شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۹
کد خبر: ۸۵۳۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
مراسم بزرگداشت محمد میرزاوندی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد
در آیین بزرگداشت «محمد میرزاوندی» خواننده سر‌شناس لرستانی و خواننده موسیقی مشهور حماسی «دایه دایه» با عنوان «حنجره زخمی» در سالن آمفی تئا‌تر فرهنگسرای اندیشه، از تمبر یادبود این هنرمند و قطعه «وطن» رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ مراسم بزرگداشت محمدمیرزاوندی، خواننده شهیر لرستانی با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نظام‌الدین موسوی مدیر خبرگزاری فارس، سجاد نوروزی و محسن سلیمانی از مدیران فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، محمد بازوند مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان، جمعی از مدیران ارشد استان لرستان و هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی از جمله اردشیر کامکار، ایرج رحمان‌پور و... در سالن آمفی تئا‌تر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 

صدایی که شناسنامه و هویت ملی است / رونمایی از تمبر یادبود محمد میرزاوندی

سجاد نوروزی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه نخستین سخنران این مراسم بود که ضمن خوشامدگویی از محمد میرزاوندی به عنوان الگوی مناسب برای جوانان علاقه‌مند به عرصه موسیقی یاد کرد و افزود: صدای میرزاوندی دارای هویت ایرانی و ملی‌ است و امیدوارم جوانان ما با شناخت هنر میرزاوندی، این صدای باصلابت و ایرانی را الگوی خود قرار دهند. 

 «دایه دایه» تبدیل به یک آوای ملی شد
سیدنظام الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم که در این مراسم از مردی تقدیر می‌شود که با وجود ربع قرن سکوت ظاهری، هنوز صدای حماسی وی در تار و پود ما طنین‌انداز است. استاد میرزاوندی یکی از مفاخر هنر لرستان و ایران و شناسنامه هنری کشور است. 

صدایی که شناسنامه و هویت ملی است / رونمایی از تمبر یادبود محمد میرزاوندی

وی افزود: جنگ می‌گذرد و خرابی‌های آن آباد خواهد شد، جراحت‌های جنگ به واسطه امید التیام می‌یابد اما آنچه می‌ماند نمادهایی است که در حافظه تاریخی یک ملت جاودانه است و سرودهای استاد میرزاوندی از این جنس است. سرود معروف «دایه دایه» اگرچه یک فولکلور محلی در لرستان است و پیش از این نیز خوانده شده بود اما در زمان جنگ تحمیلی با خوانش استاد میرزاوندی این ترانه محلی از چکاچک شمشیرهای غیور مردان لرستان تبدیل به یک آوای ملی شد. 

محمد بازوند مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان نیز با اشاره به عنوان برنامه گفت: به عقیده من میرزاوندی نه یک «حنجره زخمی» که یک حنجره ماندگار و جاودان است. این صدا و این نوا بود که موسیقی لرستان را جاودانه کرد. 

اولین بار که صدایش را شنیدم به خود لرزیدم
ایرج رحمان‌پور خواننده شناخته شده لرستانی نیز درباره تاثیر نوای میرزاوندی گفت: هیچ صدایی به جز صدای میرزاوندی در اول انقلاب پاسخگوی هیجان و شور مردم انقلابی نبود، اولین بار که صدای او را شنیدم با آنکه خواننده بودم به خود لرزیدم.‌ای کاش صدای میرزاوندی برای همیشه بود اما قطعا صدای او در اوج افتخار و اقتدار خواهد ماند. 


وی درباره اثرگذاری موسیقی عنوان کرد: چند سال قبل که سربازان انگلیسی که به آبهای ایران تجاوز کرده بودند و دستگیر شدند در تلفن همراه‌شان کلیپی بود که یکی از خوانندگان آن‌ها برای تهییج سربازانشان برای کشتن مردم خاورمیانه اثری اجرا کرده بود، آیا مسئولان ما نیز از هنر اینگونه می‌توانند استفاده کنند، نهادهای مختلف آیا از هنرمندان ما بخوبی استفاده کرده‌اند؟ من تنها می‌خواهم بگویم از ما هنرمندان بیشتر استفاده کنید. 

صدایی که شناسنامه و هویت ملی است / رونمایی از تمبر یادبود محمد میرزاوندی

در ادامه مراسم ایرج رحمان‌پور با همراهی کمانچه استاد علیپور به اجرای زنده یک قطعه بداهه موسیقی پرداخت. شجاع ریگوند مشاور استاندار لرستان در امور اقوام نیز درباره این هنرمند بزرگ گفت: نکته‌ای که میرزاوندی را در انقلاب نگاه داشت دینداری و عشایری بودن وی است، میرزاوندی برای سربلندی ایران و دلگرمی امام سرود و در زمانی که این سرود را خواندند مورد تفقد رهبر انقلاب قرار گرفت و مورد تایید خانواده شهدا و رزمندگان قرار گرفت. 

