شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۶
کد خبر: ۸۶۷۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
نمایشگاهی از شش کتاب مصور زوج سوییسی عصر دیروز جمعه ۱۷ اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران گشایش یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه «تصویرسازی کتاب‌های مصور از سوییس» با حضور محسن سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران، لیلی حائری مدیر آژانس ادبی کیا و مسئول نگارخانه ارسباران و جمعی از علاقه مندان هنر تصویرگری گشایش یافت. 

در آیین گشایش این نمایشگاه دو انیمیشن پرنده‌ها و غول ماکارونی از کارهای زوج سوییسی آلبرتین و ژرمانو زولو پخش شد و در ادامه هم از تمبر یادبود این نمایشگاه رونمایی شد و به امضای حاضران رسید. 

نمایشگاه «تصویرسازی کتاب‌های مصور از سوییس» در فرهنگسرای ارسباران گشایش یافت
محسن سلیمانی در هنگام رونمایی تمبر و اهدای دو هدیه بشقاب قلمکار به این زوج، گفت: از انجمن تصویرگران و آقای طباطبایی که باعث و بانی این برنامه شدند سپاسگزاریم. این هنرمندان در چند روزی که در تهران بودند، روزهای پر زحمتی داشتند بالاخص دیروز که ورکشاپ تصویرسازی برگزار کردند. 

وی ادامه داد: از اینکه در این مدت ارتباط خوبی بین ایشان و سایر هنرجو‌ها شکل گرفته بسیار خوشحالم و ناراحتیم که چند روز دیگر ایران را ترک می‌کنند. حقیقتا دوست داریم که زمان بیشتری پیش ما باشند و این ارتباط ادامه دار باشد و به صورت دوطرفه جریان یابد. هم فضای کاری این دو هنرمند و هم شخصیت خودشان پر از شادی است که به همه انرژی می‌دهد. 

قبل از گشایش نمایشگاه، پنجشنبه۱۶ اردیبهشت نیز یک ورکشاپ با حضور آلبرتین و ژرمانو زولو و هجده هنرمند تصویرساز و هجده هنرمند تصویرساز ایرانی برگزار شد و ضمن تصویرسازی یکی از داستان‌های این زوج هنری، هماهنگی متن و تصویر مرور شد. 
نمایشگاه «تصویرسازی کتاب‌های مصور از سوییس» در فرهنگسرای ارسباران گشایش یافت
این نمایشگاه که با مشارکت انجمن تصویرگران، موسسه فرهنگی ادبی کیا بخش فرهنگی سفارت سوییس و فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود تا ۲۹ اردیبهشت به نشانی خیابان شریعتی، بعد از پل سید خندان، خیابان جلفا میزبان علاقه مندان خواهد بود. 

ژرمانو زولو نویسنده طنز نویس و شاعر سوئیسی قبل از اینکه نویسنده مطرحی شود در رشته اقتصاد و مدیریت تحصیل کرده است. 

آلبرتین ادل، کار تصویرگری خود را بعد از فارغ التحصیل شدن از مدرسه عالی هنر شروع کرد. در سال ۱۹۹۲ با ژرمانو زولو آشنا و از‌‌‌‌ همان زمان با هم در پروژه‌های مختلف همکاری داشتند. در سال ۱۹۹۶ با یکدیگر ازدواج کرده و از آن به بعد به صورت مداوم در تدوین و تالیف کتاب‌های زیادی همکاری داشته و دارند. کتاب‌های مشترک این زوج هنری جوایز متعددی را تا به حال کسب کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها جایزه سیب طلایی براتیسالوا در سال ۱۹۹۹، جایزه رسانه ایی نوجوانان سوئیس۲۰۰۹، جایزه بهترین کتاب شال اروپا ۲۰۱۰ جایزه گالدوکت فرانسه ۲۰۱۱، جایزه منتقدان نیویورک تایمز ۲۰۱۳ و بالاخره جایزه اول رگاتزی در بخش داستانی نمایشگاه بلونیا۲۰۱۶ برای کتاب جدید این زوج با نام «کودک من».

ژرمانو درباره خلق آثار مشترکشان چنین می‌گوید: 

شروع آشنایی با آلبرتین هردو بر آن بودیم تا اساس یک دیالوگ و گفتگو را با هم پی ریزی کنیم. البته در وهله اول دیالوگ برای همه امری طبیعی و آسان به نظر می‌رسد در صورتی که آنچه به نظر اکثرا دیالوگ به حساب می‌آید چیزی جز منولوگ و تک نظری نیست! سخت‌ترین چیز در دنیا گوش فرادادن به دیگری و نقد آرا و نظرات خود است و «کتاب» بیش از هرچیزی حاصل این دیالوگ و گفتگو بین متن و تصویر است. 

کتاب اخیر این زوج «کودک من» حاصل دیالوگ در دو کتاب دیگر آن‌ها با نام‌های «پرنده‌ها» و «خط۱۳۵» با موضوع «عبور و انتقال» از مرحله ایی در زندگی به مرحله دیگر است. به گفته ژرمانو این سه کتاب را می‌شود به صورت یک تیری لوژی یا سه نمایش خواند که موضوعی را مطرح می‌کند که هنوز نظر آن‌ها نا‌تمام است و برای کشف رمز و رازهای آن مدام در تلاشند. 
آلبرتین: در سال ۱۹۶۷ در ژنو چشم به جهان گشود. او هنرمند و تصویرگر است و به طور منظم با ژرمانو زولوی نویسنده همکاری می‌کند که در ضمن با او ازدواج کرده است. آلبرتین نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان (آلبوم، کمیک استریپ...) و همچنین کتاب‌های مصور برای خوانندگان گسترده تری است. آلبوم پرنده‌هایش برندهٔ جوایز معتبر سورسیر در سال ۲۰۱۱ و برندهٔ بهترین تصویرگری کتاب کودک در نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۲ شد. کتاب‌های آلبرتین در کشورهای زیادی ترجمه شده و به چاپ رسیده است. 

آثار هنری او به طور مرتب در ژنو، لوزان، پاریس و رم به نمایش گذاشته می‌شود. او همچنین تصویرگر مطبوعات و طراح پوس‌تر است. او به مدت هفده سال در مدرسه عالی هنر و دیزاین ژنو تصویرگری و چاپ سیلک تدریس کرده است. 

ژرمانو زولو در سال ۱۹۶۸ در ژنو چشم به جهان گشود. او ملیت ایتالیایی سوییسی دارد. ژرمانو زولو نویسندهٔ کتاب‌های متعدد و گوناگونی است مانند آلبوم‌هایی برای کودکان و نوجوانان، کمیک استریپ، داستان کوتاه، نمایشنامه، شعر، رمان و وقایع تاریخی. او به طور منظم با آلبرتین همکاری می‌کند که با او ازدواج کرده است. ژرمانو زولو از سال ۲۰۰۹ ریاست انجمن بخش کودکان و نوجوانان را به عهده دارد.
نظر شما