شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۴
کد خبر: ۸۸۶۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
حسین پاینده در کتاب «نقد ادبی و مطالعات فرهنگی» به آگهی‌های تجاری تلویزیون می‌پردازد با این هدف که گفتمان فرهنگیِ خاصی در پس این آگهی‌ها وجود دارد و می‌توان آن را با رویکردهای میان‌رشته‌ای نقد ادبی، تحلیل و بررسی کرد.
معرفی کتاب «نقد ادبی و مطالعات فرهنگی» نوشته حسین پایندهبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشر شهر کتاب «نقد ادبی و مطالعات فرهنگی» نوشته‌ حسین پاینده را منتشر کرد. این نویسنده آثاری با عنوان‌های «گشودن رمان»، «داستان کوتاه در ایران، در سه جلد»، «رمان پسامدرن و فیلم»، «نقد ادبی و دموکراسی» و...را تألیف کرده است. حسین پاینده همچنین در حوزه ترجمه و ویرایش فعالیت دارد و آثاری را از خود به جای گذاشته است.
 
کتاب «نقد ادبی و مطالعات فرهنگی» نوشته حسین پاینده، منتقد ادبی، منتقد فیلم و استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبایی است.
 
کتاب حسین پاینده کوششی برای ادای سهمی ادبی در مطالعات فرهنگی است. در این کتاب استدلال می‌شود که آگهی‌های تجاری تلویزیون ایران، نه تنها ترفندهایی تبلیغاتی برای سوق دادن بینندگان به خرید کالاهایی معیّن، بلکه از هر حیث بر سازنده و مبیّنِ ارزش‌های فرهنگیِ جامعه‌ امروز ما هستند. به‌بیان‌دیگر، گفتمان فرهنگیِ خاصی در پس این آگهی‌ها وجود دارد که می‌توان آن را با رویکردهای میان‌رشته‌ای نقد ادبی تحلیل و بررسی کرد.
 
آگهی‌های تجاریِ تلویزیونی بیشتر ساختاری بسیار فشرده دارند و در آن‌ها از فنون و صناعات ادبی که به ایجاز کلام یاری می‌رسانند به‌وفور استفاده می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از آگهی‌ها واجد ساختاری کاملاً روایتی هستند و معمولاً همه‌ عناصر داستان‌های بسیار کوتاه (داستانک) را می‌توان در آن‌ها یافت. کتاب حاضر بر پایه‌ همین مشابهت، دیدگاه جدیدی را درباره‌ نحوه‌ مطالعه درباره‌ آگهی‌های تجاری پیشنهاد می‌کند.
    

نظر شما