شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۵
کد خبر: ۸۶۰۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
آیین اختتامیه نخستین جشنواره نقاشیخط «صلوات» روزچهارشنبه ۱۹ اسفند ماه ۹۴ از سوی نگارخانه فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم اختتامیه جشنواره نقاشیخط صلوات با حضور استادان احمد آریا منش، احمد محمدپور و محمدسعید نقاشیان از پیشکسوتان هنر نقاشیخط و جمعی از هنرجویان علاقه‌مند به این هنر برگزار شد.
  
استاد احمد آریا منش درخصوص نخستین جشنواره نقاشیخط «صلوات»  گفت: در بخش  اول بیش از ۱۰۰ اثر بود که تعداد ۳۰ اثر از بین آثار برگزیده انتخاب شد.
  
وی در خصوص  آثار ارائه  شده  اظهار داشت: آثار ارایه شده نوید بخش یک اتفاق خوشایند در آینده خط نقاشی ایران را است. خاصه اینکه حضور پر رنگ خانم‌ها را در این جشنواره گویای رشد و پیشرفت برای جامعه هنری است. و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد حضور جوانان قدرتمند بیشتری در حوزه خط نقاشی ایران باشیم.
  
آریا منش در باره آثار این جشنواره بیان داشت: آثاری که در این جشنواره راه پیدا کردند دارای فراز و فرودهای خاص خودش است ولی ما سعی کردیم در داوری کوچکترین اجحاف نباشد.
 
این استاد افزود:  هنرمندانی که به این هنر روی می‌آورند نقاشی‌خط را با نقاشی تنها یا خط تنها اشتباه نگیرند نقاشی خط خود یک مقوله دیگری است چیزی که دیگری در اصل نقاشی است که با حروف انجام می‌شود و دارای یک ترکیب‌بندی است که مطیع اصلی آن حروف  است.
 
آریا منش اظهار داشت: کسی که دارای خط خوش  است  نمی‌تواند رنگ را در کنارش استفاده کند و مدعی نقاشی خط باشد. 
 
وی پیشنهاد کرد هنرمندان خوشنویس باید مطالعاتی  در زمینه هنرهای تجسمی و مبانی گرافیک داشته باشند  و سعی کنند در خلق آثار به یک خلاقیت برسند و از تقلید و کپی برداری پرهیز کنند .
این استاد درباره نقاشیخط خاطر نشان کرد: نقاشی خط یک نقاشی ست که با فرمت حروف نوشتاری استفاده می شود و می تواند از خطوط تعریف شده مثل نسخ ، ثلث ، نستعلیق و سایر خطوط باشد یا یک اتفاق به صورت ذهنی که فقط قرار داده شده باشد و جز خطوط رسمی هم نباشد مهم آن ترکیب بندی است که توسط حروف بوجود می آید.
 
در ادامه استاد احمد محمدپور دیگر استاد نقاشیخط و داور نخستین جشنواره نقاشیخط فرهنگسرای گلستان در خصوص فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری بیان داشت: این چنین فعالیت‌ها و جشنواره‌ها می‌تواند راهی باشد برای جوان‌ها  و هدایت‌گر خوبی برای امکانات محلی و منطقه‌ای.
 
محمد پور در پایان اظهار داشت: این فعالیت‌ها باید گسترده‌تر شود و در دیگر فرهنگسراها این جشنواره یکی شود و در نهایت به‌صورت یک جشنواره بین‌المللی در بیاید.
نظر شما