دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۸
کد خبر: ۸۵۷۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
در هشتمین نشست ادبی «بشنو از نی» فصل زمستان فرهنگسرای گلستان، حکایت «کشتن وزیر، خویشتن را» تفسیر شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست تفسیر حکایات مثنوی، جهان بینی مولانا و تحلیل اشعار او، توسط کریم سلگی شرح و رمز گشایی شد. 

سلگی دراین نشست با اشاره به حکایت کشتن وزیر، خویشتن را در خلوت و اهمیت ارکان جهان بینی عرفانی از نظر مولوی، عنوان کرد انسان می‌بایست به باطن توجه کند نه ظاهر، عرفان کوشش انسان برای یافتن باطن هستی است. دین داری ودین ورزی کشف باطن و زیستن درآن است. 

وی اضافه کرد: برای شناخت باطن هستی می‌بایست برنفس اماره غلبه کرد، پس لازم است نفس اماره را خوب شناخت و راه‌های دراختیار گرفتن آن را آموخت چراکه نفس اماره باحیله‌گری ومعکوس جلوه دادن حقایق آدمی راگمراه ساخته، بدون آنکه کمترین تردیدی در نادرستی افکار و اندیشه‌های خود داشته باشد. 

وی با اشاره به این داستان بیان کرد: سلوک بدون پیروی از پیر و مرشد امکان پذیر نیست و از آنجا که خداوند در عالم مادی به چشم ظاهر دیده نمی‌شود، انبیاءالهی نایب او در میان مردم هستند، به عبارت دیگر پیامبران الهی که مظهرصفات خداوند در این عالم هستند باید همچون خود خداوند مورد اطاعت قرارگیرند و گمان نشود پیروی از آنان چیزی غیر ازپیروی واطاعت از خداوند است. 

از دیدگاه مولانا مسئله این نیست که اطاعت از پیامبران مانند اطاعت از خداست بلکه اساسا هیچ گونه دوئیت و دوگانگی بین آن‌ها نیست و نایب (پیغمبران) و منوبٌ عنه (خداوند) را دو موجود پنداشتن غلط و ناپسند است. مولانا در اینجا به نوعی به مسئله وحدت وجود می‌پردازد. 

نشست «بشنو از نی» با حضور علاقمندان ادبیات عرفانی روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه در کتابخانه فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
نظر شما