به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه بازدیدهای هفتگی از مناطق و مراکز فرهنگی مختلف پایتخت، به همراه جمعی از معاونان و مدیران ارشد این سازمان از مدیریت فرهنگی هنری مترو و غرفهها و مراکز فرهنگی هنری ایستگاههای مترو شهید بهشتی و هفت تیر بازدید کرد.
در این بازدید ارتقای ساختاری مجموعه فرهنگسرای مترو که به عنوان یک فرهنگسرای خاص تا کنون فعالیت میکرد به مدیریت فرهنگی هنری مترو اعلام شد و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام این خبر اسماعیل قضاتلو را ابقا و حکم انتصاب این مدیریت جدید را به وی اعطا کرد.
صلاحی در بین کارکنان مدیریت فرهنگی هنری مترو با اشاره به اینکه در کلانشهرها مترو از پرترددترین مراکز جمعیتی به حساب میآید، گفت: شاید بسیاری از افراد در تهران فرصت بازدید از مراکز فرهنگی هنری را پیدا نکنند ولی هر روز در مترو آمد و شد دارند و شاهدیم که روزبهروز مترو در حال گسترش است و همین مساله اهمیت بالای معرفی مترو را به عنوان مرکز فرهنگی نشان میدهد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در تمام دنیا به شکل حرفهای و مطلوب از هنر برای انتقال منویات و ارزشهای نظامشان بهره میبرند، افزود: در سازمان فرهنگی هنری و دیگر نهادهای فرهنگی اتفاقهای خوبی رخ داده است؛ برای مثال حجم برخی فعالیتها در سال گذشته در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری چند برابر شده است اما این موضوع برای مسئولان که مدام درگیر برنامهها هستند چشمگیر به نظر میآید اما برای جمعیت ۹ میلیون نفری شهر تهران و آنهم در تراز پایتخت جمهوری اسلامی بسیار اندک و ناکافی است.
ترویج فرهنگ نماز و برگزاری نماز جماعت در دستور کار است
وی تصریح کرد: شاید در سال گذشته تعداد اجراهای تئاتر تهران دوبرابر شده باشد اما برای تعداد محلات و مسائل فرهنگی و جمعیت بسیار کم است، یا در موضوع برگزاری نمازهای جماعت و ترویج فرهنگ نماز نیازمند برنامهریزیهای بهتر هستیم که سازمان فرهنگی هنری در این زمینه با تمام توان آماده همکاری با نهادهای مرتبط است.
صلاحی صرفهجویی در تعداد نیروها و بودجه را بسیار ضروری دانست و گفت: این نکته بسیار مهم است و باید پیگیری شود اما در برخی از کارویژهها ما به توان بیشتری برای پیشبرد هدفهای فرهنگی و هنری نیاز داریم؛ در مترو نیز با توجه حجم تردد و جمعیتی که حضور دارد میتوان در سطح یک منطقه برنامهریزیهای فرهنگی هنری را برای شهروندان طراحی کرد.
برنامههای فرهنگی با شناخت درست مخاطبان طرحریزی شوند
وی از ارتقای ساختار سازمانی فرهنگسرای مترو به مدیریت فرهنگی هنری مترو خبر داد و افزود: این موضوع در نشستهای متعدد در شوراهای تخصصی بررسی و با نیازسنجی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که برای تاثیرگذاری مناسب نیازمند ارتقای ساختاری هستیم و امروز این مهم را اعلام میکنیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ایستگاههای مترو مانند صحنه نمایش و تئاتر است که به فراخور زمانی که شهروندان در آن حضور دارند میتوان با برنامهریزی دقیق و عمیق تاثیرگذاری مطلوب فرهنگی را در آن دنبال کرد؛ برای این مهم نیازمند تعیین نیروهای فرهنگی در هر ایستگاه هستیم که باید با تعامل با دستگاههای دیگر این موضوع را پیگیری کنیم.
وی با اشاره به توسعه ایستگاهها و خطهای مترو بیان کرد: سال آینده خط ۳ مترو کامل میشود، ایستگاه مترو مهرآباد در مرحله نهایی قرار دارد، همچنین ایستگاه نمایشگاه آفتاب در اردیبهشت سال آینده به بهرهبرداری میرسد و بخشی از خط ۷ آغاز به کار میکند؛ برای تاثیرگذاری مناسب باید برای هر فضایی به تفکیک مخاطب برنامهریزی داشته باشیم. برای مثال در ایستگاه نمایشگاه با برگزاری هر نمایشگاه مخاطبان متفاوتی تردد خواهند کرد یا در فرودگاه مسافران حضور دارند که باید به این مساله توجه جدی داشت.