يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۳
کد خبر: ۸۶۱۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نقشه راه سال ۹۵ سازمان فرهنگی هنری را با محوریت شعار «تهران؛ تکریم زندگی» تبیین و ابلاغ کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در قالب نامه‌ای خطاب به تمامی کارکنان این سازمان نقشه راه سال ۹۵ سازمان فرهنگی هنری را تبیین و ابلاغ کرد.
  
متن كامل نامه به این شرح است: 
  
بسمه تعالی
رَبَّنا اتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَهً وَهَيَّيْ لَنا مِنْ اَمْرِنا رَشَدًا
همكار گرامي با سلام،

سپاس بيكران خداي «مقلب القلوب و الابصار» را كه همه ساله هم‌زمان با حلول «نوروز پيروز»، بركت آسمان فيروز را به ميمنت بهاران پندآموز بر سپهر مردمان دل‌افروز مي‌گستراند تا هبوط رحمت واسعه‌ي «مدبر الليل و النهار» و نزول خيرت كامله‌ي. «محول الحول و الاحوال»، ثمره‌ي آغازين دعاي «حول حالنا الي احسن الحال» مؤمنان خداجو در نخستين روزهاي شكفتن رستاخيز طبيعت، شكوه آيت هدايت و سرّ مصحف خلقت خاصه در سال عاطر به شميم كوثر ولايت باشد.
 
و درود حضرت حق بر خادمان و حاملان فرهنگي شهر تهران كه هماره در فرآيندي آفرينشگرانه، مخاطبان گسترده‌ي خويش را دعوت به خير و رشد مي‌كنند؛ همكاران ساعي اينجانب كه سال پرتلاشي را پشت سر گذاشته و با اجراي تحسين برانگيز و خاطره‌آفرين برنامه‌هاي متنوع‌، موجبات ظهور جلوات بارزي از مظاهر «تكريم شعائر الهي» و هم‌كنشي آگاهانه‌ي هزاران و بلكه حضور ميليوني شهروندان پايتخت را در مانور سرسپردگي و ولايت‌مداري آنان در بستر «عمل صالح» فراهم آوردند. جد و جهدي موسع كه به همت و سعي جميل همه‌ي انديشه‌وران خلاق عرصه‌ي فرهنگ و هنر، تحول‌خواهي و جستجوي راهكردهاي تازه در حيطه‌ي فعاليت‌شان، حاصل اشتراك مساعي آنان بود. 
 
اما همينك كه نسيم گذر ايام، دفتري شكوفان را در سال نو ورق مي‌زند، مرور و خوانشي تازه، ضرورت حضور ماست؛ از آن حيث كه ما مقيم «خانه‌ي شهر» هستيم و فرهنگ مردم را همچون «سراي» و «خانه» يآنان، خانه‌نگهدار شده‌ايم و لذا ملازم ركاب سمند تيزپاي تغييرات و تحولات ذهن و زبان آنانيم و نمي‌توان خانه و سراي فرهنگ شهر را كليدداري كرد، اما مفتاح و گشاينده‌ي آفريدن‌ها و درخشيدن‌هاي جان‌شان نبود و صدالبته، اين دعوت از آن رو اصيل و پوينده است كه جمعيت خاطر نهادها و مراكز فرهنگي در قلب مديريت فرهنگ شهر آرام و قرار گرفته باشد.
 
ايضاح اين مهم نيز در اين باب ضروري است كه هميشه نوروز اصحاب فرهنگ و هنر، تبلورافزايي «دانش» به «بينش»، «دانايي» به «مانايي» و در نهايت امتزاج «عمل» به «بصيرت» بوده است؛ خاصه امسال كه به فرموده‌ي ناخداي حكيم انقلاب، رهبر فرزانه و لبيب نظام، امام خامنه‌اي (مدظله العالي)، مزين به شعار تحول‌آفرين «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» شده و «تحقق الزامات فرهنگي شعار سال 1395»، رسالتي است بس سترگ و امانتي بس سنگين كه بر دوش من و شما سنگيني مي‌كند و بايد به نهايت كفايت و تمامت لياقت به سرانجام برسد.
 
