دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۷
کد خبر: ۸۸۳۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
خانه موزه‌های شهر تهران در فصل تابستان میزبان علاقه‌مندان به تاریخ معاصر هستند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت در تابستان سر زدن به موزه‌های مختلف است و خانه موزه‌ها نیز می‌توانند منابع خوبی برای آشنایی با زندگی بزرگان باشند، به ویژه که شخصیت‌های مهمی در تهران زندگی می‌کرده‌اند و بازدید از خانه آنها جذابیت‌های خاص خودش را دارد. در ادامه با تعدادی از خانه موزه‌های تهران آشنا می‌شویم. 

خانه‌ موزه استاد شهید مطهری

سرای بزرگانخانه شهید مرتضی مطهری در سال ۱۳۸۶ به موزه تبدیل شد. استاد مطهری در سال ۱۳۴۶ به دلیل تاسیس حسینیه ارشاد و با اصرار دوستان خود برای نزدیکی به حسینیه، به این خانه نقل مکان کرد. وی در مدت ۹ سال اقامت خود در این خانه از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۵، بیش‌ترین آثار خود را در این خانه تالیف کرد. کتاب‌های «نظام حقوق زن در اسلام»، «مساله حجاب»، «علل گرایش به مادی‌گری» و «امدادهای غیبی در زندگی بشر» جزو این آثار است.
 
این خانه محل رفت‌و‌آمد شخصیت‌های بزرگی مانند رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر علی شریعتی و بسیاری از روحانیان و شخصیت‌های دیگر بوده است. خانه در دو طبقه بنا شده که در طبقه اول دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی شهید مطهری و در طبقه دوم کتاب‌های آن شهید به نمایش درآمده است.
نشانی: خیابان دکتر شریعتی، خیابان شهید کلاهدوز، نرسیده به حسینیه یزدی‌ها، نبش بن‌بست صدرا، شماره ۱۱۶
تلفن: ۲۲۶۳۱۵۸۱


خانه موزه استاد انتظامی

سرای بزرگانخیابان «احمدی» منطقه «قیطریه» حالا دیگر به یک نام شناخته می‌شود؛ «خانه موزه استاد انتظامی». این خانه موزه که به هنرمند پیشکسوت و آقای بازیگر سینمای ایران استاد «عزت‌الله انتظامی» تعلق داشته، با مساحتی معادل ۴۵۱ متر مربع در بلوار اندرزگو واقع شده و در زیربنایی معادل ۵۳۸ متر مربع شامل بخش‌های جذابی از جمله موزه استاد انتظامی، سالن «بلک باکس» با ظرفیت ۱۲۰ نفر در زیرزمین، کافی شاپ در پشت بام، شهر فرنگ، اتاق آینه، تماشاخانه، نگارخانه و تابلوی ثبت امضا و یادگاری ویژه هنرمندان صاحب نام است. عملیات اجرایی این موزه از اسفند ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد و نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با حضور چهره‌های مطرح هنری کشور و نیز مدیران ارشد شهرداری تهران به بهره برداری رسید.
نشانی: خیابان اندرزگو (قیطریه)، شرق به غرب، روبروی بلوار کاوه، خیابان احمدی، خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی


خانه‌موزه دکتر علی شریعتی

سرای بزرگانخانه دکتر علی شریعتی در سال‌ ۱۳۶۷ توسط شهرداری از خانواده وی به منظور بهره‌‌برداری با عنوان «خانه‌موزه» خریداری شد و در اسفندماه سال  ۱۳۸۵ با عنوان «خانه‌موزه دکتر شریعتی» افتتاح شد. این خانه، از جمله بناهای احداث شده در حد فاصل سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ است که فقط به لحاظ شخصیت علمی، اجتماعی و ملی دکتر شریعتی که مدتی در آن ساکن بوده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و فاقد ارزش معماری یا تزیینات و طراحی ویژه است.
در این خانه‌موزه، نهایت کوشش شده تا اتاق کار شخصی دکتر شریعتی به‌درستی بازسازی شود. از جمله آثاری که در این بنا نگهداری می‌شود می‎‌توان به اسناد و مدارکی از دوران تحصیل، مکاتبه‌های محرمانه ساواک درباره فعالیت‌های وی و نیز بازنشستگی اجباری وی با سمت معلم اشاره کرد.
نشانی: خیابان جمالزاده شمالی، نرسیده به خیابان فاطمی، کوچه نادر، شماره ۱۰
تلفن: ۶۶۵۶۵۵۶۵

