يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۰
کد خبر: ۸۶۲۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسی ایران مطرح کرد:
جواد بختیاری هنرمند پیشکسوت و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسی ایران از ادامه برگزاری سلسله نشست‌های آموزشی و پژوهشی هنر خوشنویسی ایران از روز پنجشنبه۲۶ فروردین خبر داد و همچنین خواستار تشکیل مجمعی از جامعه هنری هنرمندان برای تقویت فعالیت‌های صنفی شد.
ادامه برگزاری نشست‌های آموزشی و پژوهشی در سال جدید / سازماندهی جامعه هنرمندان ایرانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سلسله نشست‌های آموزشی، پژوهشی هنر خوشنویسی ایران با حضور استادان تراز اول کشوری از مهرماه سال ۹۴ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) هر دو هفته یکبار توانست مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند و موضوعات متفاوت و موثری را با حضور کارشناسان زبده برای علاقه‌مندان بسط و گسترش دهد.

جواد بختیاری  رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسی ایران در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره ادامه این نشست‌ها در سال جدید گفت: پنج‌شنبه ۲۶ فروردین اولین جلسه از این سلسله جلسات را با موضوع اقتصاد هنر و معنویت در زیبایی‌شناسی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ادامه خواهیم داد. 


وی بیان کرد: برگزاری این نشست‌های تخصصی را در نوع خود می‌توان کم سابقه دانست اما تداوم در برگزاری آن بی‌سابقه است. این تداوم به قدری مورد توجه علاقه‌مندان واقع شده که مدام پیگیر جلسات بعدی آن هستند. اگرچه این نشست‌ها را شاید نتوان اتفاقی تاریخی دانست اما سنتی خوب است که می‌تواند آرام آرام تأثیر خود را بگذارد و برای دیگر تیم‌های هنری الگو شود. از آنجا که این سلسله جلسات فیلم‌برداری می‌شود، به عنوان یک بسته صوتی تصویری نیز می‌توان آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. 
  
بختیاری درباره ویژگی برتر دیگر این جلسات اشاره کرد: در طی این جلسات گاهی سوالاتی پیش می‌آید که مهمتر از سخنرانی‌هاست. در واقع انرژی‌های نهفته‌ای در ذهن عزیزانی است که درباره موضوعی سؤال دارند و هیچ‌گاه فرصتی فراهم نبوده که برایش جواب بگیرند. ممکن است در بعضی مواقع پاسخ داده شده، چندان دقیق نباشد اما همان اطلاع از پرسش و وقت گذاشتن برای یافتن پاسخ، تأثیر خود را می‌گذارد. از این رو نمره بالای این جلسات را می‌توان به سوالاتی که طی آن مطرح می‌شود، داد.
 
این هنرمند پیشکسوت خوشنویسی درباره جرقه شکل‌گیری این سلسله جلسات ببان کرد: توفیقی حاصل شد که انسان‌های نازنین و درجه یک همانند محمود صلاحی و امیر عبدالحسینی به سازمان فرهنگی هنری آمدند. قول  و تداوم انجام خواسته‌های ما و امیدواری‌هایی که به ما دادند، باعث شد انگیزه بگیریم که همیشه نشست‌ها را داشته باشیم. قبل از آن گاهی سالنی را در جایی هماهنگ می‌کردیم. اما ماه بعد از آن به چانه زنی می‌افتاد که بشود یا نشود. اما برگزاری جلسات در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در روزهای پنجشنبه در اختیار ما قرار گرفته و دیگر رقیبی نداریم. از این بابت مرهون لطف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هستیم که با سعه صدر و علاقه‌مندی نسبت به هنر معاصر در بدنه تصمیم‌گیری‌ها هستند.
  
وی با یادآوری از وجود نگارخانه‌هایی برای ارائه کارهای هنرمندان در سراسر شهر تهران گفت: گاهی پیش آمده که به عنوان سخنران و یا مهمان به این نگارخانه‌ها سر می‌زنم. فضای سخت‌افزاری نگارخانه‌ها که در بوستان و یا فرهنگسراها واقع شده خیلی خوب است. اما مشکلی که وجود دارد و البته خارج از محدوده اختیارات سازمان است اینکه ذائقه عمومی مردم ما مایل به بازدید از آثار نمایشگاهی نیست. یعنی هنوز آن سنت و آن عادت در مردم ما برای رفتن به نگارخانه‌ها وجود ندارد و تبلیغات عمومی در جامعه ما در این حوزه خیلی ضعیف است. 
 
بختیاری ادامه داد: من پیشنهادی دارم که اگر عملی شود شاید تا حدی تأثیر گذار باشد. در واقع تشکیلات و اجتماعات هنری ما جزیره جزیره هستند و هر کدام در حد بضاعت کارهایی می‌کنند. اما اگر یک صنف هنری می‌خواهد سازمان‌ قوی داشته باشد و از حقوق خود دفاع کند و یک تشکیلات صنفی مؤثر و با فکر داشته باشد، حتماً باید جامعه هنرمندان ایران را سازمان‌دهی کنیم. هنرمندان باید بتوانند با رویکرد کاملاً صنفی به نمایندگی از هنرمندان به مجلس بروند و از حقوق هنرمندان برای برگزاری نگارخانه‌ها یا لغو کنسرت‌ها دفاع کنند. اگر این قضیه ایجاد ذائقه در بدنه جامعه تفهیم شود، این ذائقه هم تقویت خواهد شد. تا مردم هم به فرهنگ و سنت رفتن به موزه‌ها و گالری‌ها عادت کنند. 
نظر شما