سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۴
کد خبر: ۸۵۶۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی در چهاردهمین نشست خود رمان «زنی با کفش‌های مردانه» نوشته محمدعلی گودینی را با حضور نویسنده و منتقدان بررسی کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که عصر دوشنبه نوزدهم بهمن‌ماه برگزار شد رمان برگزیده سومین جشنواره داستان انقلاب با حضور یوسف قوجق، نویسنده و کارشناس و اکبر والائی، نویسنده و کارشناس بازخوانی و نقد و بررسی شد.
 
در ابتدای مراسم اصغر همت، بازیگر سینما و تلویزیون بخش‌هایی از این کتاب را به همراه هم‌نوازی آکاردئون بازخوانی کرد. وی پیش از خوانش کتاب، گفت که این بخش از کتاب را خود و با توجه به سلیقه و شخصیت نویسنده انتخاب کرده است. 
 
در ادامه مراسم محمدعلی گودینی، نویسنده این کتاب گفت: من قبل از اینکه نویسنده باشم کتابخوان حرفه‌ای هستم و از زمان کودکی که به یاد دارم کتابی به نام امیرارسلان را که متعلق به مادربزرگم بود پنهانی مطالعه می‌کردم در آن زمان شایعه شده بود هر کس این کتاب را تا آخر بخواند سرگردان خواهد شد و خانواده من هم به خاطر همین موضوع علاقه نداشتند من این کتاب را مطالعه کنم.
 
اکبر والائی، نویسنده و کارشناس با اشاره به خوانش این کتاب توسط اصغر همت گفت: باعث افتخار است که آشتی بین هنرمندان و اهالی قلم صورت گرفته است. وی در ادامه یادآور شد: اگر در حال حاضر وضعیت کتاب‌خوانی ما بحرانی شده به خاطر فاصله بین هنرمندان با اهالی قلم است ولی حالا با این اتفاق‌های قشنگ می‌توان امیدوار بود که وضعیت کتابخوانی بهتر شود و استمرار این کارها بتواند این وضعیت را بهبود ببخشد.
 
وی ادامه داد: من از آقای گودینی برای نگارش این رمان زیبا تشکر می‌کنم و خوشحالم که عنوان کتاب زنی با کفش‌های مردانه است. دوست داشتم این کتاب را بخوانم و برایم جذاب بود ولی متأسفانه هر چه کتاب را بیشتر می‌خواندم خبری از زنی که شخصیت داستان به اسم او بود خبری نیست و خیلی خوب بود این عنوان را برای کتاب انتخاب نمی‌کردند. ولی کتاب آن‌قدر بخش‌های قشنگ و ستودنی دارد که می‌توان از عنوان و موضوع این اثر گذر کرد. اتفاق‌های قشنگی که در این کتاب بیان‌شده جزو نکات قوت و قابل‌تحسین این کتاب به شمار می‌رود.
 
در ادامه این مراسم یوسف قوجق، نویسنده و کارشناس نیز درباره این اثر گفت: به نظر من این اثر، کتاب بسیار خوبی است و با خوبی‌ها و بدی‌ها و نارسایی‌های این کتاب آشنا خواهید شد ولی برای اینکه جامعه‌ای را بشناسیم این کتاب می‌تواند خیلی خوب این وظیفه را انجام دهد. اگر بخواهیم جامعه‌ای را با ادبیات معرفی کنیم با داستان این روند جذاب‌تر می‌شود و با داستان خیلی بهتر می‌توان مردم جامعه را شناساند ولی متأسفانه جامعه ما جامعه کتاب‌خوانی نیست.
  
وی افزود: آثار ادبی خیلی خوب می‌تواند درون یک جامعه‌ای را به مخاطب بشناساند و وظیفه و ادبیات داستانی با ژرف‌نگری‌ای که در متن خود قصه دارد می‌تواند به بررسی تاریخ و جامعه‌شناسی بپردازد و با نگاهی عمیق‌تر مسائل و مشکلات جامعه را موشکافی کند. 
  
این نویسنده گفت: هدف ادبیات در حقیقت با هدف علم و فلسفه تفاوت دارد به نظر من هدف ادبیات بیان حقیقت نیست هدف ادبیات تصور واقعیت حقیقت است.
 
در پایان این مراسم معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای انقلاب اسلامی از محمدعلی گودینی، نویسنده کتاب، یوسف قوجق و علی اکبر والائی تقدیر کرد.
 
مهمانان این نشست، تابلوی یادبود این مراسم را امضا کردند و با مخاطبان برنامه عکس یادگاری گرفتند.
نظر شما