سرای بزرگان


خانه موزه شهید دکتر مصطفی چمران
خانه پدری شهید چمران پس از بازسازی در تیرماه ۱۳۸۷ با فراهم‌آوردن امکانات بازدید عمومی، افتتاح و تبدیل به موزه شهید دکتر چمران شد. منزل پدری شهید چمران واقع در بازار تهران، چهارراه سیروس از حدود سال ۱۳۳۰ محل سکونت خانواده بود. این بنا با مساحتی بالغ بر ۲۴۴ مترمربع، به عنوان نمونه‌ای از معماری اواخر دوره قاجار، در محله چاله‌میدان قرار دارد که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران (پدر دکتر چمران)، به خانه‌موزه تبدیل شده است. در این خانه‌موزه، عکس‌هایی از دکتر چمران و وسایل شخصی وی نگهداری می‌شود.
نشانی: خیابان مصطفی خمینی (چهارراه سیروس)، گذر سرپولک، کوچه بشیری
تلفن: ۵۵۶۳۴۱۵۸



خانه موزه دکتر سندوزیسرای بزرگان

اين موزه در محل مطب دندانپزشكي دكتر اميراسماعيل سندوزي در خیابان احمد قصیر واقع شده است. دکتر سندوزی در سال ۱۳۷۵ مطب و تمامي وسايل دندانپزشكي خود را به همراه كتابخانه شخصي تخصصي و ده‌ها اثر ارزشمند هنري شامل مجسمه و نقاشي به شهرداری تهران اهدا كرد.
در سال ۱۳۸۲ موزه‌ «دکتر سندوزی» گشايش يافت اما وضعيت موزه به گونه‌اي بود كه نياز به بازسازي داشت، بنابراين پس از چند سال تعمیرات گسترده در زمستان ۱۳۸۵ دوره تازه  فعاليت خود را آغاز كرد.
نشانی: خیابان احمد قصیر، کوچه دوازدهم، شماره ۳۱
تلفن: ۸۸۵۲۷۰۴۱



خانه موزه شهید آیت‌الله محمد بهشتی

سرای بزرگانخانه شهید آیت الله محمد بهشتی خانه‌ای دو طبقه در خیابان شهید دستجردی واقع شده است که اوایل سال ۱۳۹۰ به دستور شهردار تهران خریداری شد و با تغییر کاربری به موزه تبدیل شد. این موزه در برگیرنده یادگارهایی از آن شهید و یادآوری‌هایی از روزهای انقلاب و شخصیت‌های آن دوران است. در بخش همکف موزه، فضای شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده همچنین کتابخانه شخصی این شهید گرانقدر نیز در این بخش قرار دارد. نگارخانه عکس‌های شهید محمد بهشتی یکی پر استقبال‌ترین بخش‌‌های این خانه موزه است.

نشانی: خیابان شهید دستجردی (ظفر)، کوچه صبر، خیابان شهید مطهری، کوچه شهید بهشتی، خانه موزه شهید بهشتی 
تلفن: ۲۲۲۶۷۲۶۰ 



خانه موزه شهیدان اقبالی

سرای بزرگانخانه موزه شهیدان مصطفی و حمیدرضا اقبالی با عنایت و توجه ویژه مسئولان شهرداری تهران و همکاری ارزشمند پدر و مادر شهیدان اقبالی به عنوان موزه در خرداد ماه ۱۳۹۰ و با هدف ترویج  فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و افزایش آشنایی شهروندان با زندگی و تفکر مفاخر و بزرگان دفاع مقدس راه‌اندازی شد. این موزه شامل بخش‌های دارالقرآن کریم، یادمان شهدای منطقه ۱۰، یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، نمایشگاه عکس تخصصی دفاع مقدس و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی است. این خانه موزه در اتوبان نواب، خیابان کمیل غربی، بعد از چهارراه قلیچ‌خانی قرار دارد و پذیرای علاقه‌مندان است.





خانه موزه بازار
سرای بزرگان
بازار تهران یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیزترین بناهای شهر تهران است. خانه تاریخی شجاعی با جمع‌آوری یادگاری‌های بازار تهران برای بازدید شهروندان مهیا شده است و یک منبع مناسب برای تهران‌شناسی و هویت و سبک زندگی اصیل تهرانی است. خانه تاریخی سلطان بیگم شجاعی (خانه موزه بازار) با بیش از ۱۰۰ سال قدمت، بادگیر قدیمی و تالار آینه یکی از یادگاری‌های اصیل تهران عصر قاجار است که در خیابان ناصرخسرو، ابتدای سعدی، کوی ناظم‌الاطبا، کوچه حشمتی، کوچه کمالی واقع شده است.

نظر شما