دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۳
کد خبر: ۸۷۲۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
با خوانش داستانی از اصغر عبداللهی
برنامه «همسفر با کتاب» عصر روز ۱۷ خرداد ماه ۹۵ با خوانش داستان نگهبان مردگان از کتاب سایبانی از حصیر نوشته اصغر عبدالهی در خانه فرهنگ و کتابخانه سلام برگزار شد.
خانه فرهنگ و کتابخانه سلام با کتاب همسفر شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست ابتدا جعفر توزنده جانی، کارشناس برنامه به معرفی اصغر عبداللهی و آثار او پرداخت و در این باره گفت: سایبانی از حصیر (مجموعه ۷ داستان کوتاه) و آبی‌های غمناک بارون (داستان کوتاه)  و همچنین فیلمنامه‌های چتری برای یک نفر، خواهران غریب، سمفونی تهران و…   از آثار این نویسنده است.

وی اضافه کرد: اصغر عبدالهی از نویسندگان حوزه  ادبیات جنگ در بسیاری از داستان‌هایش مانند نگهبان مردگان، گربه گمشده، یک خانم متشخص و اتاقی پرغبار شهرهای جنوبی ایران را در جریان جنگ به تصویر می‌کشد.

این کارشناس گفت: داستان نگهبان مردگان درباره سه سرباز نگهبان در یک مجمع مسکونی است. ساکنان این مجتمع آنجا را رها کرده و رفته‌اند. این مجتمع در حدود ۳۰ سال پیش محل زندگی انگلیسی‌ها بوده است. اکنون سه سرباز وظیفه نگهبانی از این مکان را به عهده دارند. آنها شاهد حضور ساکنان قبلی این مجتمع خصوصاً یک خانواده انگلیسی هستند. آنها در ابتدا می‌ترسند که آن را به سرگروهبان خود گزارش بدهند. سرانجام یکی از سربازان حقیقت ماجرا را برای گروهبان بازگو می‌کند و ...

او اضافه کرد: وقایع داستان در زمان جنگ می‌گذرد. دقیقاً گفته نمی‌شود که چه دوره‌ای از جنگ است. اما معلوم است اوایل جنگ است چون از راه دور گاهی خمپاره‌ای به این طرف می‌آید. نویسنده در این مورد توضیح زیادی نداده است اما تمام هم و غمش این است که با وقایع عجیب و غریب داستانش را قابل باور کند. به این خاطر از فضای مه‌آلود و شب استفاده کرده است. از همان آغاز هم روی این مسئله تأکید دارد. اینکه سرباز پشت به دریا کرده است و همه جا از مه و غروب انباشته است.

توزنده جانی در ادامه افزود: علاوه بر این حضور پیرمردی که با دسته کلیدی که هر بار دری را باز می‌کند بستر را برای حضور انگلیسی‌هایی که در گذشته آنجا زندگی می‌کرده‌اند، فراهم کرده است. در پایان هم وقتی مشخص می‌شود این پیرمرد در گذشته باغبان انگلیسی‌ها بوده است، باور وقایعی که برای سربازان عجیب و غریب است آسان‌تر می‌شود.

او در پایان تصریح کرد: داستان نگهبان مردگان تأکیدی است بر حضور گذشته. گذشته‌ای که نمی‌توان به سادگی آن را فراموش کرد و از یاد برد.



نظر شما