شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۹
کد خبر: ۸۵۹۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
غزاله سابقی در حاشیه نمایشگاه نقاشیخط صلوات گفت: جشنواره نقاشیخط «صلوات» یکی از اتفاقات مثبتی است که به هنرمندانی که فرصت تصویرگری کارشان را ندارند اجازه می‌دهد تا کارشان را بهتر در معرض دید قرار دهند.
جشنواره‌های دینی و قرآنی استعدادهای جوانان را شناسایی می‌کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ غزاله سابقی هنرمند تایپوگراف در اشاره به اینکه چرا مضامین دینی و قرآنی در هنرهای تجسمی، مضمون اصلی است، گفت: خوشنویسی از ابتدا همیشه ارتباط نزدیکی با قرآن داشته و دارد، اما در هنرهای جدید وقتی نزدیکی با آموزه‌های قرآن صورت می‌گیرد، زیبایی کار بیشتر می‌شود، همچنین باعث افزایش کیفیت فنی خواهد بود. در ضمن مخاطبی که کار را تماشا می‌کند بیشتر جذب اثر می‌شود. این نکته را بار‌ها در جشنواره‌های مختلف مشاهده کردم که تماشاگران معمولاً از کارهایی که به نوعی پیامی دینی یا قرآنی داشته‌اند بیشتر استقبال می‌کنند.

این هنرمند درباره تاثیرات جشنواره‌های دینی و قرآنی در شناسایی استعدادهای جدید در عرصه هنرهای تجسمی ابراز خرسندی کرد و گفت: جشنواره نقاشیخط «صلوات» یکی از اتفاقات مثبتی است که به هنرمندانی که فرصت تصویرگری کارشان را ندارند اجازه می‌دهد تا کارشان را بهتر در معرض دید قرار دهند؛ البته متاسفانه هنر و بازخوردهای تبلیغاتی این اتفاقات، آن گونه که باید شایسته نیست، برای همین جامعه هنری به درستی از برگزاری این جشنواره مطلع نمی‌شود. 

وی تاکید کرد: حمایت از هنر نقاشیخط و تایپوگرافی نوعی حمایت از مفاهیم دینی و قرآنی است که مضمون اصلی این بخش از هنر را از آموزه‌های دینی و قرآنی وام گرفته است. نکته جالب اینجاست که به دلیل متفاوت بودن شکل و رنگ خاص برای هر طرح در آثار تکرار دیده نمی‌شود. این امتیاز اگر به صورت جدی مد نظر قرار گیرد، می‌تواند دستاوردهای بسیار زیادی برای هنر کشورمان داشته باشد. 

سابقی در قسمتی از صحبت‌هایش به نحوه خلق آثار خود پرداخت و بیان کرد: همیشه سعی می‌کنم که در کار‌ها فرم را از خودم خلق کنم، چون به تازه بودن شکل در کار اهمیت بسیار می‌دهم. درباره خط هم متغیر عمل می‌کنم. برای مثال در کاری ممکن است از خط کوفی استفاده کنم و در کاری دیگر خط نستعلیق مد نظرم قرار گیرد. درباره استفاده از رنگ هم باید بگویم در تایپوگرافی هر رنگ معنای خاص دارد. برای مثال در کار «مرغ حق» چون من رنگ ملکوتی نیاز داشتم از رنگ فیروزه‌ای استفاده کردم. 
 
این هنرمند تایپوگراف در پایان این گفت‌وگو درباره کارهای جدیدش این گونه خبر داد: جدید‌ترین کارم «مرغ صلوات» نام دارد که هم اکنون در جشنواره‌ای به همین نام به نمایش درآمده است. در این کار از خط کوفی استفاده کرده‌ام. تصویری که در این کار خلق کردم مرغی است که تاج فرهی بر سر دارد و در تمام پر‌هایش اسماءالله و اسماء ائمه (ع) نگاشته شده است. در داخل بدن این مرغ خورشیدی تابان با رنگ طلایی قرار دارد که داخل آن ذکر صلوات به نگارش درآمده است. این اثر به نوعی تداعی‌گر مرغ راهنماست که مد نظر من قرار گرفته است. 
 
این نمایشگاه  تا ۱۹ اسفند  با عنوان «اولین جشنواره نقاشیخط صلوات» در نگارخانه گلستان دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، ضلع شمالی بوستان فدک، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۸۱۳۸۰۲ تماس بگیرند.
نظر شما