دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۳
کد خبر: ۸۶۵۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
نمایشگاه عکس مجسمه‌ساز رومانیایی عصر دیروز با حضور سفیر رومانی، فرامرزی رئیس انجمن دوستی ایران و رومانی، کامبیز صبوری و جمعی از علاقه‌مندان ایرانی و رومانیایی و مسئولان در فرهنگسرای ملل گشایش یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پس از سخنرانی کوتاه و خیرمقدم گویی حسام قربانعلی رییس فرهنگسرای ملل، سعید کارگران معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱ ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: آثار کنستانتین برانکوش برای نخستین بار است که با گام‌های مؤثر انجمن دوستی ایران و رومانی در ایران به نمایش درآمده است. در بهمن‌ماه سفری به رومانی و بخارست داشتم و به‌قدری جذب فرهنگ و هنر و اخلاق مردم این کشور شدم که خاطره‌اش از یادم نمی‌رود. مطمئنم فصل جدیدی را باهم می‌توانیم آغاز کنیم و تقاضا داریم که زمینه برگزاری نمایشگاه هنرمندان ایرانی نیز در کشور رومانی فراهم شود.
  
فرامرزی رییس انجمن دوستی ایران و رومانی نیز با اشاره به برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها که نشانگر پل ارتباطی میان دو کشور است از مهربانی و دوستی مردم رومانی تقدیر کرد و خواستار هرچه بیشتر شدن این‌گونه مناسبات شد.
 
در ادامه کامبیز صبری هنرمند مجسمه‌ساز با ابراز خوشحالی از حضور خود در این نمایشگاه گفت: زندگی حرفه‌ای من مجسمه‌سازی است و از این نظر با کنستانتین برانکوش تجربه مشترک دارم. اما ازجمله واحدهایی که من در دانشگاه تدریس می‌کنم، تاریخ هنر و تئوری هنر است. این است که برانکوزی در ذهن من شخصیت بزرگی است. 

دور شدن از ظاهر

وی ادامه داد: مجسمه‌سازی در عصر یونان باستان و روم باستان در مسیری که روی آن خیلی تأکید داریم، قرار داشت. وقتی کار آن افراد را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بیشترین تلاش را برای ساختن آنچه می‌بینند به‌کار می‌برند و آثارشان سازوکار بیشتری با شخصیت دارد. اما جسارت برانکوزی تا حدی بود که او جرئت کرد ساده‌تر صحبت کند و شرایط ناگوار آخر قرن نوزدهم را تجربه کند. او دلش می‌خواست که ظاهرسازی‌ها را کنار بگذارد و حرفش این بود که بیایید از ظاهر دور شویم و به محتوای معنوی بپردازیم. برانکوزی در اولین کارهایش شبیه میکل آنژ و رودن است اما کم کم به تراشیدن (کم کردن) روی می‌آورد. تفاوت او در این است که میکل آنژ یک سنگ را می‌تراشد تا جزئیات را در بیاورد اما برانکوزی سعی می‌کند بگوید چطور با کمترین چیز می‌شود مفهوم را رساند. برانکوزی آدمی در صف اول جسارت است. زمانی که هنوز کسی جرئت ندارد چیزی به عنوان انتزاعی کار کند، او این کار را می‌کند که قابل تحسین است.

در ادامه کریستیان تئودورسکو سفیر رومانی بیان کرد: از نظر ما هرکس که این آمادگی را ابراز می‌کند که یک پدیده هنری را ببیند، ارزش فوق العاده‌ای برای جامعه‌اش دارد. چون فردی است که با دیدن، یک مسئله نادری به فکرش می‌افتد و بعد از درک با ابتکاری از خودش آن را می‌آورد تا همه از او بهره‌مند باشد.
 
وی افزود: از انجمن دوستی ایران و رومانی همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سپاسگزارم که با حضورشان برای هرچه بهتر برگزار کردن این نمایشگاه تلاش کردند. تلاش می‌کنیم که دو ملت همدیگر را بهتر بشناسند و شاهد وجوه فراوان و مشترک باشیم. این مجسمه‌ساز با تمام خانواده فقیرش خود را از لحاظ تحصیلات هنری به جایی رساند و هر یکی از کارهای هنری‌اش چند ساختار داشت.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند تا ۱۱ اردیبهشت از آثار این نمایشگاه به نشانی فرهنگسرای ملل، بزرگراه صدر، بلوار قیطریه، بوستان قیطریه بازدید کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۶۷۱۷۱۸ تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
نظر شما