دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۴
کد خبر: ۸۷۴۴۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مدیر فرهنگی هنری منطقه۸ با معرفی برنامه «یک شب نورانی» از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی مدیریت مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ در مساجد منطقه خبر داد.
«یک شب نورانی» با هدف انس بیشتر شهروندان با قرآن تدارک دیده شده استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ «یک شب نورانی» عنوان برنامه‌ای از مجموعه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با عنوان «بر آستان جانان» است که در ماه مبارک رمضان همزمان در ۲۲ منطقه پایتخت برگزار می‌شود. 

ناصر امین‌زاده در این‌باره گفت: این برنامه از سومین روز ماه مبارک رمضان برابر با پنجشنبه ۲۰ خرداد آغاز شده و تا هفدهمین روز از این ماه مبارک برابر با پنجشنبه ۳ تیرماه در ۱۴ شب و ۱۴ مسجد منطقه ۸ از ۴۰ دقیقه قبل از اذان مغرب تا ۹۰ دقیقه بعد از افطار میزبان روزه داران منطقه ۸ است. ترتیل یک جزء از قرآن اقامه نماز جماعت و توزیع افطاری ساده که از تأکیدات مقام معظم رهبری است از جمله بخش‌های این مراسم در هر مسجد است. 

مدیر فرهنگی منطقه ۸ افزود: همچنین در این ویژه برنامه مراسمی با عنوان «سحرخیزان کوچک» از روزه ‌اولی‌های هر محله تقدیر می‌شود. علاقه‌مندان به فرهنگ کتاب‌خوانی نیز با شرکت در مسابقه قرآنی «رازهای آسمانی» که از دیگر برنامه‌های «یک شب نورانی» است می‌توانند در این ویژه برنامه‌ها شرکت کنند. اجرای سخنرانی به همراه مسابقه حضوری، هم‌خوانی و تواشیح، برپایی آیین گرامیداشت خانواده شهدای هر محله به ویژه شهدای مدافع حرم و همچنین تجلیل از مادران چشم به راه از دیگر بخش‌های این مراسم در هر مسجداست. علاوه بر آن تکریم از چهره‌های قرآنی، دینی و فرهنگی و نیز بهترین کاسب محله به همراه تجلیل از زوج‌های موفق که بیش از ۲۵ سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، تحت عنوان «مثبت ۲۵» از دیگر بخش‌های این برنامه به شمار می‌رود. 

افطاری با طعم کتاب

رییس سابق فرهنگسرای فردوس گفت: ویژه برنامه «یک شب نورانی» همچنین در هر مسجد نمایشگاه کتابی را به همت واحد کتابخانه‌های منطقه ۸ با عنوان افطاری با طعم کتاب با هدف ترویج فرهنگ کتاب وکتاب‌خوانی برپا می‌شود. این نمایشگاه شامل کتاب‌هایی با محوریت ماه مبارک رمضان بوده و همچنین بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب تقریظی مقام معظم رهبری هم برای عموم مخاطبان به نمایش و فروش گذاشته شده است. 

به گفته امین زاده نمایشگاه محصولات قرآنی، کارگاه‌های هنری، ویژه‌برنامه ایستگاهی با موضوع «اقتصاد مقاومتی» با شعار ایرانی، ایرانی بخر، غرفه اهدای خون، کمپین فضای مجازی «صلوات» برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج)، مشاوره خانواده و بخش خلاقیت کودک که با هماهنگی مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری برگزار می‌شود، از دیگر بخش‌های این برنامه است. برنامه «یک شب نورانی» در قالب ویژه برنامه «بر آستان جانان» همزمان با منطقه ۸ در همه مناطق تهران از ۲۰ خرداد تا ۳ تیر هر شب در یکی از مساجد محلات تهران برگزار می‌شود. همچنین فرهنگسرای گلستان طرح «دریای معرفت» که به تفسیر موضوعی قرآن کریم توسط دکتر سید محسن میرباقری می‌پردازد را در دستور کار خود دارد و در ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآنی در بخش انتظار فرهنگسرا همه روزه برپا است. 

وی افزود: فرهنگسرای گلستان در مناسبت‌های ماه مبارک رمضان از جمله رحلت حضرت خدیجه (س)، میلاد امام حسن (ع)، شهادت امام علی (ع) وآیین‌های شب‌های قدر ویژه برنامه‌های مختلفی با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۸ برگزار می‌کند.