تأمين الزامات فرهنگي رسالت‌هاي مرتبط با شعار سال همچون «حمايت از توليد ملي»، «تعالي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت»، «تحقق عدالت اجتماعي»، «اصلاح و بهبود سبك زندگي»، شرح و بسط شيوه‌هاي پاكيزه‌ي زندگي كه به رزق حلال، اصلاح روش‌هاي مصرف، حمايت از صنعت و توليد داخلي و اقتصاد مولد ايراني و قناعت توأم با تكريم شخصيت انساني منجر مي‌گردد و اسباب تأمين امنيت و آرامش معنوي و مادي خواهد شد، از جمله‌ي اين وظايف گران‌سنگ‌اند كه مي‌بايست با هدفمندسازي و هم‌تواني استعدادهاي كار فرهنگي و هنري در جهت اشاعه‌ي ثمربخش شدن شعار سال، عطف به تلاش شود.
 
مضافاً اين كه به موازات آن نبايد از پرداختن به حل چالش‌هاي فرهنگي و معضلات اجتماعي بويژه پديده‌هاي نوظهور كه همسو با جنگ نرم و پروژه‌ي نفوذ نظام سلطه و شبيخون فرهنگي آنان، متأسفانه تنگه‌ي احد نظام يعني بناي رفيع و منيع «خانواده و دعامه و ستون آن يعني زنان و مادران» اين خطه را نشانه گرفته است، غفلت ورزيد. همچنين گفتمان سازي آموزه‌هاي قرآني و اخلاقي و فرهنگي و تبديل آنان به «فرهنگ غالب»از جمله ترويج فريضه‌ي احياگر نماز، سهل‌سازي سنت حسنه‌ي ازدواج و صيانت از حريم زن، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و نيز ايثار و جهاد و شهادت و... ملصق به اين تمناست.
 
اما آن چيزي كه در اين ميدان مبارزه‌ي فرهنگي، نبايد از خاطر همگان بويژه افسران جنگ نرم دور شود، آن است كه روش و منش خصم دين، همواره سياس‌گونه و چون چهره‌ي آنان، ملون و ذوبحرين است؛ روزگاري با دست‌هاي پنهان و پشت پرده در كسوت «جنگ سخت» و امروزه با دست‌هايي آشكار و هويدا در جلوت «جنگ نرم» كه اتفاقاً پيشرفت‌هاي خيره‌كننده‌ي «فناوري‌هاي ارتباطي روز»، متأسفانه بر سرعت كشت سياست‌ورزي‌هاي نفوذگرايانه و شتاب رشد كينه‌توزي‌هاي براندازانه‌ي آنان در زمين بكر مردمان اين خطه بويژه نوجوانان و جوانان و آينده‌سازان اين مرز و بوم افزوده كه پايش و پالايش آن در كنار برخورد «خلاقانه و منعطف» و نه «منفعلانه و منكسر» تنها رمز موفقيت و سرافرازي است. 
 
دقيقاً به همين دليل است كه مفاخر آينده‌پژوه و بزرگان خردورز، توصيه‌ي مؤكد به نقل مكان سريع بستر عملكردها از فضاي محدود و كم‌بهره‌ي «سنتي » به فضاي نامحدود و كارآمد «فناوريك» - و به تعبيري رساتر، اسباب‌كشي اسلوب عملكرد از ابزارهاي سنتي به مدرن- را تمنا دارند؛ كما اين كه مقام معظم رهبري، «برخورد منفعلانه» با «مواهب فناوري‌هاي نوين دانشي روز» را بدترين كار مي‌دانند و فيلسوف، فقيه و مفسر عاليقدر، حضرت آيت الله جوادي آملي (حفظه الله تعالي) بايسته و شايسته مي‌دانند كه: «ما نيز بايد از همان حربه، ابزار و فناوري كه آنان استفاده مي‌كنند، بـهره گيريم و بلكه بـهتر و بيشتر از آنان» ناگفته پيداست كه نو به نو كوشيدن و احتراز از عادات كارمندي، خصيصه‌ي هر نهاد پويا و بالنده‌اي است كه مي‌خواهد در افروختن چراغ آگاهي و آرامش اجتماعي نقشي در خور را به خود اختصاص دهد. علي‌الخصوص در عصر ما كه با يورش بي رحمانه‌ي باورهاي مخاطره‌آميز، فرهنگ عمومي و اتحاد معنوي ملت، در معرض خطر واقع شده و در اين ميان، روشن است كه رفع اضطراب‌ها و نا امني‌ها هنگامي به چنگ مي‌آيد كه حاصل جمع آراء و افكار هنرمندان و روشن‌انديشان متعهد و متعبد به ياري گرفته شود. از اين رو نو به نو انديشيدن و كوشيدن و تغيير عادت‌هاي شغلي بي حاصل به فعاليت‌هاي فراگير و مؤثر و فناوريك، - شايد بتوان گفت –رسالت و غايت يك سال كار در كنار هم خواهد بود.
 
