شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۹
کد خبر: ۸۶۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
اردشیر صالح‌پور در مراسم شاهنامه خوانی ایل قشقایی در فرهنگسرای اندیشه:
ویژه برنامه شاهنامه خوانی در ایل قشقایی جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه شاهنامه خوانی و همچنین جمع کثیری از قشقایی‌های مقیم تهران، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
شاهنامه فردوسی مانیفست فرهنگ و هویت ایرانی استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم پوریا خلیلی کارگردان مستند شاهنامه خوانی در ایل قشقایی ضمن تشکر از شخصیت‌هایی همچون پروین بهمنی که او را در تهیه مستند یاری کردند، اظهار کرد: در حین تولید این اثر چندین بار مزاحم وقت ایشان شدم و خانم بهمنی هم با صبوری مرا یاری کردند. 

اردشیر صالح‌پور استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز در سخنانی با بیان اینکه ابوالقاسم فردوسی زنده کننده ایرانیان است، اظهار کرد: هرگز سخن فردوسی رنگ کهنگی نمی‌گیرد. ایل قشقایی نیز همیشه برای ایران مایه مباهات بوده است. من زندگی عشایری را تجربه کرده‌ام و در خوزستان یادم هست همیشه پدران ما از بزرگان قشقایی به نیکی یاد می‌کردند. 

وی ادامه داد: من به نوعی شاگرد مدارس عشایری زنده یاد بهمن بیگی بزرگ هم بوده‌ام و در آن دوران معلم دلسوزی به نام آقای نمازی داشتم که از شیراز می‌آمد و به فرزندان عشایر درس می‌داد. من در مکتب خانه هم درس خوانده‌ام و امروز بسیاری از شاگردانم در دانشگاه وقتی زندگی من را می‌شنوند، تعجب می‌کنند چطور استاد دانشگاه شده‌ام. 

صالح‌پور با تاکید بر اینکه ایل قشقایی هویت اصیل فرهنگ ایران را حفظ کرده است، گفت: سنت‌هایی مانند آیین سیاوشان و یا سو و شون، هنوز در بین ایل قشقایی مرسوم است و سیاوش خوانی البته تا زمان انقلاب بیشتر مرسوم بود. شاهنامه خوانی عشایر به چند صورت، از جمله حماسه خوانی، بزم خوانی و همچنین مجلس خوانی اجرا می‌شد. 

این استاد دانشگاه شاهنامه فردوسی را مانیفست فرهنگ و هویت ایرانی دانست و افزود: در میان شاعران کشورمان، از ابتدا تا کنون، ۳ هزار دیوان شعری به دست ما رسیده است، اما تنها شاهنامه فردوسی است که در بین تمام آحاد و مردم تصری پیدا کرده و این موهبت واقعا خاص فردوسی است. 

این پژوهشگر هنر نمایش همچنین گفت: هرگز نمی‌شود شاهنامه را از فرهنگ ایلات ایرانی دور کرد و در این زمینه عشایر کشور به ویژه عشایر قشقایی، شخصیت‌های برجسته و بزرگی را به فرهنگ و ادب کشور عرضه کرده‌اند. 

دکتر خیام جوکار نیز پژوهش کوتاهی از شاهنامه خوانی را برای حضار ارائه داد. 

در این مراسم همچنین مستند شاهنامه خوانی در ایل قشقایی به کارگردانی پوریا خلیلی پخش شد. 

المیا غنی کودک شاهنامه خوان قشقایی، در بخشی از این مراسم به اجرای شاهنامه فردوسی پرداخت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. 

برزو طیب‌پور نیز در بخش پایانی این مراسم به همراه گروه خود به اجرای موسیقی و خوانش شاهنامه پرداخت.
نظر شما