يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۸
کد خبر: ۸۸۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
مجید قیصری گفت: امروزه بسیاری از داستان‌ها هستند که بین ادبیات کهن و امروزی ارتباط برقرار کرده است ولی مورد بی مهری قرار گرفته‌اند و فضایی مناسب برای معرفی و نقد آثارشان فراهم نشده است و مهجور مانده‌اند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید قیصری، نویسنده، سخن خود را با بحث درباره بهداشت روانی آغاز کرد و گفت: می‌گویند اگر ملتی با اسطوره‌های خود آشنا نباشد و زندگی نکند، دچار عدم تعادل می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که امروز ادبیات کلاسیک از معاصر جدا شده و ناخودآگاه جمعی و فردی هنرمندان ما این دو را جدای از یکدیگر می‌دانند. 

نویسنده رمان «دیگر اسمت را عوض نکن» به نویسندگانی اشاره کرد که با ادبیات کلاسیک خود در ارتباط بوده‌اند: کسانی چون هوشنگ گلشیری در داستان‌های خود چون «گرگ، میر نوروزی، دست تاریک دست روشن و..» از اسطوره‌ها و باورها و ادبیات کهن بهره برده‌اند. امروز هم نویسندگان موفقی هستند که با ادبیات کلاسیک ما در ارتباط هستند و به بازآفرینی خلاق این نوع ادبیات پرداخته‌اند.

 مجید قیصری، در نشست ادبی «بررسی ارتباط میان ادبیات کهن با داستان نویسی امروز» در قالب برنامه «ترنم قلم» در فرهنگسرای گلستان برگزار شد، گفت: اگر ملتی با اسطوره‌های خود زندگی نکند و زیست ذهنی نداشته باشد دچار عدم تعادل می‌شود. هر ملتی ادبیاتی دارد که سعی می‌کند اسطوره‌های آن قوم را به شکل ناخودآگاه در ذهن ایجاد نماید که تمام آثار کلاسیک همین کار را می‌کنند.

منفک شدن آثار قدیم از آثار جدید موجب پدید آمدن آثاری می‌شود که هیچ جذابیت و ماندگاری برای خواننده ندارد. هنرمندی که ناخودآگاه جمعی و فردی‌اش دارای انفکاک است و با آثار کلاسیک هیچ پیوندی نداشته باشد، دچار رخوت شده و آثارش هیچ عطر و بویی ندارد.
نظر شما