وی با بیان این مطلب که ویژه‌برنامه «یک شب نورانی» تاکنون در مسجد قائم (عج)، مسجد امام سجاد (ع)، مسجد امام رضا (ع)، مسجد موسی بن جعفر (ع)، مسجد خلیل الله (ع)، مسجد سید الشهدا (ع) و مسجدباب الحوائج (ع) به همت فرهنگسرای گلستان، خانه فرهگ دی، خانه فرهنگ سلام و خانه فرهنگ فرزانگان برگزار شده است و در ادامه در مساجد سمنگان، صاحب الزمان (عج)، ولی عصر (عج)، امام رضا (ع)، ثارالله و بقیه الله تا شانزدهم ماه مبارک رمضان از سوی دیگر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ برگزار می‌شود، گفت: مهم‌ترین و شاخص‌ترین فعالیت‌های فرهنگی تدارک دیده شده ویژه این لیالی در مساجد انتخابی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ به چند بخش کلی تقسیم می‌شود که از این قرار است:

تولید نرم افزار چندرسانه‌ای «میهمان آسمان» 

این نرم افزار چندرسانه‌ای به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان با گرافیکی زیبا و کاربر پسند با هدف افزایش دانش مذهبی و دسترسی آسان به منابع دینی و مذهبی، بهره برداری سهل‌تر از متون دینی با منبعی تقریبا کامل از ادعیه ماه رمضان، دارای ویژه برنامه‌های مرتبط با این ماه عزیز، قابلیت پخش ادعیه و نواهای مرتبط با ماه مبارک رمضان برای استفاده عموم شهروندان تولید شده است. قرائت کل قرآن کریم به همراه متن و ترجمه، مفاتیح گویا، کتابخانهٔ احکام، آداب و ادعیه، روزه در ادیان دیگر، احادیث ماه مبارک رمضان، روزه در شعر فارسی، تغذیه در ماه مبارک رمضان، گالری عکس و صوت، دعای روزهای ماه رمضان و... به صورت تصویری و متنی در این نرم افزار بارگزاری شده است. 

برگزاری ایستگاه فرهنگی دوستی کودکان با قرآن در شب‌های نورانی مساجد 

ایستگاه فرهنگی قصه‌های قرآنی با هدف انس بیشتر با قرآن و نهادیه کردن آموزه‌های قرآنی درکودکان به وسیله داستان و نقاشی از قصه‌های قرآنی به منظور تحکیم نهاد خانواده و تربیت دینی و مذهبی فرزندان در راستای تحقق بخشیدن به شعار مذهبی فرزند صالح، گلی از گلهای بهشت برپا می‌شود. 

تولید فلش کارت‎های معنوی درک رمضان با عنوان «گنجینه نور» 

مجموعه فلش کارت‎های معنوی «گنجینه نور» در قالب بسته فلش‎کارت به منظور درک بهتر معنویات ماه مبارک رمضان تولید شده است. این بسته از مجموعه استفتائات مقام معظم رهبری (مدظله) است، که به اختصار در ۲۷ کارت برای استفاده روزه داران در ماه پر برکت رمضان تهیه و تدارک دیده شده است. در این مجموعه پس از مقدمه، تعریف روزه و انواع آن، نیت روزه، ثواب تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان، احکام پزشکی روزه، احکام روزهٔ مسافر، احکام مبطلات، کفارهٔ روزه، روزهٔ قضا، شب‌های قدر، زکات فطریه، نماز عید فطر و معرفی دو نرم افزار حبل المتین و باب النعیم معرفی و منتشر شده است. 

راه اندازی پویش «ایرانی، ایرانی بخر» 

در شب‌های نورانی مساجد و همزمان با ماه مبارک رمضان پویش «ایرانی، ایرانی بخر» در سال اقتصاد مقاومتی این مرکز با هدف توجه ویژه به گفتمان و بسترسازی مناسب برای مطالبات عمومی برای تحقق اقتصاد مقاومتی پویش «ایرانی، ایرانی بخر» را راه اندازی شده است. علاقمندان برای پیوستن در این کمپین با حضور درمساجد منطقه۸ و ارائه یادداشت، پیشنهاد و یا ایده‌ای نو در ترویج و تبلیغ این امر سهیم هستند. 

اهدای اینفوگرافیک «ماه خدا» به میهمانان ضیافت الله

توجه و اهمیت به نقش بسزای نهادهای فرهنگی در اشاعه سبک زندگی اسلامی و لزوم دسترسی آسان به منابع مذهبی و تحقق آن با عمل به احکام الهی و دینی و احساس نیاز اطلاع رسانی جامع و مطلوب، احکام شرعی مناسبتی ماه مبارک رمضان بر آن شدیم تا مسائل و احکام لازمه ماه مبارک رمضان را با محتوای آثار و فوائد روزه، اعمال مشترک ماه مبارک رمضان، آثار افطاری ساده اجتماعی، آثار بهداشتی و درمانی روزه، آثار اجتماعی اخلاقی روزه، اعمال ویژه شب‌های قدر، عید سعید فطر و... در قالب اینفوگرافیک با عنوان «ماه خدا» تهیه و به صورت هدیه در اختیار روزه داران منطقه ۸ قرار دهیم. 

