به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در روز دوم جشنواره فیلم فجر و در کاخ جشنواره نشست رسانهای فیلم «گیتا» که شب گذشته اکران شد، برگزار شد.
در ابتدای نشست، مسعود مددی گفت: زمانی که سه سال پیش ایده این فیلم از طرف خانم میترا تیموریان مطرح شد برای من چالش برانگیز بود که چطور میتوان از یک موضوع بهنسبت ساده یک درام ساخت. پس از برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که این قصه استعداد خوبی برای مطرح شدن دارد.
میترا تیموریان در ادامه بیان کرد: این ایده برای من خیلی آرام آرام شکل گرفت. اینکه یک مادر بزرگترین کار زندگیاش مادر بودن است و بدون پسرش نمیتواند زندگی کند. این اولین جرقه در ذهن من بود و کم کم ایده را برای آقای مددی مطرح کردم و آن را گسترش دادیم. پس از اینکه فیلمنامه را به طور کامل نوشتم باز هم ایدههای جدید به آن اضافه شد.
مجید شیخ انصاری نیز گفت: من خیلی زود در جریان فیلمنامه قرار گرفتم و بعد از اینکه فیلمنامه نهایی شد به دنبال جذب سرمایه افتادیم و پس از حدود یک سال مطمئن شدیم به لحاظ مالی میتوانیم فیلم را آغاز کنیم. از همان ابتدا خانم مریلا زارعی انتخاب قطعی ما بودند و نظراتی که ایشان دادند خیلی ما را دلگرم کرد.
مریلا زارعی: ما به عنوان بازیگر قصههای متفاوتی را در طی سال مطالعه میکنیم و بنا به سیاست کاری خودمان دست به انتخاب میزنیم. قطعاً فیلم "گیتا" یکی از انتخابهای من بود. به واسطه متنی که مطالعه کردم و علاقهای که به کار کردن با فیلمسازان اول دارم و برای خودم تجربه و چالش جدید را به بار میآورد. همکاری با کارگردانهایی که در ابتدای ورود به سینما هستند کمی برای افراد با تجربه سخت میشود. چون کارگردان میخواهد تازه تجربه کند و ما چون آن تجربهها را داشتیم کمی به مشکل میخوریم. اما آقای مددی مدرس سینما هستند و دانش کافی را داشتند. نقش من متفاوت بود. نقش یک مادر را داشتم. و تجربه خوبی برایم بود.
وقتی که اولین بار متن را میخواندم نمیدانستم نویسنده این فیلم یک خانم است اما یک احساس زنانگی در فیلم دیدم. همیشه دوست داشتم با فیلمسازان اول کار کنم چرا که تجارب خوبی هستند. امسال سه فیلم کار کردم که همهشان چالش عجیبی برایم بود.
مسعود مددی در ادامه نشست گفت: سکانس بیمارستان یکی از سکانسهای اصلی ماست که گره اصلی داستان باز میشود اما در اکران برج میلاد همانجا دقیقاً فیلم شروع کرد به قطع تصویر و صدا که این خیلی من را عصبی کرد. فیلم طوری است که گاهی اطلاعاتی میدهد بعد ما را رها میکند و در سکانسهای بعدی به آن پاسخ میدهد. اما این اتفاق نیفتاد.
الهام حسامی: من فکر میکنم موسیقی از فیلم جدا شنیده میشد که این گاهی از اوقات ممکن است به ساختار سینمایی ضربه بزند که این اتفاق تا حدودی در فیلم گیتا رخ داده است و من فکر میکنم موسیقی با فیلم آمیخته نشده است. به نظرم در بخش طراحی صحنه هم بسیار با ضعف روبه رو هستیم مثلاً در صحنه قبرستان بازی خیلی خوب خانم زارعی که به لحاظ احساسی درآمده است پایانش با یک درخت بید است که این اصلاً خوب نیست.
مسعود مددی نیز گفت: من ادعا ندارم که فیلم من فیلم کاملی است اما همینقدر که فیلم تأثیرگذار بوده احساس خوبی دارم و در بارهای بعدی که فیلم را ببینم ضعفها را پیدا خواهم کرد.
مسعود مددی درباره ضعفهای کیفیت پخش فیلم توضیح داد: به طور طبیعی انتظار داریم هر سال جشنواره بهتر از پارسال باشد. فیلم ما در میان چند فیلم «نا آماده» قرعه به نامش افتاد در روز اول اکران شود. دلیلش را نمیدانم که چرا وقتی تعدادی فیلم مشخصی داریم که نسخه آنها آماده است در روزهای پایانی نمایش داده میشوند ولی فیلم ما که آماده نبود روز اول نمایش داده شد در آخر مجید شیخ انصاری گفت: من به عنوان تهیه کننده همه تقصیرها را بر عهده میگیرم و از همه معذرت خواهی میکنم.