دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۸
کد خبر: ۸۷۹۱۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
توزنده جانی در برنامه «همسفر با کتاب»:
جعفر توزنده جانی ضمن نقد داستان «او» از مجموعه «روح و داستان‌های دلهره‌آور» نوشته گی دو موپاسان گفت: این داستان درباره تنهایی انسان معاصر است. انسانی که در عصر مدرن، ذهنش را ترس و هراس‌هایی پر کرده که بیشتر منشأ درونی دارد.
موپاسان از تنهایی انسان معاصر می‌گویدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «همسفر با کتاب» روز ۲۸ تیر ماه ساعت ۱۷ در خانه فرهنگ و کتابخانه سلام و  با حضور جعفر توزنده جانی  برگزار شد.

در این برنامه داستان «او» از مجموعه «روح و داستان‌های دلهره‌آور» نوشته گی دو موپاسان ترجمه لادن میر محمد صادقی خوانده شد.

موپاسان در داستان «او» ماجرای بی‌قراری مردی را در یک شب سرد و نمناک روایت می‌کند. شدت بی‌قراری آن‌قدر است که مرد نه می‌تواند بخوابد نه آرام گیرد و نه همچون شب‌های گذشته کتاب بخواند. مردی که این نویسنده فرانسوی روایت می‌کند، تصمیم می‌گیرد برای بهتر شدن حال خود از خانه بیرون برود تا با دیدن یک دوست کمی آرام شود. اما کسی را پیدا نمی‌کند. خیابان‌ها هم در نظر او ساکت و غمزده است. حوالی نیمه شب به خانه بر می‌گردد و با تعجب می‌بیند شخصی در اتاق او روی صندلی نشسته؛ جلو می‌رود و در کمال تعجب، کسی را نمی‌بیند. این ماجرا روزهای بعد هم تکرار می‌شود و مرد با اینکه می‌داند کسی در خانه نیست اما حضور او را احساس می‌کند و به راحتی نمی‌تواند از شر موجود مزاحمی که آسایشش را حرام کرده خلاص شود تا این‌که متوجه می‌شود...

جعفر توزنده جانی در برنامه «همسفر با کتاب» به نقد و بررسی داستان «او» از موپاسان پرداخت و گفت: این داستان درباره تنهایی انسان معاصر است. انسانی که در عصر مدرن، ذهنش را ترس و هراس‌هایی پر کرده که قبل از اینکه منشأ بیرونی داشته باشد منشأ درونی دارد.

این نویسنده داستان موپاسان را داستان شخصیت دانست و افزود: راوی در سر تا سر داستان به مشکلی که باعث روان پریشی قهرمان داستان شده اشاره می‌کند و بقیه داستان شرح توصیفات او درباره حالات روحی‌اش است.

توزنده جانی در برنامه این هفته «همسفر با کتاب» ضمن بررسی داستان خوانده شده از موپاسان، داستان مخاطبان را هم مورد نقد و بررسی قرار داد.

نظر شما