دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۶
کد خبر: ۸۸۹۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
فرهنگسرای ابن سینا نشست با فرهیختگان فرهنگ و هنر را با حضور استاد امیر صادقی روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه برگزار می‌کند.
روز فرهنگ با استاد امیر صادقیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای ابن سینا با هدف شناسایی، معرفی و ارج نهادن به مقام والای تلاشگران، خادمان، مدرسان، اندیشمندان، فعالان در عرصه‌ی فرهنگ، فراهم آوردن بستری مناسب برای الگوبرداری نسل جوان از خادمان فرهنگی، حمایت‌های مادی و معنوی از افراد نوآور، خلاق در عرصه‌ی فرهنگ و با رویکرد تکریم و الگوسازی، مراسم تجلیل از فرهیختگان فرهنگ و هنر را با حضور استاد امیر صادقی روز چهارشنبه ۲۴ شهریور  برگزار می‌کند. 

امیر صادقی؛ متولد سال ۱۳۳۰ در شهر اصفهان از شاهنامه پژوهان معاصر ایرانی و بنیان‌گذار پیام سرای فردوسی است. وی که با لقب «پسر فردوسی» نیز شناخته می‌شود. بیش از چهل سال پیرامون شاهنامه پژوهش کرده و با رویکرد نوینش در این موضوع توانسته سبک جدیدی را با نام «روایتگری شاهنامه» ایجاد و معرفی کند.

وی از شاعران معاصر و صاحب سبکی است که برای علاقه‌اش به فردوسی عموماً بر وزن شاهنامه شعر می‌سراید. از ویژگی‌های سبک شعری او می‌توان به بداهه گویی‌هایش اشاره نمود که اتفاق‌ها و رخدادهایی که در آن حضور دارد را به‌صورت بداهه و زنده همانند صورت‌جلسه‌ای به نظم در می‌آورد. در میان شعرهای او شعرهای «صلح» و «آرش» از شهرت بیشتری برخوردار هستند.

شیوه اجرا و خوانش شعر شاهنامه از سوی وی متفاوت از سبک نقالی بوده و از آن به روایتگری شاهنامه نام برده می‌شود.

صادقی به عنوان برجسته‌ترین شاهنامه خوان ایرانی از سوی پژوهشکده مردم شناسی میراث فرهنگی به سازمان یونسکو معرفی شد و در جشنواره جهانی هنرهای مردمی، برگزار شده در تابستان سال ۱۳۸۷ و در کشور ژاپن شرکت کرد. امیر صادقی با سفر به کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، هندوستان، گرجستان، تاجیکستان و امارات متحده عربی به معرفی و روایتگری شاهنامه فردوسی پرداخته است. در این اجراها که همواره با استقبال چشمگیری همراه بوده، مورد قدردانی و سپاس نیز قرار گرفته است.

دریافت حکم استادی شاهنامه خوانی ایران در سال ۱۳۸۳ و درجه دکترای شاهنامه خوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ از دیگر افتخارات ایشان می‌باشد.

شهروندان می‌توانند امروز چهارشنبه ساعت۱۷:۳۰ به فرهنگسرای ابن سینا واقع در شهرک قدس فاز یک خیابان ایران زمین شمالی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸-۸۸۳۶۶۳۶۶ تماس بگیرند.  

نظر شما