سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۲
کد خبر: ۸۶۷۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
حسین محب اهری بازیگر سینما تلویزیون و تئا‌تر در ششمین روز از نمایشگاه کتاب یک داستان کوتاه از نشریه داستان همشهری با نام (خلاص شدن از شر کریستانته مو) را برای حاضران خواند و در پایان گپ و گفتی کوتاه با این هنرمند قدیمی داشتیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه کتاب‌خوانی هنرمندان در فرهنگسرای کتاب همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجرا می‌شود. حسین محب اهری یکی از هنرمندان این برنامه است که در حاشیه کتاب‌خوانی با وی به گفت‌وگو نشستیم.

برگزاری برنامه‌های کتابخوانی هنرمندان در فرهنگسرای کتاب چه تاثیری می‌تواند در گسترش فرهنگ مطالعه داشته باشد؟
وقتی مخاطب در جریان چیزی قرار می‌گیرد، ناخودآگاه ذهنش به آن مشغول می‌شود و وادار می‌شود که در مسیر آن پیش برود. در حقیقت وظیفه ماست که همنوعان را با مسئله‌ای با نام کتاب آشنا کنیم. در حقیقت کتاب عصاره تجربه، اندیشه و تفکر آدم‌هایی است که بوسیله کتاب به هم منتقل کنیم. اگر کتاب نبود قاعدتا این وضعیت الان را شاهد نبودیم چون ما از تجربیات هم استفاده می‌کنیم. 

آیا امسال فرصت کردید برای تهیه کتاب به غرفه‌ها سر بزنید؟ و جایگاه امسال نمایشگاه را چطور می‌بینید؟ 
من در حال حاضر دو تئا‌تر در حال اجرا دارم که بسیار وقتم را می‌گیرد. یکی نمایش شاهزاده خانم بد ترکیب در تالار هنر و دیگری ننه دلاور و فرزندان در تالار چارسو. اما فضای نمایشگاه امسال بسیار مناسب است و دغدغه‌های ایجاد ترافیک و فشرده شدن جمعیت تا اینجا مرتفع شده است. البته به نظر می‌رسد امکانات همچنان کامل نیست. 

برای ایجاد میل و رغبت در مخاطبان برای مطالعه چه کاری می‌توان کرد؟ 
رسانه‌ها نه تنها در زمان نمایشگاه بلکه غیر از زمان نمایشگاه نیز باید برنامه‌های مربوط به مطالعه را انعکاس دهند. از طرف دیگر شرایط اقتصادی مردم نیز باید بهتر شود تا فرصت بیشتری برای خودشان داشته باشند. در واقع یکی از معضلات ما مشکلات اقتصادی است، یک خانواده باید خیلی فعالیت کند تا خودش را نگه دارد و تمامی مخارج روزانه را مرتفع کند. البته امروزه شرایط به گونه‌ای است که کتاب از حالت چاپ و فیزیکی‌اش به طور عمده خارج شده است. از این رو آمار تیراژ کتاب در حال حاضر آمار درست و منطقی نیست و در بیان آمار زیاده‌روی می‌کنیم. به علاوه اینکه بسیاری هم کتاب را از دوستانشان قرض می‌کنند. با این حال کم‌بود مطالعه را می‌توان در بازتاب آن در جامعه دید. وقتی رفتار خشونت‌آمیز در جامعه زیاد است، نشان از کمبود فعالیت‌های فرهنگی دارد ولی کسانی که مسئولان این حوزه هستند باید حتما تدابیر لازم را در این حوزه اتخاذ کنند.

نظر شما