بنابراين در مقام تدوين متدلوژي و تبيين نقشه‌ي راه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي جديد سازمان در سال پيش رو، مي‌بايست كلان‌گفتاره‌ي مستمر و مستقر همه‌ي مديران دلسوز و پرسنل خدوم در سه مرحله‌ي اساسي «نگرش»، «راهبرد» و «راهكار»، مبتني و متكي بر الگوي جامع زير باشد؛ 1- تصحيح نگرش‌ها با نگاه بينشي و سيستمي همه جانبه از جمله نقاط قوت و ضعف‌ها و تهديدها و فرصت‌ها 2- تدبير راهبردها با نگاهي دانشي، آينده‌‌پژوه، خلاقانه و منعطف به برنامه‌هاي اولويت‌دار و ساختارپذير، 3- تغيير راهبردها با نگاهي چينشي به اسلوب‌هاي فراگير، مؤثر و كرامت‌بخش با استفاده از «فناوري‌هاي نوين روز».
 
از اين رو در سال جديد، ضمن اهتمام جدي در جهت تحقق الزامات فرهنگي شعار سال، برنامه‌هاي خود را با شعار : «تهران، تكريم زندگي» آغاز مي‌كنيم؛ همچنين استفاده‌ي حداكثري از نخبگان و نيز ظرفيت‌هاي مغفول و فضاهاي فرهنگي و هنري پايتخت مانند مساجد، پايگاه‌هاي بسيج، سازمان‌هاي مردم نهاد «سمن‌ها»، بهره‌گيري از فرصت مطلوب مناسبت‌هاي ملي و ديني، تلاش در جهت ساماندهي جايگاه‌ها و مسئوليت‌هاي سازماني براي نيل به اصلاح ساختار اداري و توسعه‌ي عملكرد بويژه احياي نظام ارزشيابي تشويق‌محور و نيز بهبود سيستم گزارش‌دهي علمي و آماري، ارتقاء بخشي به برخي از جايگاه‌هاي سازماني مانند خانه‌ي فرهنگ، خانه‌ي فرهنگ مشاركتي، كانون‌ها، روابط عمومي‌هاي مناطق و مجموعه‌ي كتابخانه‌ها، فعال‌سازي مناسب اماكن و مراكز تحويلي سال گذشته به سازمان مانند ميدان امام حسين(ع)، سالن‌هاي تئاتر و موزه‌ها و... همه و همه از جمله برنامه‌هاي اولويت داري است كه در سال جاري، مورد تمناست.
 
رجاء واثق دارم جميع اين اهداف و برنامه‌ها، علاوه بر جلب رضايت خلق خدا - كه رضايت خلق، تمهيد رضايت خالق رحمان و رحيم است – آثار و بركات روزافزوني را در ساحت فرهنگ و هنر پايتخت و ام القراي جهان اسلام نيز به ارمغان آورده، بر فتوحات رحماني و نفحات رباني اين كيان سرافراز خواهد افزود. بعون الله تعالي، «و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين»
 
محمود صلاحي
رييس هيات مديره و رييس سازمان 
فروردين ٩٥
مصادف با فرخنده زادروز حضرت فاطمه زهرا(س)
نظر شما