دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۴
کد خبر: ۸۷۹۰۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
در نشست «بشنو از نی» مطرح شد
یکی از مواردی که در نشست «بشنو از نی» که به نقد مثنوی می‌پردازد مطرح شد این مساله بود که مولانا به پیروی از پیامبر، مؤمن را آینه مؤمن می‌داند و می‌گوید: باید ریشه بدی‌ها را در خود جستجو کنیم.
باید ریشه بدی‌ها را در خود جستجو کنیمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین  نشست ادبی «بشنو از نی» فرهنگسرای گلستان که به شرح و تفسیر اشعار مثنوی می‌پردازد، روز دوشنبه ۲۸ تیر ماه با حضور کارشناس برنامه کریم سلگی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات و شعر برگزار شد.

در این نشست داستان «نظر کردن شیر در چاه و دیدن عکس خود» بررسی شد.  در این داستان ماجرای شیری روایت شده که در آب چاه به خود می‌نگرد و گمان می‌کند به جای تصویر خود، شیر دیگری را دیده که خرگوشی در آغوش دارد و در چاه زندگی می‌کند. به همین خاطر از فرط بغض و سرکشی  خود را از دشمن خویش تشخیص نمی‌دهد و ...

کریم سلگی در این برنامه و در تفسیر داستان شیر و نخجیران مولوی گفت: شاعر بر آن است تا بگوید «بد دیدن از بد بودن است» و هرکس تصویر خویش را در دیگران می‌بیند. به عبارتی باید ریشه بدی‌ها را در خود جستجو کنیم، چرا که خداوند منشأ همه نیکی‌هاست و آنچه از بدی به تو می‌رسد از دیدگاه تو نشأت می‌گیرد.

وی افزود: نکته‌ای که مولانا به صورت نمادین به آن اشاره کرده اینکه شیر نماد عقل ظاهر است و از آنجایی که این عقل محدود و اسیر است، به ناچار فریب می‌خورد و خطا می‌کند، بنا بر این باید به عقل وحی پناه برد و خود را در حصار خداوند گرفت.

سلگی با اشاره به اینکه مولانا در این داستان به حدیث نبوی توجه دارد بیان کرد: پیامبر مؤمن را آینه مؤمن می‌داند. مولانا در این داستان می‌گوید اگر در برادر خود عیب می‌بینی آن عیب در توست؛ به عبارتی انسانی که آیینه دل او پر از کدورت است، هم خود و هم بیرون از خود را این‌گونه می‌بیند اما مؤمن این‌گونه نیست و نشان خدا را در همه جا و همه چیز دنبال می‌کند.

در ادامه نقد و بررسی داستان مولوی مطرح شد که تنها با آب پاک  توفیق و عنایت و هدایت خداوند می‌توان بر آتش نفس اماره فائق آمد و آن را به نور قرب و وصال تبدیل کرد.

برچسب ها: بشنو از نی ، مولانا
نظر شما