وی پس از این سخنان پیام استاندار لرستان را خطاب به استاد میرزاوندی قرائت کرد. 

صدایی که شناسنامه و هویت ملی است / رونمایی از تمبر یادبود محمد میرزاوندی

تصور نمی‌کردم سرود دایه دایه رزمندگان را به نشاط بکشاند
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آیین گرامیداشت محمد میرزاوندی گفت: حقیقت هنر چیزی جز وصل آسمان و زمین نیست، هنر واقعی جلوه واقعی انسان متعهد در محضر خداوندی است. آقای میرزاوندی در این مسیر حقیقی هنر پا گذاشت و خیلی زود متوجه شد که از علم هم باید استفاده کند و یک هنرمند روشنفکر در یک مقطع حساس انقلاب اسلامی ظهور کرد و در برابر قدرت‌های عالم غیرت ایرانیان را به خروش وا داشت. 

سردار رضایی اضافه کرد: ارتباط من با این سرود از قبل از انقلاب بود. ششم ابتدایی در مسجد سلیمان بودم که دوستی این سرود مشترک همه لر‌ها را می‌خواند. مردم از کرمانشاه تا بوشهر و شیراز در زاگرس مرکزی این سرود را به عنوان سرود تاریخی مشترک می‌خوانند. هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم که این سرود علیه رژیم شاه استفاده شود و روزگاری دیگر این سرود در شلمچه همه رزمندگان را به نشاط بکشاند. 

وی در پایان بر ادامه دار بودن این سرود در امروز ایران تاکید کرد و گفت: ایران ما همچنان باید سربلند بماند و در برابر دشمنان خود این سربلندی را حفظ کند؛ گرچه حفظ سربلندی تنها در جنگ با تفنگ خلاصه نمی‌شود. ما برای سربلندی و آرمان‌هایمان باید روحیه نبرد با تکفیری‌ها و فقر را در خودمان حفظ کنیم. دایه دایه وقت جنگ است و تا نفس داریم باید بجنگیم و در جمهوری اسلامی ایران با این ملت پر افتخار باید به این راه ادامه بدهیم. 

صدایی که شناسنامه و هویت ملی است / رونمایی از تمبر یادبود محمد میرزاوندی

رونمایی از تمبر بزرگداشت محمد میرزاوندی
در ادامه با حضور محسن رضایی، علی مرادخانی، اردشیر کامکار، لاله افتخاری، سجاد نوروزی، سید نظام‌الدین موسوی حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و تعداد دیگری از مسئولان فرهنگی و هنری استان لرستان تمبر یادبود مراسم بزرگداشت استاد میرزاوندی رونمایی شد. 

صدایی که شناسنامه و هویت ملی است / رونمایی از تمبر یادبود محمد میرزاوندی

همچنین هدایایی از سوی استاندار لرستان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران، فرهنگسرای اندیشه، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای ولا و خبرگزاری فارس به استاد میرزاوندی اهدا شد. 

رونمایی از کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» تالیف سامان سپهوند و قطعه وطن ساخته علیرضا سپهوند با صدای استاد میرزاوندی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

صدایی که شناسنامه و هویت ملی است / رونمایی از تمبر یادبود محمد میرزاوندی

 «دایه دایه» تنها یک موسیقی فلکلور نیست
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنرانی خود از سال‌ها فعالیت میرزاوندی در عرصه موسیقی تقدیر کرد و گفت: «دایه دایه» یک موسیقی فولک لرستانی است و پیش‌بینی می‌شود که بتواند تنها با کسانی ارتباط برقرار کند که با این گویش آشنا هستند. اما در این نوا چیزی هست که فرا‌تر از فهم لغات و اصطلاحات با قشر عظیمی از مردم ارتباط می‌گیرد و با جان آن‌ها در می‌آمیزد. 

وی در پایان گفت: میرزاوندی یکی از هنرمندان خوب ایران است که همچنان در ذهن مردم زنده و جاریست، گرچه کسالتی که برای وی پیش آمد کمی او را مکدر کرد اما همچنان جایگاه ویژه و ارزشمندی در دل مردم دارد امیدواریم که کماکان صدای جاودانش را بشنویم. 

اجرای میرزاوندی پایان بخش‌ این مراسم بود. علیرضا سپهوند آهنگساز قطعه وطن پیش از اجرای این اثر با اشاره به چگونگی ضبط این قطعه موسیقی گفت: میرزاوندی برای ضبط این اثر سه ماه وقت گذاشت تا اثری فاخر را برای شما آماده کند. 

محمد میرزاوندی برگزیده بهترین موسیقی محلی از جشنواره موسیقی فجر، خالق آلبوم موسیقی برگزیده سال ۶۷، تقدیر شده در ششمین جشنواره سراسری موسیقی فجر در بهمن ماه سال ۱۳۶۹ است که در این مراسم بعد از سال‌ها مورد تجلیل قرار گرفت و به اجرای موسیقی پرداخت.
مطالب مرتبط
نظر شما