شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۶
کد خبر: ۸۸۹۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
ویژه‌برنامه «جستاری در موسیقی آذربایجانی» با حضور حسین محمدزاده صدیق، زبان‌شناس و استاد زبان و ادبیات ترکی و فارسی در فرهنگسرای مهر برگزار می‌شود.
موسیقی مقامی آذربایجان در فرهنگسرای مهر بررسی می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ برنامه «جستاری در موسیقی آذربایجانی» با هدف تحقیق و پژوهش درباره ویژگی‌های موسیقی مقامی آذربایجانی در فرهنگسرای مهر برگزار می‌شود. 
 
سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ و رییس فرهنگسرای مهر دراین‌باره گفت: با توجه به اینکه بیشتر ساکنان منطقه ۱۹ تهران ترک‌زبان و آذربایجانی هستند، این برنامه‌ فرهنگی هنری ویژه هم‌وطنان آذربایجانی برگزار می‌شود.
   
موسیقی متعالی سبب بیدارسازی احساسات می‌شود
حسین محمدزاده صدیق نیز درباره اهمیت و ارزش موسیقی مقامی و لزوم حفظ و نشر آن گفت: امروز در کنار موسیقی مبتذل، دو نوع موسیقی مفید و موسیقی متعالی (حماسی یا عرفانی) داریم که در آن گذشته از بیدارسازی احساسات متعالی انسان و تلطیف ذوق بشری، فواید و نتایج دنیوی نظیر رفع خستگی، معالجه‌ی امراض و غیره نیز نهفته است.

به گفته مدرس زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی دانشگاه‌های ایران، آذربایجان از مناطقی است که موسیقی متعالی در آنجا رشد و تکامل کم‌نظیری یافته است. بخشی از آن موسیقی «مقام» است که در کنار موسیقی «عاشیقی» و به عنوان موسیقی رسمی و کلاسیک پدید آمده و رشد کرده است.
 
حسین محمدزاده صدیق در این باره توضیح داد: اصطلاحات و نام‌های مقام های آذربایجانی با نمونه‌های فارسی آن مشابه و گاه عین هم است. اما ویژگی‌ مهمی این دو را کاملا از هم جدا می‌سازد و آن این است که در موسیقی مقامی آذربایجان حس قهرمانی و جسارت در شنونده ایجاد می‌شود. پویایی در این موسیقی نهفته است. حتی در مقام‌های محزون و غم انگیز نیز این پویایی حس می‌شود.
 
مؤلف کتاب عاشیقلار در این باره گفت: امروزه موسیقی مقامی آذربایجان، مجموعه‌ای ارزشمند در موسیقی جهانی به شمار می‌رود و آثار پژوهشی متعددی به زبان‌های مختلف در باب آن تألیف و تصنیف شده است و در دانشگاه‌های جهان دقایق و ظرایف آن تدریس می‌شود. در کشور ما نیز بعد از انقلاب اسلامی به این مجموعه به عنوان موسیقی متعالی توجه و اعتنا می‌شود. 
 
در سال گذشته برنامه جستاری در موسیقی آذربایجانی «عاشیقلار» توسط فرهنگسرای مهر برگزار شد. 

این برنامه روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه، ساعت ۱۸ برگزار خواهد شد و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن: ۵۵۰۳۳۹۰۰ تماس بگیرید. 

نظر شما