شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۷
کد خبر: ۸۷۰۲۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
اسماعیل امینی یکی از مهمان‌هایی بود که در غرفه فرهنگسرای سرو در نمایشگاه فرهنگ و هنر تهران حضور پیدا کرد و درباره موضوعات مربوط به فرهنگ و راه‌های تاثیرگذاری آن صحبت کرد.
نبود رقابت در مراکز از بلاهای رایج استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسماعیل امینی نویسنده و شاعر در تعریف «فرهنگ» گفت: در افواه عام درباره فرهنگ چنین تصور می‌کنند که مهارت‌های رفتاری در حوزه‌های مختلف است. برای مثال می‌گویند فلانی فرهنگ رفتاری یا فرهنگ آپارتمان نشینی‌اش خوب نیست، در صورتی که این یک بخش کم اهمیت‌تر در فرهنگ است. در واقع فرهنگ رفتار، هنجار، باورها و آیین‌های خداپسندانه و مبتنی بر معنویت است و بقیه مسائل زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد. 
 
وی درباره تعریف فرهنگ و اجرای آن در زندگی امروزی بیان کرد: انسان‌ها با محیط اطراف، با انسان‌های دیگر و با خودشان ارتباط دارند. آن نسبتی که با محیط و انسان‌های دیگر دارند، قانون‌ها و آیین‌نامه‌های آن را محدود می‌کند. این مقررات و قانون‌های شهروندی در کشورهای مختلف با هم فرق می‌کند و مبنایش؟ آزار نرساندن به دیگران و تخریب نکردن محیط است. البته فرهنگ نسبت انسان را با محیط و با انسان‌های دیگر در حدشان انسانی که می‌خواهند ارتقا می‌دهد. اما معنی رفتار فرهنگی یعنی اینکه تو دیگران را مانند خودت و محیط زیست را مانند خانه خودت بدانی. درواقع رفتاری فراتر از توقعات آیینی و قانونی را فرهنگ می‌گویند.
 
این شاعر طنزپرداز درباره نحوه ایجاد رفتار فرهنگی در جامعه گفت: در یک بخش باید رفتار فرهنگی در تعلیم و تربیت گنجانده شود و یاد بدهند که رفتار فرهنگی باعث انسانی‌تر شدن زندگی می‌شود. بخش دیگر به رابطه انسان شهرنشین با نظام‌های اداری و قدرتی است که این نسبت بسیار مخدوش است. در واقع نسبت میان انسان و نیاز اداری و قدرت است که رابطه فرهنگی را مخدوش کرده است. این روزها  جمله غلطی رایج شده و بر سر زبان‌ها افتاده که «مشکل خودت است» اما مشکل مشکل همه است. انسانی که در زندگی شلوغ شهری احساس تنهایی می‌کند، خشونت تنهایی خود را به جاهای دیگر منتقل می‌کند که بسیار بد است. 
 
وی افزود: ما تقسیم شده‌ایم به دو دسته. یک دسته‌ای که در نظام قدرت ارتباط و نفوذ دارند و کارهایشان فراتر از آیین‌ها و هنجارها و مقررات پیش می‌رود و دسته دیگری که نه. این تقسیم شدن بسیار خطرناک است. کسی که برکنار از این نظام‌های ارتباطی است، نسبت به مسائلی که در اطرافش وجود دارد احساس بیگانگی می‌کند. باید برای این فکری کرد تا هرکسی که به مراکز قدرت مراجعه می‌کند فکر کند از اعضای یک خانواده هستند و باید با هم ارتباط صمیمانه داشته باشند.
 
شاعر کتاب «جلسه شعر» که با فرهنگسراها و مراکز متعدد زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، گفت: از نظر من معضل بزرگ دستگاه‌های فرهنگی این است که قسمت اداری بزرگتر از قسمت اجرایی شده است. اما یکی از توفیقات بزرگ سازمان این است که توانسته اعتماد مردم را جلب کند. مردم به راحتی به فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ می‌آیند و از امکانات و برنامه‌های آن بهره می‌برند.
 
وی با اشاره به اقدامات مناسب فرهنگسرای سرو گفت: فرهنگسرای سرو در مکان بسیار مناسبی واقع شده و جای مناسبی است برای کسانی که طرفدار فرهنگی هستند. یکی از خاطرات خوش من از این فرهنگسرا بر می‌گردد به جلسه نقد کتاب قیصر امین‌پور. در واقع بزرگان بسیاری به این فرهنگسرا رفت و آمد داشتند که باعث افتخار این فرهنگسراست.

امینی در پاسخ به پرسش مجری که به عنوان رییس سازمان فرهنگی هنری چه راهبرد و سیاست اجرایی را اتخاذ می‌کند، گفت: در درجه اول خواهم گفت که بودجه نمی‌خواهم و تلاش خواهم کرد مشاورانی را به کار بگیرم که خلاق باشند و بتوانند کسب درآمد کنند. یکی از بلاهای دیگری که در مراکز ما وجود دارد قراردادهای دائمی کارمندان است که باعث از بین رفتن رقابت می‌شود.
نظر شما