امکاناتی که چاپ دستی در اختیار ما قرار می‌دهد ذهنمان را خلاق‌تر می‌کند.
 
رویکردهای چاپ دستی ایران در نگارخانه لاله بررسی شد
 
وی در ادامه به نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان «آینه» پرداخت و مهم‌ترین ویژگی‌های آن را در سه مورد برشمرد و گفت: یک، داشتن تم و موضوع مشخص. دو، هم‌اندازه بودن تابلو‌ها و پلیت‌ها (کلیشه‌ها) در یک اندازه مشخص. سه،تولید کتاب‌های اورجینال با بسته‌بندی خاص و تیراژ محدود از کل آثار ارائه شده در نمایشگاه است.
 
احمد وکیلی در پایان گفت: در این نمایشگاه تلاش کردم تمام قوانین چاپ دستی رعایت شود. از جمله داشتن سرتیفیکیت (گواهی اعتبار هنری) و نیز لغو کلیشه‌ها با توجه به قوانین بین المللی چاپ دستی. برای اینکه جامعه باورکند تعداد تیراژ‌ها مشخص و محدود است و اعتماد خریداران و مخاطبان را نسبت به چاپ دستی ایجاد کند.
  
مهرداد ختایی از دیگر سخنرانان در این نشست در مورد ویژگی‌ها و پیشرفت چاپ دستی و همچنین آسیب‌شناسی آن در ایران بیان کرد: این مدیا در ایران پیشرفت زیادی نسبت به دهه ۷۰ و یا ۸۰ داشته است و عوامل متعددی را در این پیشرفت موثر می‌داند. از جمله: ۱-ساخت و وارد کردن دستگاه‌های چاپ ۲- وارد شدن ابزار و قلم‌های چاپ دستی ۳-تدریس واحد چاپ دستی در دانشگاه‌های هنری که خیلی کلیتر و دقیق‌تر نسبت به گذشته انجام می‌شود و بیشتر دانشگاه‌ها به دستگاه‌های چاپ مجهز شده‌اند. ۴- دیالوگ‌های چاپ در ایران با هنرمندان چاپگر دنیا به واسطه جشنواره‌ها و سالانه‌های بین‌المللی که خود باعث ایجاد جریانات مثبت و یا حتی منفی شده است. ‌
 
رویکردهای چاپ دستی ایران در نگارخانه لاله بررسی شد
وی در مجموع نسبت به چاپ دستی در ایران دیدی خوشبینانه داشته و افزود: البته هنوز که هنوز است با پیشرفت‌های چاپ در کشورهای دیگر جهان فاصله زیادی وجود دارد. 

حمید پازوکی از دیگر هنرمندان که در عرصه چاپ دستی ایران شناخته شده است، افزود: شیوه چاپ دستی در ایران خیلی جوان و کمی ناشناخته است. هنرمند بعد از یادگیری تکنیک چاپ، می‌بایست ۳ عامل را در تولید اثر هنری در نظر داشته باشد. ۱-سواد بصری ۲- سواد اجرایی ۳– کاربرد چاپ دستی.
 
وی با اشاره به این نمایشگاه، به از خودگذشتگی احمد وکیلی اشاره کرد و آن را کار بزرگی دانست و افزود: به دلیل اینکه چاپ دستی یک نظم خاص دارد و غیر از آن غیر قابل کنترل است. انتخاب نوع و جنس کاغذ، گرم کاغذ، مرکب و شیوه حکاکی، در هر مرحله یک مسئولیت و شناخت لازم است. آثار این نمایشگاه از روی مدل نیست و کاملا متفاوت شکل گرفته‌اند. در پایان اگر آشنایی با همه تکنیک‌های چاپ دستی داشته باشیم، یک بخش بسیار مهم دیگر آن، بخش هنری و خلاقانه است که نقش مهمی را ایفا می‌کند. در غیر این صورت شما یک تکنیک کار هستید، نه هنرمند و عنصر پرواز هنر فراموش خواهد شد. 
 
نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان «آینه» با حضور ۱۰ هنرمند از ۱۸ تا ۳۰ دی در نگارخانه لاله برگزار شد که با توجه به استقبال و درخواست مخاطبان تا ۶ بهمن تمدید شد. 

این نمایشگاه در خیابان دکتر فاطمی، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله واقع است و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۸۸۹۶۰۴۹۲ تماس بگیرند.
نظر شما