امین‌زاده در ادامه افزود: در کنار این برنامه، برگزاری ورک‌شاپ و اجرای زنده هنرمندان صنایع دستی و تجسمی با موضوعات قرآنی از قبیل تصویر سازی، تذهیب، خوشنویسی، خط نقاشی، معرق چوب و... را در معرض دید روزه داران قرار خواهند داد. برنامه بر آستان جانان با محوریت یک شب نورانی به لحاظ محتوایی در راستای نیاز مخاطب و با هدف انس بیشتر شهروندان با قرآن برنامه ریزی شده و بخش‌های مختلف آن بستری برای ارتباط بیشتر مردم با قرآن و آموزه‌های قرآنی و دریچه‌ای برای ورود به سبک زندگی اسلامی است. 

وی برگزاری چنین برنامه‌هایی را در مساجد مفید و ضروری دانست و افزود: تحقق این امر نیازمند یاری و حمایت ویژه مسئولان و ایجاد فرصت‌ها، امکانات و بسترهای مناسب است. برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی هنری در راستای تعمیق معنویت در ماه مبارک رمضان با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ قرآنی است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم افتخار میزبانی از روزه داران در کلیه مساجد و برنامه‌های قرآنی برای سال بعد به فرهنگسرای گلستان داده شود و علاقه داریم همه ساله در ماه مبارک رمضان با برنامه ریزی بهتر و هماهنگی بیشتر با عوامل دخیل در این برنامه و استفاده از تجارب کسب شده میزبان این مراسم باشیم. امسال برای برگزاری برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، مساجد را در نظر گرفته‌ایم که شامل مسجد قائم (عج)، امام سجاد (ع)، امام رضا (ع)، موسی بن جعفر (ع)، خلیل الله (ع)، سید الشهدا (ع)، باب الحوائج (ع)، سمنگان، صاحب الزمان (عج)، ولی عصر (عج)، امام رضا (ع)، ثارالله و بقیه الله می‌شود و همه شهروندان می‌توانند از برنامه‌های متنوع ماه مبارک بهره‌مند گردند. همه روزه جزء خوانی قرآنی و تلاوت مجلسی به یاد و خاطره شهدای محله در مساجد برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های این فرهنگسرا، طرح ضیافت افطاری ساده است. 

امین زاده در معرفی دیگر برنامه‌های این منطقه افزود:کارگاه‌های هنری، کارگاه‌های عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر، دوست یابی، اقتصاد مقاومتی، برگزاری مراسم‌های ویژه اجرای تواشیح، مناجات خوانی، برپایی کرسی تلاوت با طنین دل نشین قاریان ممتاز بین المللی از جمله پورزرگری، کوکبی در شب وفات حضرت خدیجه (س)، شب ولادت امام حسن (ع) از دیگر برنامه‌هایی است که در این مدت برنامه ریزی شده است. 

امین‌زاده در پایان هدف از برگزاری این برنامه‌ها را برپایی محفل نورانی انس با قرآن و تعمیق معنویت و تدبیر و تدبر در مفاهیم قرآنی و نیز بصیرت افزایی در فضایی آکنده از عطر و معنویت قرآن به میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بین شهروندان خوب شهر تهران بیان کرد و گفت: با توجه به ضرورت استمرار فعالیت‌های قرآنی بنا داریم محافل معنوی انس با قرآن کریم را به حول و قوه الهی در طول سال با همکاری ائمه محترم جماعات در مساجد ادامه دهیم و روز به روز شاهد فعالیت‌های بیشتری در این عرصه باشیم. برنامه‌ها با محوریت مساجد و قرآن به عنوان دارویی شفابخش برنامه ریزی شده است. 

رییس اسبق فرهنگسرای انقلاب افزود: قرآن نباید در بین مسلمانان مهجور بماند. لذا باید با برگزاری محافل قرآنی در سطح جامعه ترویج شود. قرآن مجید قانون و قاموس زندگی بشر است و امروز دشمنان می‌کوشند بین مردم و قرآن فاصله و جدایی انداخته و فرهنگ مترقی و ارزشمند را از ما بگیرند. ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن بوده و روزه داران با تلاوت روح بخش کلام خدا در این ماه پر خیر و برکت با قرآن انس بیشتری داشته و با عینیت بخشیدن در عمل به قرآن از فیوضات و برکات آن بهره‌مند شوند. گسترش فرهنگ قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی خواهد بود و ما مجریان در راستای جلوگیری از این تهاجمات باید تلاش کنیم این امر سرلوحه کارهای فرهنگی باشد.
نظر شما