شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۶
کد خبر: ۸۸۹۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
محمود صلاحی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، اجرای طرح سررسیدهای سفید را در راستای اقتصاد مقاومتی و به منظور جلوگیری از اسراف دانست و وعده داد، سال آینده این طرح با گستردگی بیشتر ادامه پیدا کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشن سررسیدهای سفید که به همت امورکتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در مراکز فرهنگی هنری شهر تهران و به ویژه کتابخانه‌ها برگزار می‌شد، با جمع‌آوری ۱۰ هزار سررسید سفید به کار خود پایان داد.

بخشی از این سررسیدهای جمع‌آوری شده به صورت نمادین به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتقل شد، تا اختتامیه این طرح در میان سررسیدهای اهدایی مردم برگزار شود.

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با اشاره به اجرای طرح سررسیدهای سفید که در آستانه سال تحصیلی به منظور جمع‌آوری سررسیدهای مازاد در منازل و توزیع در مناطق محروم انجام شد، گفت: این ایده یک گروه فعال فرهنگی بود که می‌خواستند به صورت محدود برگزارش کنند؛ اما به واسطه اینکه طرح گستره ملی داشت و سازمان فرهنگی هنری حامی کتاب و کمک به محرومان است؛ وارد گود شد و به برگزاری آن کمک کرد.

وی افزود: این طرح، در راستای اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی همه چیز باید به درستی استفاده شود. ما مسئولان اگر به درستی پیام امسال رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی را درک می‌کردیم، می‌دیدیم که این پیام در همه امور قابل تعمیم است.

صلاحی ادامه داد: در کشورمان بهترین کاغذ و بهترین جلد و شیرازه را صرف چاپ سالنامه و سررسید می‌کنیم؛ خیلی از ارگان‌ها و کارخانه‌ها و نهادها و موسسات و حتی اشخاص اقدام به چاپ سالنامه می‌کنند ولی متاسفانه این ها یا همه توزیع نمی‌شود یا اینکه به بعضی اشخاص بیش از یکی هدیه می‌شود که بیشتر از یک سررسید مورد نیار هر فرد نیست، تعداد زیادی از این‌ها اسراف می‌شود و باید به شکلی دیگر استفاده شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در رابطه با توزیع این سررسیدها گفت: یکی از کارکردهای این سررسیدهای اضافه در بین مردم، توزیع میان مردم محروم به خصوص روستاییان است. ولی لزوما قرار نیست منطقه محروم باشد؛ می‌شود برای دانش آموزان به عنوان چرک نویس یا محلی برای حل تمرینات و نوشتن خاطرات و.. باشد.

صلاحی با تاکید بر اینکه این سررسیدها به منظور توزیع در استان سیستان و بلوچستان جمع‌آوری شده است؛ یادآور شد: البته اگر بیشتر از نیاز این استان سررسید داشته باشیم، در سایر مناطق محروم که توسط نهادهای مرتبط شناسایی شده باشند، توزیع می‌کنیم. البته این را هم در نظر داشته باشید که امسال فقط حدود دو هفته اطلاع‌رسانی شد و ۱۰ هزار جلد سررسید جمع‌آوری کردیم؛ در سال‌های آتی این رقم می‌تواند چندین برابر رشد داشته باشد.
 
وی افزود: معاونت فرهنگی و مدیریت امور کتابخانه‌ها به ایده یک گروه فرهنگی فعال پر و بال دادند، آن را به طرح تبدیل کردند و دیدیم که مردم هم خیلی خوب استقبال کردند و چندین هزار سررسید جمع‌آوری شد که برخی حتی تا بیست هزار تومان هم در بازار خرید و فروش می‌شود. این سررسیدها تا موعد مهر ماه میان نیازمندان توزیع خواهد شد.
 
محمود صلاحی با اشاره به برگزاری دوره دوم این طرح گفت: سال آینده می‌توانیم از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت این طرح را آغاز کنیم که گسترده تر باشد و همه مراکز سازمان به خصوص کتابخانه‌ها و خانه‌های فرهنگ وارد عمل شوند و امیدواریم در ابتدای سال ۹۶ که مردم در بازه‌ای کوتاه چندین سررسید دریافت می‌کنند، به دانش آموزان هدیه کنند و ما جمع آوری کنیم و توزیع کنیم و از اسراف جلوگیری شود. 

مشاور شهردار تهران ادامه داد: طرح‌های دیگری هم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌ریزی شده است و با تعامل با کمیته امداد استان تهران می‌توانیم داروها، لباس‌ها و نوشت‌افزار مازاد در منازل را از همین روش جمع‌آوری کرده و با کمک کمیته امداد در روستاها توزیع کنیم. برای واسطه شدن میان مردم و کمیته امداد از این دست کارها بیشتر خواهیم داشت.
 
وی در پایان گفت: اگر بدانیم وسیله اضافه‌ای که از آن استفاده نمی‌کنیم، در یک روستا یا منطقه محروم می تواند باعث خوشحالی یک کودک و دانش آموز شود، قطعا دیگر شاهد این نخواهیم بود که در هر خانه، چندین جلد سررسید یا ده‌ها خودکار مازاد وجود داشته باشد.


نظر شما