دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۸۷۳۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
در دیدار با پدر شهید علی وزیری عنوان شد
رییس فرهنگسرای رضوان به همراه جمعی از همکاران، ضمن دیدار و گفتگو با خانواده معظم شهید «علی وزیری» از مقام پدر بزرگوار این شهید والامقام تجلیل کرد.
علی در روز تولدش شهید شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ویژه‌برنامه «به تماشای سرو» همراه با همکاران فرهنگسرای رضوان؛ در منزل خانواده معظم شهید علی وزیری توفیق خدمت و حضور داشتیم. قرارمان هر هفته عصرهای  دوشنبه؛ خانه یک خانواده شهید همچنان برقرار است. 

ساعتی در کنار خانواده شهدا نشستن و از صفا و صمیمتشان فیض بردن، سعادتی است که هر هفته نصیبمان می‌شود. البته مادر شهید علی وزیری سال ۶۹ بعد از شهادت پسرش به رحمت خدا رفته است. «صفر وزیری» پدر این شهید والامقام که طی این سال‌ها غم دوری فرزند و همسر را تحمل کرده، زحمت تربیت و به ثمر رساندن دیگر فرزندانش را به تنهایی به دوش کشیده است. شهید علیرضا وزیری  فرزند پنجم این خانواده است و چهار خواهر و دو برادر دارد. 

پدر شهید در جای جای صحبت‌هایش فقط از شجاعت و دلاوری‌های علی برایمان می‌گوید: «علی پسر تنومند و شجاعی بود. اهالی محله همه او را دوست داشتند و همیشه می‌گفتند علی پسر همه ماست. وقتی می‌خواست به جبهه برود پیش من آمد و گفت پدر اجازه بده از کشورم دفاع کنم، طاقت ندارم ببینم دشمن بیگانه وارد کشورم شده و خاک و ناموسمان درخطر افتاده باشد. آن زمان موعد خدمت سربازی‌اش هم بود. من و مادرش مخالفتی نداشتیم. بالاخره باید هم جوانان کشور برای دفاع از این مرز و بوم به جنگ می‌رفتند. علی در پاسگاه دیوان دره کردستان خدمت کرده است.»

در ادامه پدر شهید به خصوصیات اخلاقی شهید اشاره می‌کند و می‌گوید: «علی پسر مهربان و دلسوزی بود. خدا شاهد است هیچ وقت مستقیم به صورت من نگاه نمی‌کرد و همیشه در رفتارش شرم و حیا بود. به همسایه‌ها و اهالی محل خیلی احترام می‌گذاشت و همه به نیکی از او یاد می‌کردند. وقتی خبر شهادت علی  در محل پیچید یکی از خانم‌های همسایه جلوی درمنزلمان آمد و گفت، خدا علی را بیامرزد یک بار که برای پر کردن کپسول گاز از کوچه می‌گذشتم، آمد و کپسول را از دستم گرفت و گفت شما به خانه برو من این کار را انجام می‌دهم و کپسول را برایتان می‌آورم. حتی هزینه‌اش را خودش پرداخت کرده بود.»

پدر خاطره‌ای از شهید برایمان تعریف می‌کند و تبسمی بر لبانش می‌نشیند: «آن زمان انگشتر قشنگی داشتم که عکس حضرت علی (ع) روی سنگش حکاکی شده بود. علی آن انگشتر را خیلی دوست داشت. به من گفت پدر اجازه بده فقط یک روز این انگشتر دستم باشد. من هم دادم و گفتم پسرم مراقب باش گم نکنی. یک بار که به مسجد رفته بود، موقع وضو از دستش خارج کرده بود و همان جا گمش کرده بود. خیلی خجالت‌زده شده بود و تا زمانی که شهید شود می‌گفت پدر مرا ببخش اگر جایی شبیه آن انگشتر دیدم برایتان می‌خرم.»  

پدر از چگونگی شنیدن خبر شهادت علی برایمان می‌گوید:‌«تا زمانی که جنازه‌اش را به تهران نیاورده بودند، خبر شهادتش را به ما نداده بودند. حتی پسر بزرگم وقتی شنیده بود در پاسگاه دیوان دره درگیری شده، خودش را به آنجا رسانده بود. اما آنجا هم چیزی به او نگفته بودند. جعفر پسر بزرگم با همان قطاری به تهران برگشته بود که جنازه علی هم در آن قطار بود. وقتی به تهران رسیده بودند خبر شهادت علی را به او دادند و گفته بودند برای تحویل جنازه برادرش به معراج الشهدا بیاید. علی همان روزی شهید شد که به دنیا آمده بود.»

