شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۲
کد خبر: ۸۷۵۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
شب گذشته پسران نوجوان روزه دار با حضور در مراسم افطاری ساده و جلسه قرائت و تفسیر قرآن اعلام بندگی خود را به خدای خوبی ها اعلام داشتند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب گذشته فرهنگسرای عطار میزبان نوجوانان روزه دار بود. در این شب مبارک بیش از 50 نوجوان پسر که اولین تجربه روزه داری خود را میگذراندند، روزه خود را افطار کردند. مراسم ویژه «جشن سحرخیزان کوچک» از ساعتی قبل از اذان مغرب در فرهنگسرای عطار با حضور نوجوانان روزه دارآغاز شد.

حضور یکی از اساتید قرآن محله بهانه خوبی برای برگزاری مراسم تلاوت قرآن کریم بود. به همین مناسبت، مهمانان کوچک خدا، بر سفره کلام الله وحی نشستند و آیات آن را به گوش دل شنیدند. پس از آن تلاوت دسته جمعی قرآن مجید انجام گرفت تا زبان ها نیز با دل ها همراه و به نور وحی الهی مزین شود. هم خوانی قرآن کریم توسط این سحرخیزان کوچک با زبان روزه، روحی تازه به محفل شب گذشته بخشیده بود. 

پس از تلاوت قرآن، روزه داران آماده نشستن بر سفره ماه مبارک رمضان شدند و از افطاری ساده ای که برایشان تدارک دیده شده بود استفاده کردند. افطاری در جمع دوستان و همسنان آن هم در فضای صمیمانه جزو خاطرات مشترک این دانش آموزان بود. پس از هر فرصتی برای ثبت این خاطرات و گرفتن عکس های دسته جمعی استفاده می کردند.

پس از مراسم افطار روزه داران نماز جماعت مغرب و عشا را به امامت جماعت استاد سید مسعود قریشی اقامه کردند. استاد قریشی پس از نماز صحبت هایی در مورد فضایل اهل بیت داشته و با تفسیر سوره قدر گفت: «حضرت زهرا(س) فضیلت بسیاری دارند. حتی روایت داریم که ایشان را لیله القدر می دانند.»

این استاد معارف افزود: امیرالمومنین می فرمایند: اگر قرآن 4 جزء داشته باشد، 3 جزء آن در مورد اهل بیت است.

وی ضمن تذکر به مستمعین نوجوان خود توصیه کرد که برای رسیدن به اهل بیت (علیهم السلام) باید ابتدا آن ها را شناخت و اعمالمان را شبیه به آن ها کنیم. به طور مثال در دعای قنوت ما میخوانیم که «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه وقنا عذاب النار» که منظور از  حسنه در اینجا اهل بیت (ع) است. پس باید برای رسیدن به اهل بیت تلاش کنیم. قریشی به ذکر چند داستان پیرامون رفتار اهل بیت نیز اشاره کرد. 

پس از مراسم سخنرانی، مسابقه فرهنگی بین روزه داران کوچک برگزار شد که به سه نفر از کسانی که به سوالات مطرح شده از متن سخنرانی پاسخ صحیح دادند، جوایزی اهدا شد. در این مراسم در مورد آیات مرتبط با فضایل اهل بیت مثل آیه مباهله و داستان های مرتبط با آن هم به نوجوانان آموزش هایی داده شد. 

پسران نوجوانی که امسال برای نخستین بار طعم بندگی به همراه روزه داری را می چشیدند، با عکس یادگاری انتهای مراسم هم پیمان شدند که بتوانند بندگان خوبی برای خالق مهربان خود باشند.
نظر شما