برادر شهید علی وزیری:
«از اینکه هر ماه خوابش را می‌بینم خوشحالم»

عباس برادر کوچکتر شهید علی وزیری است که زمان شهادت علیرضا  ۱۳ سال داشته است. او در ابتدای صحبتش صلواتی به روح پاک شهدا هدیه می‌کند و می‌گوید:«شهدا روح بزرگ و اراده پولادین داشتندکه همیشه برای همه ما قابل احترام و ستایش  هستند. به ویژه شهدای مدافع حرم که اراده‌شان خیلی قوی‌تر از شهدای دفاع مقدس است. شهدای ۸ سال دفاع مقدس در خاک خودشان جنگیدند. اما این شهیدان در خارج از مرزهای کشورمان با سختی فراوان می‌جنگند و پای ایمان و اراده‌شان ایستاده‌اند.»

عباس وزیری درباره روزهای حضور در کنار برادر شهیدش می‌گوید:«من خیلی کم در کنار علی بودم و شاید حضورش را آن‌طور که باید، درک نکرده‌ام. اما خوب به خاطر دارم که همیشه برادرم با من مهربان بود و همه جا مرا همراه خودش می‌برد. در هیئت حضرت رقیه (س) قرآن می‌خواند و خیلی دوست داشت من هم راه او را ادامه بدهم. شاید باورتان نشود ولی هرماه یک بار خوابش را می‌بینم و از این موضوع خیلی خوشحالم...»

او به روزی که برای دیدن برادرش به معراج الشهدا رفته بود اشاره می‌کند و می‌گوید: «هیچ وقت آن صحنه‌ای که علی را در تابوت دیدم، یادم نمی‌رود. چقدر زیبا و با وقار شده بود. دوستانش می‌گفتند علی یک ساعت قبل از شهادتش استحمام کرده و صورتش را هم اصلاح کرده بود. به دوستانش گفته بود می‌خواهم بروم عروسی....»


پسرعموی شهید:
«جوانان ما شهادت‌طلبی را از حضرت علی‌اکبر (ع) یاد گرفته‌اند»

حسین پسرعموی شهید علی وزیری با اشاره به لزوم حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس می‌گوید: «کار کردن برای حفظ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس کمتر از شهادت نیست. موضوع شهادت‌طلبی یکی از مباحثی است که دشمن به شدت روی آن نشانه‌گذاری کرده است. ما امروز می‌بینیم حتی در فضای مجازی دشمن در پی این است این ارزش‌های اصیل را تبدیل به ضد ارزش کند. انقلاب ما انقلاب فرهنگ‌ساز و متأثر از فرهنگ عاشورا است. جوانان ما شهادت‌طلبی را از حضرت علی اکبر (ع) یادگرفته اند. دشمن با استفاده از شیوه‌های مختلف مانند  شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی قصد دارد فرهنگ اصیل شهادت‌طلبی را از ما بگیرد. خوشبختانه فرهنگسرای رضوان با دیدار و تکریم خانواده‌های معظم شهدا، این هدف را پیش گرفته و تا کنون موفق عمل کرده...» 

گفتنی است شهید علی وزیری متولد ۲۴ فروردین ماه ۱۳۴۴ تهران بر اثر اصابت گلوله مستقیم دشمن  به ناحیه سر درمنطقه کردستان در ۲۴ فروردین ماه  ۱۳۶۳ به درجه رفیع شهادت نائل شد.  
تکریم و بزرگداشت خانواده معظم شهدا به منظور پاسداشت آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی از وظایف شرعی همه ماست. از این رو ویژه‌برنامه «به تماشای سرو» روزهای دوشنبه همزمان با سالروز ولادت یک شهید در کنار خانواده معظمش برگزار می‌شود. ثبت و ضبط خاطرات و زندگینامه شهدا از زبان پدران و مادران با تاکید بر سبک زندگی اسلامی ایرانی و آشنایی نسل امروز با سیره اخلاقی شهدا و بازتولید خاطرات در قالب بروشور و توزیع در گلزار شهدا و محل زندگی خانواده معظم شهدا، از اهداف برگزاری این برنامه است. 





نظر شما